ایران می تواند از معدن بیش از نفت درآمد داشته باشد

0
241

ایران با دارا بودن 37 میلیارد تن ذخایر قطعی معدنی یکی از غنی ‌ترین کشورهای معدنی دنیاست و با دارا بودن این دخایر معدنی امیدوار است نظر سرمایه گذاران را به خود جلب کند. معادن ایران شش ویژگی مهم دارد:

 

– ذخایر قطعی معادن ایران 37 میلیارد تن است که ارزش آن به بیش از 700 میلیارد دلار می رسد. این ذخایر شامل طلا، زغال سنگ، سنگ آهن، مس، سرب، روی، کروم، باریت، نمک، سنگ گچ، مولیبدن، طلا و عناصر نادر خاکی است.
– میزان ذخایر قطعی سنگ آهن ایران 2.7 میلیارد تن است که یک درصد ذخایر جهان را شامل می‌شود.
–  با توجه به قرار گرفتن روی کمربند مس دنیا، 2.6 میلیارد تن سنگ مس در ایران قرار دارد که 4 درصد ذخایر دنیا را تشکیل می‌دهد.
–  ایران همچنین بر روی کمربند نقره، سرب و روی قرار گرفته و بر اساس آخرین مطالعات 11 میلیون تن سنگ سرب و روی و نقره که معادل 4 درصد ذخایر جهانی است را در خود جای داده است.
–  با توجه به اینکه اکتشافات اصولی طلا در ایران از حدود دو دهه پیش آغاز شده، تا کنون 250 تن طلای خالص که نیم درصد ذخایر کل دنیا را تشکیل می دهد در ایران قرار دارد. پیش‌بینی شده کل ذخایر طلای ایران به هزار تن هم برسد.
–  رتبه جهانی ایران در تولید فولاد 14، در سیمان 4، در مس 20، در آلومینیوم 19 و در سنگ آهن 9 است.

معدن به جای نفت
بلومبرگ در گزارشی به منابع غنی مواد معدنی به ویژه فلزات در ایران اشاره کرد و نوشت: ایران دارای ذخایر سرشار مس، فولاد، سرب و سیمان است. اگر این کشور تمرکز بیشتری بر منابع معدنی خود داشته باشد، خواهد دید درآمدی چندین برابر بیشتر از فروش نفت کسب می‌کند.
شبکه خبری بلومبرگ در ادامه به سخنان “مجتبی خسروتاج،” معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران، اشاره کرد و نوشت: ایران پنجمین تولیدکننده بزرگ نفت در میان اعضای سازمان اوپک است. این کشور ظرفیت درآمدزایی بیشتر از صادرات مواد معدنی در مقایسه با فروش نفت را داراست. “مجتبی خسروتاج” نیز با اشاره به همین مطلب خواستار تمرکز بیشتر دولتمردان ایرانی بر سرمایه‌گذاری در استخراج فلزات از معادن ایران شد. اکتشافات معادن ایران حدود 700 میلیارد دلار سودآوری خواهد داشت.

فلزاتی مانند مس و سرب که در طبیعت کمتر یافت می‌شوند ارزش بسیار بالاتری در مقایسه با صنعت نفت خواهند داشت. اگر تولیدات نفت ایران را روزانه 2 میلیون بشکه به بهای هر بشکه 40 دلار درنظر بگیریم، سود ایران از صنعت نفت 30 میلیارد دلار در سال خواهد بود که درصورت توجه به بخش معادن، این سوددهی می‌تواند تا 2 برابر افزایش یابد.

ایران قراردادهای نفتی به ارزش 30 میلیارد دلار و چند قرارداد در بخش معادن به ارزش 29 میلیارد دلار برای ارائه به سرمایه‌گذاران خارجی آماده کرده است. این قراردادها به محض لغو تحریم‌های اقتصادی غرب علیه ایران، امضا خواهند شد.

ایران بیش از 3 هزار معدن فعال دارد که بیشتر آنها در اختیار بخش خصوصی است. تجهیزات استخراج مواد معدنی در ایران عمری 15 تا 20 ساله دارند و برای کارایی بهتر باید آنها را به روزرسانی کرد. وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران نیز با اشاره به این کمبود امکانات، خواستار جذب سرمایه‌گذاران خارجی و استفاده از فناوری روز جهان برای استخراج هرچه بیشتر و با کیفیت بهتر در معادن این کشور شد. خسروتاج امیدوار است در آینده نزدیک، صادرات مواد معدنی ایران از صادرات نفت این کشور سبقت بگیرد و وابستگی ایران را به نفت کاهش دهد.

ایران در ماه اکتبر (مهر) 2.7 میلیون بشکه نفت در روز تولید کرد و پس از عربستان، عراق، امارات متحده عربی و کویت قرار گرفت. این در حالیست که در بخش مواد معدنی، ایران بزرگترین تولیدکننده سنگ آهن،  فولاد خام، منگنز، سرب، سنگ گچ، سیمان و مس در منطقه است.
کاوش در عمق 50 متری معادن ایران به کشف 37 میلیارد تن ذخایر مواد معدنی به ارزش 700 میلیارد دلار در این کشور منتهی شد. با لغو تحریم‌های اقتصادی ایران و آزادسازی 30 میلیارد دلار دارایی‌های بلوکه شده این کشور، راه برای تقویت بخش‌های مختلف انرژی هموار می‌شود و با ورود جدیدترین فناوری‌های کشف و استخراج مواد معدنی، می‌توان به درآمدهای بیشتری نیز دست یافت.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید