گزارش فایننشال تایمز از حضور گسترده شرکت‌های نفتی اروپایی و آسیایی در تهران

0
186

هنگامی که مقامات انرژی اروپا و آسیا با همتایان ایرانی خود در تهران دیدار کردند، برای یک نفر، این بیشتر از یک دیدار دوباره بود تا بزرگترین رویداد باز شدن درهای اقتصاد ایران در 35 سال گذشته. علیرضا رمزگویان در دهه 1980 کار خود را برای BP در بریتانیا آغاز کرد. او که اکنون مدیر اجرایی شرکت حمل ونقل اطلس یکی از شرکتهای فرعی شرکت نفت ایران، می گوید از حذف تحریم ها و بازگشت شرکتهای نفتی خارجی به ایران استقبال میکنیم. رمزگویان در گردهمایی هتل المپیک تهران گفت:”این افراد دوستان من هستند.” او اضافه کرد “برای اینکه یک بذر بتواند رشد کند، باید در زمین حاصلخیز کاشته شود. ایران اکنون آماده است.”

برخی از بزرگترین شرکت های انرژی جهان در نشستی در هتل المپیک تهران حضور داشتند؛ شرکت هایی که با در دست داشتن بروشورهای تبلیغاتی شان، بدنبال بدست آوردن یکی از آخرین گزینه های مطرح توسعه ارزان قیمت نفت و گاز بودند، اما با وجود نفت50 دلاری ناچار شده اند در جاهای دیگر سرمایه گذاری کنند.
شرکت هایی مانند Eni از ایتالیا، توتال فرانسه، BP بریتانیا، گازپروم و لاک اویل روسیه و میتسوبیشی ژاپن، در اولین کنفرانس بزرگ ایران از زمان توافق هسته ای با قدرت های جهانی، حضور داشتند.
اگرچه هنوز تحریم‌ها مانع عقد قرارداد است، ولی مدیران اجرایی معتقدند تبلیغ برای شرکت هایشان و بازسازی روابط و پیدا کردن راه حلی برای عقد قرارداد سرمایه گذاری های جدید نفت و گاز که قرار است ماه آینده اعلام شود، این حضور حیاتی است. بسیاری از این مدیران مشتاق بودند که ارتباط تنگاتنگی با ایران برقرار کنند.
آنتونیو ولا، مدیر ارشد شرکت Eni در سخنرانی خود، قبل از اینکه در مورد توانایی فناوری نفت برای دوباره زنده کردن تولید نفت در حوزه های نفتی ایران صحبت کند، گفت:”من از سال 1957 در ایران بوده ام.”
یوتاکا یامازاکی، قائم مقام شرکت JGC ژاپن، قبل از اینکه برنامه های خود را برای ارتقاء پالایشگاه های ایران شرح دهد، شرکت خود را اینگونه به سایر نمایندگان معرفی کرد:”دوست قدیمی شما”.
باوجود نصف شدن قیمت نفت طی سال گذشته، ایران هنوز برای شرکتهای نفتی غربی، جذاب است. در ایران، هزینه تولید نفت پایین است، ودر دریا بین 5 تا 10 دلار برای هر بشکه تخمین زده می شود و در خشکی، از این هم پایین تر است. با این حال، وضعیت میدان های نفتی، پس از سالها تحریم و عدم سرمایه گذاری، باید مورد بررسی قرار گیرد.

شرکت های نفتی امیدوارند استخراج در میدان های نفتی ایران، ساده تر از بسیاری از پروژه های نفتی باشد که آنها از اعماق بسیار زیاد دریا گرفته تا تولید نفت شیل، انجام داده-اند و بسیاری از آنها با درنظر گرفتن قیمت های کنونی، سودآور دیگر سودآور نیست.

عدم حضوربسیاری از شرکت های آمریکایی در این گردهمایی، با توجه به تنش های سیاسی موجود بر سر توافق هسته ای با ایران، که در مقایسه با آسیا و اروپا بسیار شدیدتر است، قابل درک بود. سخنرانی اختتامیه این کنفرانس را علی لاریجانی رئیس مجلس ایران انجام داد. وی گفت:”کشورهایی که بدنبال حضور در بخش نفت و گاز ما هستند، باید این نکته را مدنظر داشته باشند که استراتژی جمهوری اسلامی تغییر کرده است. ”
ویلی میکسنر (Willi Meixner) مدیر ارشد بخش گاز و انرژی شرکت زیمنس، معتقد است که با حذف تحریم ها در سال آینده، شرکت های اروپایی اشتیاق زیادی برای وارد شدن به این عرصه دارند. وی گفت:”اکنون وقت آن است که یک گفتگو را آغاز کنیم با وجود اینکه رقابت تنگاتنگ است، ببینید، همه اینجا هستند.”

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید