اینترنت پرسرعت جای هارد درایو را می گیرد

0
192
اطلاعات شما روی مرکز کامپیوتری ابری ذخیره می شود. به زبان ساده cloud computing به معنی ذخیره و دسترسی به اطلاعات و برنامه ها از طریق اینترنت به جای هارد درایو کامپیوتر است. این سیستم متکی بر به اشتراک گذاری منابع در یک شبکه (مانند شبکه برق) است.
cloud computing برافزایش اثرگذاری منابع به اشتراک گذاشته تمرکز دارد. منابع  cloud معمولا نه تنها به وسیله چندین استفاده کننده مورد بهره برداری قرار می گیرند بلکه براساس تقاضا، به صورت دینامیک به افراد اختصاص داده می شوند. به عنوان مثال یک مرکز کامپیوتری ابری که برای کاربران اروپایی در طی ساعات کسب و کار اروپا با یک کاربرد خاص (مانند ایمیل) خدمات ارائه می کند می تواند همان منابع را برای ارائه خدمات به کاربران امریکایی در طی ساعات کسب و کار آمریکا با کاربرد به خصوصی دیگری (مانند یک وب سرور) ارائه نماید.
این رویکرد قدرت محاسبات کامپیوتری را بالا می برد و از آن جایی که به توان، تهویه، rack space، غیره کمتری نیاز هست، آسیب های وارده به محیط زیست کم می شود. به علاوه cloud computing اجازه می دهد تا چندین کاربر جهت دستیابی و به روزرسانی اطلاعات خود بدون نیاز به خریداری لیسانس نرم افزارهای مختلف به یک سرور دسترسی پیدا می کنند.
هواداران این سیستم می گویند cloud computing به شرکت ها اجازه می دهد تا هزینه های خود را کاهش دهند و به جای تاسیسات زیر بنایی بر روی پروژه هایی که آینده کاری آن ها را متحول می کند، تمرکز کنند.
به باور این گروه cloud computing به شرکت ها اجازه می دهد با سرعت بیشتری نرم افزارها را بالا آورده و به کار اندازند، بیشتر قابل مدیریت شوند و نیاز به نگهداری برایشان کمتر شود و به IT اجازه می دهد تا با توجه به تقاضای متغییر و غیرقابل پیش بینی بازار سریع تر منطبق شوند.

مشخصات cloud computing

چالاکی: با توانایی کاربران برای ارائه مجدد منابع زیرساخت های تکنولوژیکی را بهبود می یابد.
کاهش هزینه: یک مدل cloud عمومی مخارج سرمایه را به هزینه های عملیاتی تبدیل می کند.
استقلال دستگاه و محل: امکان دسترسی به سیستم ها را با استفاده از یک مرورگر اینترنتی به کاربران می دهد فارغ از اینکه در چه محلی هستند و از چه وسیله ای (مانند کامپیوتر یا تلفن همراه) استفاده می کنند. از آن جایی که زیرساخت ها خارج از محل (معمولا از طریق یک شخص ثالث فراهم می شوند) قرار دارند و از طریق اینترنت فابل دسترسی است، کاربران می توانند از هر نقطه ای متصل شوند.
نگهداری آسان: تعمیر و نگهداری از برنامه های کاربردی مربوط به cloud computing آسان تر است، چرا که لازم نیست که بر روی کامپیوتر هر کاربر نصب شوند و از مکان های مختلف قابل دسترس هستند.
اجاره چندگانه: اجاره اشتراک گذاری منابع و هزینه ها را در سراسر یک مجموعه بزرگ از کاربران مقدور می سازد. در نتیجه اجازه می دهد:
متمرکز سازی زیرساخت ها در محل هایی با هزینه های پایین تر (مانند املاک، برق، و غیره)
ظرفیت اوج بار افزایش می یابد (users need not engineer for highest possible load-levels)
سودمندی و بهره وری برای سیستم هایی که اغلب تنها در 10-20  درصد مواقع مورد استفاده قرار می گیرند بهبود می بخشد.
بهره وری ممکن است در صورتی که چند کاربر بر روی داده های مشابه به طور همزمان کار کنند و در نتیجه نیازی برای انتظار جهت ذخیره سازی و ایمیل آن نداشته باشند افزایش می یابد. و نیز کاربران نیاز به نصب نسخه های به روز نرم افزارها بر روی کامپیوترهای خود ندارند.
قابلیت اطمینان با استفاده از سایت های مختلف مازاد بر احتیاج، که باعث می شود cloud computing به خوبی طراحی شده را برای تداوم کسب و کار و بازیابی پس از فاجعه مناسب نماید.
امنیت می تواند از طریق تمرکز داده ها، افزایش منابع با تمرکز امنیتی و غیره بهبود یابد، اما در مورد از دست دادن کنترل بر برخی از اطلاعات حساس، و عدم امنیت برای هسته های ذخیره شده ممکن است نگرانی باقی بماند. امنیت اغلب به خوبی یا بهتر از دیگر سیستم های سنتی است، به دلیل اینکه ارائه دهندگان این سیستم قادر به اختصاص منابعی برای حل مسائل امنیتی هستند که بسیاری از مشتریان نمی توانند متقبل شوند. با این حال، پیچیدگی های امنیتی هنگامی که داده ها در یک منطقه گسترده تر توزیع می شوند یا به تعداد بیشتری از دستگاه اختصاص می یابند افزایش پیدا می کند.
تصور کنید که اگر ما از cloud computer استفاده کنیم، یک شرکت می تواند ادارات خود را در شهرهای مختلف مستقر کند یا کارکنانش از منزل کار کنند. سرمایه گذاری اولیه برای کامپیوترهای گران قیمت و سرور نرم افزارها لازم نیست و فقط ماهانه مبلغی بابت اجاره پرداخت می شود. گران ترین قسمت نرم افزار کامپیوتر های مورد نیاز حدود 600 هزار تومان شامل مانیتور و کیبورد (بدون نیاز به سایر بخش های یک کامپیوتر شخصی) و وجود اینترنت. البته اینترنت باید پر سرعت باشد.
به باور کارشناسان آینده کاربرد کامپیوتر cloud computing است و برای همین هم مدیران کشور باید از هم اکنون فکری به حال سرعت اینترنت در کشور بکنند.
نویسنده: منصور بدیعی / مدیرعامل و رئیس هیات مدیره شرکت کاسون

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید