ایران پس از 14 سال به بازار بین‌المللی اوراق قرضه باز می ‌گردد

0
122

پایگاه خبری بلومبرگ به نقل از علی طیب نیا وزیر امور اقتصاد و دارایی  گزارش داد، ایران برای نخستین بار از سال 2002 به دنبال بازگشت به بازار جهانی اوراق قرضه است.

بلومبرگ نوشت: جمهوری اسلامی ایران یک سال پس از امضای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) که این کشور را از انزوا نجات داد، به دنبال تأمین مالی توسعه اقتصادی کشور از طریق ورود به بازار جهانی اوراق قرضه است. “علی طیب نیا” وزیر امور اقتصاد و دارایی ایران که وزارتخانه وی در خط مقدم تأمین دسترسی ایران به سیستم مالی جهانی است در مصاحبه با شبکه خبری بلومبرگ در تهران گفت: انتظار می ‌رود ایران در آینده نزدیک یک رتبه اعتباری داشته باشد، گامی که می‌ تواند به جذب سرمایه‌ گذاران اوراق قرضه کمک کند. وی افزود: مقام ‌های ایرانی سرگرم مذاکره با مؤسسات رتبه سنجی هستند.

طیب نیا گفت: در زمینه روابط بانکی بویژه بانک ‌های بزرگ، ما هنوز با مشکلاتی روبه ‌رو هستیم. اگر چه، برخی از آنها بتدریج و به مرور زمان حل می‌ شود. بنا به اعلام صندوق بین‌المللی پول، ایران آخرین بار در ژوئیه 2002 اوراق قرضه بین‌المللی صادر کرد.

طبیعی است، وقتی ماشینی برای مدتی متوقف بوده است و می‌ خواهد دوباره حرکت کند، در ابتدا فشار زیادی را تحمل می‌ کند

به گزارش بلومبرگ، “اکبر کمیجانی” معاون رئیس بانک مرکزی ایران در مصاحبه‌ای در تاریخ 30 ژوئن (10 تیر) گفته بود، مقام‌های مؤسسه رتبه سنجی فیچ در ژوئن گذشته به منظور بررسی مقدماتی اقتصاد ایران، به تهران آمدند. مؤسسه فیچ مارس 2016 (اسفند- فروردین) اعلام کرد این شرکت با مقام‌های ایرانی در حال گفت ‌و‌گو است اما از دادن اطلاعات بیشتر در این زمینه خودداری کرد. مؤسسه رتبه سنجی فیچ در سال 2008 پس از آنکه ایران اوراق قرضه یورویی خود را به طور کامل تسویه کرد، رتبه اعتباری B+ که چهارمین رتبه بی ‌ارزش است را برای ایران حذف کرد. مؤسسه رتبه سنجی مودیز نیز در سال 2002 رتبه اعتباری B2 را برای ایران حذف کرد. بلومبرگ افزود: طیب نیا می‌گوید، هم‌اکنون زمینه برای صدور اوراق قرضه و اوراق بهادار مختلف ایران در بازارهای جهانی وجود دارد. اما وی در مورد حجم و زمانبندی این فروش احتمالی چیزی نگفت.

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: از زمان اجرای برجام در ژانویه (دی ماه) گذشته حدود 45 میلیارد دلار قرارداد تأمین مالی با کشورهای مختلف امضا شده، اما ممکن است چند ماه طول بکشد تا این قراردادها به مرحله اجرا برسند. طبیعی است، وقتی ماشینی برای مدتی متوقف بوده است و می‌ خواهد دوباره حرکت کند، در ابتدا فشار زیادی را تحمل می‌ کند و به نیروی بیشتری برای حرکت نیاز دارد، اما بعد حرکت آن آسانتر می‌شود. ما هم‌اکنون تأثیر مثبت لغو تحریم‌ها را بر اقتصاد کشور می‌بینیم، به عنوان مثال در ارتباط با صادرات و تولید نفت، ما در زمان حاضر هیچ محدودیت خاصی در صادرات نفت نداریم. با این حال در بعضی بخش‌ها ما هنوز اقدام به بهره‌ برداری کامل از ثمرات لغو تحریم‌ها نکرده‌ ایم.

از زمان اجرای برجام حدود 45 میلیارد دلار قرارداد تأمین مالی با کشورهای مختلف امضا شده، اما ممکن است چند ماه طول بکشد تا این قرارداد ها به مرحله اجرا برسند.

بلومبرگ نوشت، صادرات نفت ایران امسال تقریباً به سطح پیش از تحریم‌ ها بازگشت. اما مخالفان ایران در کنگره امریکا، این کشور را متهم به استفاده از وجوه نفتی برای حمایت از گروه‌های تروریستی می‌کنند و خواهان تحمیل تحریم‌های تجاری جدید بر این کشور هستند. از جمله اهداف آنها، قرارداد 6/17 میلیارد دلاری ایران با شرکت بوئینگ برای خرید 109 هواپیما است که بزرگ‌ ترین قرارداد تجاری میان ایران و امریکا از سال 1979 (سال پیروزی انقلاب اسلامی در ایران) محسوب می‌ شود. طیب نیا با رد این اقدام‌ها گفت: ایران قوانین ضد پولشویی و تأمین مالی تروریسم را تقویت کرده است.

وی افزود: ما واقعا درباره این قرارداد (بوئینگ) حساس نیستیم. این قرارداد به اندازه ای که ممکن است برای آمریکا مهم باشد برای ما مهم نیست. شرکت های دیگری در جهان هستند که ما می توانیم نیاز خود را از طریق آنها تامین کنیم

 

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید