بازار رو به رشد فولاد ایران

0
163

بازار فولاد ایران به دلیل تولید و مصرف همواره مورد توجه بوده است. بازار بزرگ مصرفی در کنار شرکت های بزرگ تولیدی که بخشی از محصولات خود را صادر می کنند و طرح های توسعه تولید فولاد مهمترین دلایلی است که نشریه بین المللی متال بولتن در گزارش هایی به کندو کاو در باره آن پرداخته است. در بخش اول این نشریه افزایش تقاضا در بازار فولاد را بررسی کرده و در بخش دوم تقاضای جهانی برای خرید بخشی از محصولات فولادی ایران را گزارش کرده است. در این گزارش به بخشی از موانع موجود در روند توسعه صنعت فولاد نیز اشاره شده است.

نشریه بین المللی متال بولتن در گزارشی دلایل افزایش تقاضا در بازار فولاد ایران را اعلام کرده و نوشته پروژه های ایران در بخش ساخت و ساز، خودرو سازی و زیرساخت های راه آهن، افزایش پایدار را برای تقاضای فولاد ایجاد خواهد کرد.

مسکن
ایران کشوری است که با جمعیتی بالغ بر 78 میلیون نفر و 70 درصد شهرسازی، پتانسیل تبدیل شدن به بازار مسکن خاورمیانه را دارد. تقاضای مسکن در ایران حدود 1.5 میلیون واحد در سال است که در حال حاضر به دلیل کمبود تامین مالی، تنها 700 هزار واحد مسکونی در سال ساخته می شود که منجر به کمبود چشمگیر مسکن شده است. حدود 3هزار پروژه در بخش مسکن در سال 94 متوقف شد و در نتیجه تقاضای داخلی مواد ساختمانی از جمله محصولات فولادی کاهش یافت.

سال گذشته مصرف محصولات طویل فولادی 8 میلیون تن گزارش شده است. گرچه برخی از فعالان بازار این رقم را کمتر اعلام کرده اند. کارخانه های داخلی تولید نورد به دلیل رکود بازار مسکن متضرر شده و ظرفیت تولید خود را کاهش و گاها متوقف کردند.

انتظار می رود که لغو تحریم ها علیه ایران بتواند به تدریج بخش ساخت و ساز را درکشور احیا کند و تقاضای فولاد را افزایش دهد. براساس پیش بینی های انجام شده، تا پنج سال آینده رشد سالانه بخش مسکن در ایران به 6.1 درصد افزایش خواهد یافت.

افزایش خطوط راه آهن
یکی از پروژه های زیرساختی ایران که نیاز به فولاد دارد توسعه خطوط راه آهن است. ایران قصد دارد در کمتر از ده سال میزان خطوط ریلی خود را از 15 هزار کیلومتر به 25 هزار کیلومتر افزایش دهد تا از این طریق به پل ارتباطی اروپا، آسیا و افریقا تبدیل شود. بر اساس پیشی بینی برخی از فعالان بازار، به منظور اتصال شهرهای بزرگ، مراکز صنعتی و بنادر ایران نیازمند 3 میلیون تن ریل فولادی است .

​صنعت خودرو سازی
در سال گذشته مصرف نورد تخت فولادی ایران به 7 میلیون تن رسید که از میزان 10 درصد در صنعت خودرو سازی بود. علی رغم کاهش تولید خودرو طی سال های گذشته، همچنان ایران بزرگترین کشور خودروساز منطقه به شمار می رود.

در سال 2011 ایران حدود 1.60 میلیون خودرو تولید کرد در سال 2015 به 976 هزار و 840 دستگاه کاهش یافت. اما انتظار می رود که در سال 2016 صنعت خودرو سازی 15 درصد رشد داشته باشد زیرا بر اساس آمار اعلام شده در نیمه نخست سال 2016 ایران 562 هزار و 374 دستگاه خودرو تولید کرد که بیش از 90 درصد این تولیدات خودروهای سبک بودند.

 

ورود شرکای خارجی به صنعت فولاد ایران

نشریه بین المللی متال بولتن ، به حضور شرکت های خارجی در صنعت فولاد ایران اشاره و در عین حال تاکید کرده که  اروپایی ها، در صف اول خرید فولاد از ایران هستند.

به نوشته این نشریه، لغو تحریم ها علیه ایران توجه جامعه جهانی را به ایران به خصوص در صنعت فولاد جلب کرده است. شماری از فولادسازان، تجار و عرضه کنندگان تجهیزات به منظور از سر گیری روابط و ایجاد روابط تجاری به ایران آمدند.

از سوی دیگر با آزادی روابط تجاری و سرمایه گذاری دربخش های مختلف اقتصاد کشور انتظار می رود که مصرف فولاد رشد چشمگیری را داشته باشد. سرمایه گذاری ها در بخش مصرف فولاد ظرفیت صادرات کشور را نیز افزایش خواهد داد. علاوه بر این، ایران دارای مواد خام و منابع انرژی فراوانی است که می تواند نیازهای رشد صنعت فولاد را تامین کند.

بر اساس این گزارش ، در حال حاضر ظرفیت تولید فولاد و تقاضای آن در ایران دچار تناقض هستند و برای رسیدن به ظرفیت واقعی تولید باید به برخی مشکلات غلبه کرد. بهبود اقتصاد هنوز به دلیل مشکلات بانکی تحت تاثیر قرار دارد و تحقق پروژه های مصرف و تولید فولاد را به تعویق می اندازد. این صنعت از مشکلات تامین آب و برق و حمل و نقل داخلی و خارجی نیز رنج می برد و بازار صادرات نیز چدان مطلوب نیست.

ایران واردکننده مطلق نیست
بنابر گزارش متال بولتن ، ساختار بازار فولاد ایران در سال های تحریم تغییر کرده است. به دنبال اجرای شماری از پروژه ها ایران جایگاهش را به عنوان واردکننده مطلق از دست داد. در سال 2012 میزان بیلت وارداتی این کشور 3 میلیون تن بود که در سال 2014 به 250هزار تن کاهش یافت و در سال های 2016-2015 نیز واردات بیلت با کاهش بیشتری مواجه شد.

به گزارش انجمن جهانی فولاد ظرفیت تولید فولاد خام ایران 28 میلیون تن است .در9 ماهه نخست سال 2016 تولید فولاد ایران به 13.21 میلیون تن رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 8 درصد افزایش داشت. در سال 94 میزان مصرف فولاد ایران 15 تا 16 میلیون تن براورد شده است. دلیل این امر کمبود سرمایه گذاری در بخش های مصرفی فولاد است. بانک جهانی رشد ناخالص داخلی ایران را در سال 95 چهار درصد اعلام کرد که به نظر می رسد بخش های مصرفی فولاد همچون مسکن و زیرساخت تا سال2017 رشد چشمگیری نخواهند داشت. اگرچه این تنها مشکل فولاد سازان ایرانی نیست اما دولت قصد دارد تولید فولاد را تا سال2025 به 55 میلیون تن افزایش دهد.

اروپا خریدار نخست فولاد ایران
در سال94 میزان صادرات فولاد ایران 3.8 میلیون تن بود که از این میزان 50 درصد مربوط به محصولات نورد تخت بود. محصولات تخت عمدتا به کشورهای اروپایی همچون ایتالیا، اسپانیا، آلمان ودر خاورمیانه نیز به امارات متحده عربی صادر شد و در بخش بیلت نیز صادرات به کشورهایی همچون امارات متحده عربی، عمان و اردن صورت گرفت.

در بخش واردات ایران در سال 2015 حدود 3.3 میلیون تن محصولات تخت فولادی وارد کرده است که در نه ماهه نخست سال 2016 به 1.7 میلیون تن کاهش یافت و انتظار می رود در سال2017 نیز همچنان روندی کاهشی داشته باشد.

تقاضای فولاد ایران درنیمه نخست سال 95 با 10 درصد کاهش همراه بود. میزان مصرف فولاد در خاورمیانه در سال 2015 حدود 84.1 میلیون تن بوده است که ترکیه با 39 درصد رتبه نخست و ایران و عربستان به ترتیب با 20 و16درصد مصرف فولاد در رتبه های دوم و سوم قرار گرقتند.

بیشترین ظرفیت تولید فولادسازان خاورمیانه در سال 2015 با 9 درصد تولید مربوط به شرکت فولاد مبارکه اصفهان بود و پس ازآن اردمیر و حدید با 8 و 6 درصد بیشترین ظرفیت تولید فولاد خاورمیانه را به خود اختصاص دادند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید