به 50 میلیارد دلار سرمایه در بخش معدن نیاز داریم

0
174

مدیر برنامه ریزی و نظارت راهبردی ایمیدرو گفت: برای تکمیل زنجیره ارزش بخش معدن کشور، نیاز به سرمایه گذاری 50 میلیارد دلاری هستیم.  برای تکمیل زنجیره صنعت فولاد 30 میلیارد دلار، صنعت آلومینیوم 11 میلیارد دلار و سایر صنایع 10 میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز است.
امیر صباغ در دوره آموزشی”آشنایی با حوزه معدن و صنایع معدنی در دنیا و تحلیل بازار استراتژی معدن و صنایع معدنی” برای خبرنگاران گفت: در ایران به رغم برخورداری ذخایر بالای معدنی، انرژی (نفت و گاز)،  نزدیکی به دریای آزاد، بازار منطقه ای، وجود ذخایر بالای کشورهای همسایه و جایگاه آن به عنوان مسیر ترانزیتی و غیره، هنوز سرمایه گذاری مطلوبی در حوزهمعدن و صنایع معدنی صورت نگرفته است.

مدیر برنامه ریزی و نظارت راهبردی ایمیدرو با اشاره به برخی الزامات جذب و توسعه سرمایه گذاری در ایران اشاره کرد و گفت: از جمله این موارد، استاندارد سازی قوانین و مقررات، مشوق ها، زیرساخت ها، بازار های داخلی و بین المللی، بیمه های پوشش ریسک، تبلیغات و حضور در رتبه بندی های بخش معدن و صنایع  معدنی و نیز بهبود فضاتی کسب و کار است.

به گفته وی، افزایش رقابت پذیر کردن بخش معدن، برگزاری و حضور در همایش های داخلی و خارجی و غیره از دیگر الزامات جذب و سرمایه گذاری در بخش معدن است.

صباغ با بیان اینکه کامودیتی(معدن و صنایع معدنی و پایین دستی) یکی از بخش های بزرگ دنیا بوده و سهم بالایی در تولید ناخالص داخلی(GDP) کشورها دارد، به وضعیت اقتصادی چین به عنوان یکی از کشورهای تاثیر گذار در اقتصاد جهانی اشاره کرد و گفت: از سال 2004 که این کشور رشد سریعی پیدا کرد، نقش کامودیتی در GDP آن کشور 3 برابر شد و تولید و مصرف آن در این حوزه به مرز 50 درصد کل جهان رسید و حتی در برخی موارد نظیر آلومینیوم به 60 درصد تولید و مصرف دست یافت. همین عامل، موجب شده تا چین نقش کلیدی در این زمینه داشته باشد و قیمت جهانی کامودیتی تحت تاثیر عرضه و تقاضای چین قرار گیرد.

وی ادامه داد: با این حال، این کشور با تغییر برنامه های توسعه ای خود و کاهش جمعیت آماده به کار، میزان عرضه و تقاضای کامودیتی آن کاهش قابل توجهی یافته است و شرکت های تولیدی دنیا نیز به تبع آن، طرح های توسعه ای خود را تعدیل یا متوقف کردند.

به گفته مدیر برنامه ریزی و نظارت راهبردی ایمیدرو ، در حال حاضر چین با تغییر برنامه سیزدهم، در بخش خدمات، سرمایه گذاری بالایی انجام داده و سهم آن در جی دی پی افزایش یافته است و در عین حال، سهم صنعت از GDP با رشد درآمد سرانه از سهم صنعت از اقتصاد کم می شود. قول حزب کمونیست مبنی بر 2 برابر شدن درآمد سرانه تحقق نیافت و موجب زیر سئوال بردن این حزب در برنامه سیزدهم شد. اما در برنامه جدیدشان قرار شد هر 5 سال یک درصد رشد اقتصادی در چین کاهش یابد.

وی گفت: با کاهش قیمت کامودیتی در بورس های جهانی و تغییر طرح های توسعه ناشی از اقدام چین، کشورها به دنبال جایگزین چین هستند و هند با توجه به شراییط خاص خود می تواند این نقش را ایفا کند اما به دلیل نبود زیرساخت ها و مشابهت اقتصاد این کشور با 30 سال پیش اقتصاد چین، کشورهای جهان باید تا چند سال دیگر منتظر افزایش مورد نظر قیمت ها نباشند. این کشور از نظر اقتصادی با ثبات است و از نظر تولید فولاد دومین کشور جهان با یکصد میلیون تن است که در برنامه خود، افزایش ظرفیت تا 300 میلیون را در نظر دارد.

صباغ با اشاره عوامل موثر بر قیمت کامودیتی ها گفت: مولفه هایی نظیر عرضه و تقاضا، دلار، قیمت نفت و انرژی و هزینه حمل زمینی و دریایی بر قیمت کامودیتی ها تاثیر گذار است.

به گفته وی، به دلیل مثبت شدن این شاخص ها در سال 2016 ، قیمت کامودیتی در سال 2016 برخلاف سال قبل روند رو به افزایشی داشت به طوری که قیمت فولاد 100 درصد، روی 70 درصد، منگنز 400 درصد و غیره افزایش پیدا کرد.

مدیر برنامه ریزی و نظارت راهبردی ایمیدرو گفت: در میان کامودیتی ها، فولاد با بزرگ ترین فلز از نظر جایگاه عرضه و تقاضا، 2 هزار میلیارد دلار فروش سالانه دارد. در کنار این فلز، مواد فلزی مختلفی نظیر فرو آلیاژها، فروتیاتیوم فروسیلیسیوم و غیره مصرف می شود و برای کشورهایی که علاقه به صنعتی شدن دارند، سرمایه گذاری در این صنعت، ضروری است.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید