شبکه خبری بلومبرگ:بازیگران نفتی جهان برای سرمایه‌گذاری در ایران صف کشیدند

0
181

با معرفی 30 میلیارد پروژه برای سرمایه‌گذاری از سوی ایران به عنوان مالک چهارمین ذخایر بزرگ نفت در جهان، شرکت‌های “توتال”، “رویال داچ شل” و “لوک ‌اویل” در میان شرکت‌های بین‌المللی هستند که ذخایر نفت و گازی را در ایران برای توسعه انتخاب کرده‌اند.

وزیر نفت ایران گفت: “توتال” یکی از شرکت‌هایی است که طلایه‌دار مذاکرات است و به نظر می‌رسد که “اِنی” نیز سرمایه‌گذاری (در ایران) انجام دهد.
علی کاردر مدیر بخش سرمایه‌گذاری و تامین مالی شرکت ملی نفت ایران در مصاحبه‌ای در تهران گفت: “شل”، “توتال” و “لوک‌اویل” همگی میادینی که تمایل دارند توسعه آنها را انجام دهند، تعیین کردند.
زنگنه در کنفرانس رونمایی از مدل جدید قراردادهای نفتی به خبرنگاران گفت: “بسیاری از شرکت‌ها تمایل دارند (در ایران سرمایه‌گذاری کنند)، اروپایی‌های تمایل دارند، شرکت‌های آسیایی تمایل دارند… “توتال” تمایل دارد، “اِنی” تمایل دارد.”
درحالی‌که تهران خود را برای پایان تحریم‌ها آماده می‌کند، این کشور 70 پروژه نفت و گاز طبیعی به ارزش 30 میلیارد دلار به سرمایه‌گذاران خارجی طی کنفرانس 2 روزه در تهران معرفی کرد.
امیرحسین زمانی‌نیا معاون وزیر نفت ایران در امور بین‌الملل و تجارت در این کنفرانس گفت: تمامی تحریم‌های بانکی و اقتصادی در هفته نخست ماه ژانویه برداشته خواهد شد.
استفانه میشل رئیس بخش اکتشاف و تولید خاورمیانه توتال در این کنفرانس گفت: “ما تمایل داریم زمانی که تحریم‌ها برداشته شد و درصورتی که قراردادها جالب باشند، به ایران بازگردیم.”
وی افزود: “ما مدت مدیدی در این کشور فعالیت کرده‌ایم از اینرو، میادین خاصی را می‌شناسیم که در آنها کار کرده‌ایم.”

نمایندگان لوک‌اویل و شل از اظهار نظر خودداری کردند.

زمانیان به خبرنگاران گفت: ایران برای فروش 500 هزار بشکه نفت اضافی خود به محض برداشته شدن تحریم‌ها مشکلی ندارد و این میزان تاثیر چندانی بر قیمت‌ها ندارد.
وی ادامه داد: ایران امید دارد تا با اعضای اوپک به توافقی دست یابد در نتیجه تولید اضافه ایران مطابق با سقف 30 میلیون بشکه‌ای اوپک خواهند ماند.

زنگنه نیز گفته بود که انتظار نمی‌رود اوپک سقف تولیدی خود را در نشست 4 دسامبر تغییر دهد.

رکن‌الدین جوادی مدیرعاملی شرکت ملی نفت ایران در این کنفرانس گفت: ایران در نظر دارد تا با کمک تولید جدید از طریق مدل جدید قراردادهای نفتی، ظرفیت تولید خود را به 5.7 میلیون بشکه در روز تا پایان سال 2020 برساند… این ارقام شامل هم تولید نفت خام و هم تولید میعانات گازی می‌شود.
کاردر گفت: ایران می‌تواند نخستین قرارداد توسعه‌ خود را در ماه‌های مارس یا آوریل آینده به امضا برساند. قراردادهای انرژی جدید 20 ساله در کنفرانس تهران به سرمایه‌گذاران معرفی شد. “قدم بعدی به عهده خارجی‌هاست که ارزیابی‌های فنی را انجام دهند و یک شریک داخلی انتخاب کنند.”
رکن‌الدین جوادی گفت: شرکت‌های بین‌المللی نیاز خواهند داشت تا یک شریک خارجی برای پروژه‌های اکتشافی و تولیدی بیابند که بیش از نیمی از مهندسی و ساخت و تولید تجهیزات توسط شرکت ایرانی انجام شود.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید