اقدامات طرفین در توافق هسته‌ای

0
165

اقدامات طرف‌های مقابل ایران در برجام و قطعنامه 2231 شورای امنیت مشتمل بر اقدامات اتحادیه اروپا، ایالات متحده آمریكا و شورای امنیت است. اقدامات مرتبط با تحریم‌ها به دو بخش اقدامات اروپا و ایالات متحده آمریكا تقسیم شده است كه عمده این اقدامات، اقتصادی و مالی است كه در مقابل اقدامات عمدتا هسته‌ای ایران براساس برنامه اجرایی برجام، عملیاتی می‌شود.

اقدامات ایران در برجام عمدتا فنی و در راستای همكاری با آژانس بین‌المللی انرژی و راستی آزمایی توسط آن است كه اجرای پادمان‌های آژانس، كاهش سطح غنی‌سازی به 67/3 درصد، كاهش تعداد سانتریفیوژهای فعال در نطنز به5060 دستگاه، افزایش شفافیت و اعتمادسازی مهمترین آنهاست.
اتحادیه اروپا به تدریج در مراحل مختلف به شرح مندرج در پیوست 5 برجام، مفاد”مقررات اتحادیه اروپایی” و اصلاحات متعاقب آن ناظر بر تحریم‌های اقتصادی و مالی مرتبط به هسته‌ای و تحریم اشخاص را براساس برنامه اجرایی مندرج در پیوست 5 برجام بعد از راستی آزمایی آژانس، حسب مورد لغو یا تعلیق خواهد كرد.
ایالات متحده آمریكا نیز منطبق با برجام، اجرای تحریم‌های مرتبط را بعد از راستی آزمایی آژانس، متوقف ساخته و به این توقف ادامه خواهد داد و در مراحل بعد، اقدام قانونی مقتضی برای لغو یا اصلاح آنها را پیگیری می كند.
شورای امنیت از آژانس خواسته است تا در قبال اقدامات هسته‌ای ایران؛ موارد عدم ایجاد اختلال در سر راه توسعه اقتصادی و تكنولوژیك ایران و اقدامات احتیاطی برای حفاظت از اسرار تجاری، تكنولوژیك، صنعتی و سایر اطلاعات محرمانه را رعایت نماید. همچنین موضوع تسهیل توسعه همكاری و تعاملات عادی اقتصادی و تجاری با ایران و تشویق دولت‌های عضو سازمان ملل به همكاری با ایران در چارچوب برجام، مورد تأكید شورای امنیت قرار گرفته است.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید