اگر افق روشن می خواهیم مسیر این طرف است

0
155

تولیدکنندگان و سازندگان تجهیزات صنعتی و پیمانکاران در سال های اخیر با مشکلات متعددی مواجه بوده اند. کمبود منابع مالی به خصوص بعد از رکود اقتصادی در اوایل دهه 1390 و تحریم های بانکی و نفتی از قدرت رقابت شرکت های ایرانی به شدت کم کرده است و آنها نتوانستند آنطور پیش بینی می کردند، برنامه های خود را عملی کنند.

با وجود شرایط دشوار شرکت های ایرانی، امیدوارند با خروج اقتصاد کشور از رکود و رسیدن به برداشته شدن تحریم های بین المللی بعد از توافق با گروه پنج بعلاوه یک، راه برای فعالیت گسترده تر آنها فراهم شود. برای آشنایی با مشکلاتی که شرکت های ایرانی در چند سال اخیر با آن رو به رو بوده اند مدیران چند شرکت مشکلات خود را در زمینه قراردادها، عدم پرداخت به موقع وجود قراردادها به خصوص با شرکت های دولتی،‌ بی ثباتی بازار ارز و هزینه های ناشی از آن بازگو کرده و پیش بینی خود را از وضعیت صنعتی کشور بعد از تفاهم هسته ای بیان کرده اند.

 پاسخ مهندس انوشه گردونی ، مدیرعامل شرکت تولیدی و صنعتی هواساز به سوال‌های نشریه دستاورد صنعت
 
مشکلات شما در چند سال اخیر چه بوده است ؟
1 – عدم تصویب و اجرای قانون های قراردادی به نفع پیمانکاران و انعقاد قراردادهایی که صرفا در جهت منافع کارفرمایان می باشد.
2 – عدم پرداخت به موقع وجوه قراردادهای منعقده، علی الخصوص با شرکت های دولتی و صنایع نفت و گازی کشور و عدم مسئولیت پذیری آن شرکت ها در راستای احقاق حقوق تولید کنندگان، که به طبع آن تولید کننده ناچار به دریافت وام های بانکی با بهره های بالا جهت انجام تعهدات قراردادی و جبران کسورات مالی خود خواهد بود که این امر هیچ نتیجه ای جز ضرر و زیان مالی برای تولیدکننده در پی نداشته است.
3 –  ایجاد تعرفه های پایین گمرکی جهت واردات محصولات مشابه به کشور که به طبع آن اجناس وارد شده با قیمت کمتری نسبت به کالاهای تولید شده داخلی به فروش می رسند که این امر برای تولیدکننده داخلی به معنی عدم تامین نقدینگی اجرای پروژه خواهد بود که با توجه به این امر، شرکت های تولیدکننده مجبور به تعدیل نیروی کار خود و یا تعطیلی های فصلی و… خواهند گردید.
4 –  به علت نوسانات مکرر نرخ ارز و یا چند نرخی بودن ارز در کشور در چند سال اخیر تولیدکنندگان دچار مشکلات عدیده ای گردیده اند از جمله آنکه قراردادی با مبلغ n ریال با کارفرمایان بسته می شده، به علت افزایش نرخ ارز در طول قرارداد تولیدکننده به ناچار مجبور به خرید مواد اولیه با قیمت n+1 شده است که این امر باعث می شد قیمت تولید نهایی نسبت به قیمت توافق شده قراردادی بیشترشود، متاسفانه هیچ یک از شرکت های دولتی در دستگاه های مختلف نیز زیر بار جبران این ضررو زیان و کمک به تولیدکننده نرفته و تولیدکننده سرانجام با پذیرفتن ضرر و زیان مربوطه به علت ضمانت های سنگینی که در طول قرارداد به کارفرمایان می دهد، شده است و به همین علت بوده که در 3 سال اخیر بسیاری از کارخانجات کوچک و بزرگ تولیدی از عهده جبران این خسارات بر نیامده و مجبور به تعطیل کردن بنگاه های تولیدی خود شده اند.
5 – یکی دیگر از مشکلات بسیار بزرگ در قراردادها، وجود تضمین های سنگین در قراردادهاست که باید ترتیبی داده شود و یا تغییری در قوانین بانکی ایجاد شود تا کارفرمایان موظف شوند به محض اتمام تعهدات قراردادی پیمانکار، اقدام به عودت ضمانت نامه های وی نمایند نه اینکه مدت های طولانی با بهانه های مختلف این ضمانت نامه ها نزد ایشان باقی بماند تا باعث بدهکار شدن شرکت ها به بانک ها و همچنین بلوکه شدن نقدینگی شرکت ها در بانک ها و افزایش سقف تعهدات مالی آنها شود.

تفاهم ایران با گروه 5+1 چه تغییری در روند مشکلات در کوتاه مدت ایجاد می کند و برآورد شما از تحولات آینده صنعت چیست ؟

 امیدواریم تفاهم ایران با گروه 5+1 در کوتاه مدت حداقل باعث ثبات قیمت مواد اولیه و… در بازار کشور شود تا به جهت نوسانات موجود در قیمت ها بیش از این دچار مشکلات و ضرر و زیان های مالی و… نشویم.
همچنین تفاهم باعث شود با لغو تحریم ها بتوانیم به جای اجبار در واردات مواد اولیه نامرغوب از کشورهایی نظیر چین و… که مواد اولیه بی کیفیت با قیمت های بالا و بدون هیچگونه خدمات و تعهدی می باشد، بتوانیم مواد اولیه ای مرغوبتری را از کشور های دیگر با استاندارد های جهانی جهت ساخت دستگاه ها و تولیدات خود وارد کنیم.
در صورتیکه در بخش صنعت، مردان سیاست مدار و مدیران شایسته کشور بتوانند با سیاست گذاری مناسب و آینده نگری و با در نظر گرفتن منافع تولیدکنندگان ترتیبی اتخاذ نمایند که تعرفه های گمرکی برای واردات مواد اولیه کاهش یابد و بانک ها نیز بتوانند با ارائه تسهیلات ارزی مطلوب، اقدام به گشایش اعتبارات ارزی (LC ) نمایند تا قیمت های نهایی تولید نیز در کشور کاهش یافته و رقابت در جهت بالابردن کیفیت افزایش یابد . زیرا حق یک ایرانی استفاده از کالای مرغوب است.
همچنین امیدوارم در آینده از ورود محصولات خارجی مشابه با قیمت های پایین تر جلوگیری شود تا بتوانیم تولید و به طبع آن کارآفرینی را در کشور رواج دهیم، در این صورت خواهیم توانست افقی روشن را برای صنعت کشور تصور کنیم.

آشنایی با شرکت تولیدی و صنعتی هواساز

 

 

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید