ایران چهاردهمین تولید کننده فولاد جهان

0
157

انجمن جهانی آهن و فولاد اعلام کرد: ایران چهاردهمین تولیدکننده بزرگ فولاد جهان در سال ۲۰۱۶ شناخته شده و بیشتر از کشورهای صنعتی مثل فرانسه، اسپانیا و کانادا فولاد تولید کرده است

انجمن جهانی آهن و فولاد در جدیدترین گزارش خود از رشد 10.8 درصدی تولید فولاد ایران در سال 2016 خبر داده است.
تولید فولاد ایران که در سال 2015 بالغ بر 16.1 میلیون تن گزارش شده بود در سال 2016 به 17.9 میلیون تن افزایش یافته است.
بر اساس این گزارش، کل تولید فولاد جهان در سال 2016 با رشد 0.8 درصدی نسبت به سال قبل از آن مواجه شده و به 1628 میلیون تن رسیده است.
ایران چهاردهمین تولید کننده فولاد جهان در سال 2016 شناخته شده و سهم ایران از کل فولاد تولیدی جهان در این سال 1.1 درصد بوده است.
چین با تولید 808 میلیون تن بزرگترین تولید کننده فولاد جهان در سال 2016 شناخته شده است. ژاپن با 104 میلیون تن و هند با 95 میلیون تن به ترتیب در رتبه های دوم و سوم از این نظر قرار گرفته اند. آمریکا و روسیه نیز رتبه های چهارم و پنجم را به خود اختصاص داده اند.

افزایش صادرات فولاد

آمارها نشان می دهد که شرکت های بزرگ فولادی در 10 ماه اول سال بیش از 4.4 میلیون تن به بازارهای هدف صادر کردند. این میزان صادرات بیش از کل رقم سال 94 است.

از ابتدای سال تا پایان دی ماه 95، اقتصاد کشور شاهد رشد 45درصدی صادرات فولاد نسبت به مدت مشابه سال 94 شد. در دوازده ماه سال گذشته کل تناژ صادراتی فولاد به 4 میلیون و 13هزار تن رسیده بود.

این آمار مربوط به شرکت های ذوب آهن اصفهان، فولاد مبارکه، فولاد خوزستان، فولاد اکسین، فولاد آلیاژی ایران و فولاد خراسان است.
طی این مدت فولاد خوزستان با صدور 1.5 میلیون تنی فولاد،‌ بالاترین سهم در صادرات را از آن خود کرد و پس از آن فولاد مبارکه توانست بیش از 1.4 میلیون تن از محصولات خود را روانه بازارهای خارجی کند. فولاد هرمزگان 812هزار تن و ذوب آهن اصفهان نیز 465 هزار تن انواع محصولات فولادی به خارج کشور صادر کرد.
در مدت 10 ماه اول امسال، سهم صادراتی فولاد اکسین، فولاد آلیاژی و خراسان به ترتیب به 16.9 هزار تن،‌ 34.9 هزار تن و 54.6 هزار تن رسید

ورق گرم وارداتی مشتری ندارد

در کنار تلاش شرکت های داخلی به صادرات، گزارشها نشان می دهد که در هفته های اخیر خریداران ورق گرم در ایران تولیدات داخل را به دلیل قیمت مناسبتر به انواع مشابه خارجی ترجیح می دهند.

گزارشها نشان می دهد که خریداران ورق گرم در ایران تولیدات داخل را ترجیح می دهند زیرا در مقایسه با نوع وارداتی قیمت مناسبتری دارد . البته میزان تقاضای داخلی برای این محصول هم چندان راضی کننده نیست در نتیجه افزایش قیمت ورق گرم توسط برخی تولیدکنندگان داخلی از سوی خریداران پذیرفته نشد.
براساس تأیید یکی از منابع آگاه از بازار ایران عملاً تقاضائی برای ورق گرم وارداتی در بازار وجود ندارد و تفاوت بین قیمت های داخلی و وارداتی دلیل عمده کاهش فروش کارخانه های خارجی در ایران در این چند ماه اخیر بوده است . کارخانه ام ام ک روسیه در اواسط ژانویه پیشنهادها برای ماه مارس را کاهش داده و به رقم510 دلار  CFR انزلی رساند که معادل 455 یورو FOB آستراخان است اما بازهم خریداری در ایران برایش وجود ندارد .

 

یک تاجر ایرانی به متال اکسپرت گفت با احتساب عوارض وارداتی و مالیات بر ارزش افزوده که جمعاً 100 دلار تمام می شود خرید ورق وارداتی برای ما به صرفه نیست و در شرایط کنونی قیمت های داخلی قابل قبول تر است پس منطقی تر برای ما خرید از تولید کننده داخلی است  .
برخی منابع دیگر هم تأیید کرده اند کارخانه آرسلورمیتال قزاقستان هم به دلیل فروش کامل محموله های ماه مارس خود پیشنهاد جدیدی به ایران نداشته و پیشنهادهای تجار این کشور به ایران هم 530 دلار CFR  انزلی بوده است.

محصولات چینی در قیمت های 530 تا 540 دلار CFR بنادر جنوبی ایران گزارش شده  و ابتدا تجار تلاش کردند همزمان با افزایش قیمت های ورق گرم وارداتی قیمت محموله های چین را هم 20 دلار افزایش دهند که به گفته تعدادی از همین تجار تاکنون موفق به فروش نشده اند

قیمت های ورق سرد ام ام ک روسیه هم برای تحویل در ماه مارس 520 یورو FOB آستراخان معادل 545 دلار CFR انزلی است البته این روزها  کارخانه های روس بیشتر بر فروش داخلی متمرکز شده اند .

 

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید