تحلیل بلومبرگ از وضعیت نفتی ایران

0
195

بلومبرگ، ایران گزارش داده است که ایران برای نگه داشتن حرکت روبه رشد خود در بخش نفت، در تلاش است بیش از 100 میلیارد دلار سرمایه‌ گذاری خارجی جذب کند.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام اوپک در جدیدترین گزارش خود به نقل از منابع ثانویه اعلام کرد تولید نفت ایران در ماه نوامبر 2016 برابر با آبان ماه 1395 به 3 میلیون و 703 هزار بشکه در روز رسیده است. بر اساس این گزارش، تولید نفت 14 کشور عضو این سازمان در ماه نوامبر 2016 (آبان 95)  33 میلیون و 870 هزار بشکه در روز عنوان شده است.

این رقم نسبت به تولید ماه اکتبر 150 هزار و 800 بشکه در روز افزایش یافته است. اوپک در ماه اکتبر روزانه 33 میلیون و 719 بشکه نفت تولید کرده بود.

بلومبرگ در گزارش خود ایران را پیروز اوپک معرفی کرده است. بر اساس این گزارش، کشورهای اندکی مانند ایران توانسته‌ اند از بهبود بازار نفت سود ببرند. از زمانی که تحریم ‌های اقتصاد ایران برداشته و روند افزایش قیمت نفت آغاز شد، ایران صادرات نفت خود را دو برابر کرده است.

کلید ادامه این رشد، جذب سرمایه ‌گذاران خارجی برای صنعت انرژی است. کارستن فریچ،تحلیلگر کامرزبانک در فرانکفورت معتقد است وضعیت ایران درحال حاضر بهتر از زمانی است که سال را آغاز کرد. با این حال برای اتمام پروژه های خود به سرمایه‌ گذاری خارجی نیاز دارد.

در حالی‌که اکثر کشورهای حوزه خلیج ‌فارس همزمان با نصف شدن قیمت نفت نسبت به سال 2014 با چالش‌های بسیاری روبه ‌رو شده ‌اند، ایران، با جمعیتی حدود 3 برابر بیشتر از عربستان سعودی و اقتصادی کمتر وابسته به نفت، همچنان رشد سریعی را تجربه می کند.

ایران برای نگه داشتن این حرکت روبه رشد در تلاش است برای صنعتی که سال‌ها از تکنولوژی و منابع مالی محروم بوده است، بیش از 100 میلیارد دلار سرمایه‌ گذاری خارجی جذب کند

ایران تولید خود را امسال 870 هزار بشکه در روز افزایش داده و ماه گذشته 3.67 میلیون بشکه در روز تولید کرده است که تولیدی معادل روزانه 172 میلیون دلار است؛ بر اساس میانگین قیمت آن ماه برای نفت خام برنت که 46.98 برای هر بشکه بود.

ایران روزانه 110 میلیون دلار در ماه جاری نفت صادر کرده است، زمانی که میانگین برنت 39.15 دلار بود. این کشور همچنین با توجه به اطلاعات جمع ‌آوری شده توسط بلومبرگ، تلاش می‌کند تا به سومین تولیدکننده بزرگ در اوپک تبدیل شود.

فریچ گفته است: ایران در حالی وارد سال 2017 می‌شود که توانسته مانع کاهش تولید نفت خود در اوپک شود و این یک موفقیت بزرگ است. زمانی ‌که ایران از کاهش تولید نفت خودداری و بر تولید بیشتر پافشاری کرد، اوپک موافقت کرد که ایران 90 هزار بشکه اضافه در روز تولید کند تا به تولید حدود 3.8 میلیون برسد.

تولید به اندازه پیش از تحریم

امیرحسین زمانیان، معاون وزیر نفت در امور بین‌الملل ایران در کنفرانس ماه اکتبر گفته است: “ما باید برای رسیدن به سطح تولید پیش از تحریم‌ها تلاش کنیم. ایران پیش از تحریم ‌ها، روزانه 4.085 میلیون بشکه تولید می‌ کرد.”

آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش 13 دسامبر خود اعلام کرده است که ایران حدود سه ماه پس از لغو تحریم ها، صادرات بیشتری نسبت به زمان تحریم‌ ها داشته و فروش آن در ماه گذشته به حدود 2.4 میلیون بشکه در روز رسیده است. ایران قبل از تحریم‌ ها دومین تولید کننده بزرگ اوپک پس از عربستان سعودی بوده است.

هدف جلب سرمایه خارجی

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران ماه گذشته با اشاره به سه حوزه غرب رودخانه کارون در نزدیکی مرز ایران و عراق گفته است که تولید نفت در غرب کارون باید به یک میلیون بشکه در روز برسد. او معتقد است که این یک هدف واقع بینانه است و ایران به سرمایه‌ گذاری و فنآوری نیاز دارد.

ایران به چندین توافق اولیه با شرکت‌های بزرگ بین‌المللی رسیده است، اما هنوز هیچ قرارداد واقعی برای افزایش تولید نفت خام امضا نکرده است چنانچه بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران سال گذشته در کنفرانسی در تهران بیش از 50 پروژه را برای سرمایه‌ گذاری شرکت‌های بزرگ معرفی کرد.

ایران همچنین بزرگ ‌ترین ذخایر گاز طبیعی در جهان را دارد و در ماه نوامبر باغول‌های انرژی توتال و شرکت ملی نفت چین برای 4.8 میلیارد دلار پروژه توسعه میدان گازی پارس جنوبی به توافق رسیده است. برنامه ایران این است که سال بعد شرکت‌هایی مانند توتال، رویال داچ شل، لوک اویل و گازپروم روسیه را به دوباره به سرمایه گذاری در این بخش برگرداند.

 

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید