با حضور رئیس جمهور سه میدان مشترک نفتی در غرب کارون به بهره برداری رسید

0
149

طرح توسعه میدان یاران شمالی و فازهای نخست طرح‎های توسعه ‎ای میدان‌های یادآوران و آزادگان شمالی، روز ٢٣ آبان با حضورحسن روحانی رئیس‎جمهور و بیژن زنگنه وزیر نفت به ‎طور رسمی افتتاح شد.

حوزه غرب کارون از دو ناحیه نفتی آزادگان (شامل میدان‌های آزادگان شمالی، آزادگان جنوبی، یاران شمالی و یاران جنوبی) و میدان یادآوران (شامل دو ناحیه نفتی کوشک و حسینیه) تشکیل شده است؛ ذخایر نفت درجای این میدان ها بالغ بر ٦٧ میلیارد بشکه برآورد می شود.

از اوایل امسال، برداشت نفت از میدان‌های آزادگان شمالی به میزان ٧٥ هزار بشکه در روز و یادآوران به میزان ٨٥ هزار بشکه در روز آغاز شد؛ برداشت ٣٠ هزار بشکه‌ ای نفت از میدان یاران شمالی نیز اخیرا شروع شده است. این در حالی است که برداشت نفت از میدان یادآوران از نیمه نخست آبان امسال به ١١٥ هزار بشکه در روز رسیده است؛ این رقم ٣٠ هزار بشکه بیش از تعهد میدان در فاز نخست است.

 

میدان نفتی آزادگان

میدان نفتی آزادگان شمالی با مساحتی حدود ٤٦٠ کیلومتر مربع، بخشی از میدان نفتی آزادگان است که در حدود ١٢٠ کیلومتری غرب اهواز در منطقه مرزی مشترک بین ایران و عراق در جنوب غربی کشور و به‎ طور عمده در تالاب هورالهویزه واقع شده است. آزادگان شمالی با میدان مجنون عراق مشترک است.

طرح توسعه این میدان در دو فاز و هریک با ظرفیت تولید ٧٥ هزار بشکه نفت در روز اجرا می ‌شود که با بهره ‌برداری از آن‎ها، برداشت نفت خام از آزادگان شمالی در مجموع به ١۵٠ هزار بشکه در روز می رسد.

شاخه بین المللی شرکت ملی نفت چین (CNPCI) پیمانکار اجرای فاز نخست توسعه میدان آزادگان شمالی در قالب قرارداد بیع متقابل است. براساس قرارداد اولیه، در صورت توافق میان شرکت ملی نفت ایران و این شرکت چینی، فاز دوم توسعه این میدان نیز به CNPCI واگذار خواهد شد.

 

میدان نفتی یادآوران

میدان نفتی یادآوران در ١٠ کیلومتری جنوب شرقی میدان آزادگان و در حدود ۷۰ کیلومتری جنوب غربی اهواز و شمال خرمشهر در منطقه جغرافیایی کوشک و حسینیه به صورت شمالی- جنوبی در گستره نوار مرزی عراق واقع شده که با میدان سندباد عراق مشترک است.

شرکت ساینوپک چین پیمانکار بیع متقابل توسعه میدان نفتی یادآوران است. براساس برنامه ریزی انجام شده این میدان در سه فاز توسعه خواهد یافت که در فاز نخست برداشت نفت از این میدان باید به ٨٥ هزار بشکه در روز برسد. در فاز دوم سقف تولید از این میدان به ١٨٠ هزار بشکه در روز و در فاز سوم سقف تولید به ٣٠٠ هزار بشکه در روز می رسد.

 

میدان نفتی یاران شمالی

میدان نفتی یاران شمالی در استان خوزستان و در فاصله تقریبی ١٣٠ کیلومتری غرب شهر اهواز و در نزدیکی مرز ایران و عراق و در مجاورت تالاب هور الهویزه قرار گرفته است. یاران شمالی که در غرب میدان آزادگان شمالی و شمال میدان یاران جنوبی واقع شده با میدان مجنون عراق مشترک است.

شرکت نفت وگاز پرشیا وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در قالب قرارداد بیع متقابل توسعه این میدان را بر عهده دارد که در حال حاضر برداشت ٣٠ هزار بشکه ای از این میدان محقق شده است.

 

رئیس جمهور در مراسم بهره برداری از سه میدان نفتی

با سرمایه و فناوری تولید را به یک میلیون بشکه برسانیم

 

حسن روحانی رئیس جمهور در مراسم بهره برداری از سه میدان نفتی در غرب کارون در خوزستان از تلاش‎های کارکنان صنعت نفت قدردانی کرد و گفت وزارت نفت از فرصت پسابرجام به‎خوبی استفاده کرد.

روحانی با اشاره به افزایش توان تولید نفت در این منطقه به حدود ٣٠٠ هزار بشکه در روز، گفت: امروز بیش از ٢٥٠ هزار بشکه نفت از میدان های این منطقه برداشت می شود و این رقم باید باز هم افزایش یابد.

وی با اشاره به این که غرب کارون یکی از مناطق اصلی فعالیت صنعت نفت ایران به شمار می رود، افزود: بخشی از طرح‎ها و پروژه‎های غرب کارون در دولت گذشته بهره برداری شد و تولید از این منطقه تا ٦٥ هزار بشکه هم افزایش یافت؛ اما امروز با گذشت سه سال، از تولید روزانه بیش از ٢٥٠ هزار بشکه در غرب کارون حرف می زنیم. این رقم قرار است به بیش از یک میلیون بشکه افزایش یابد؛ این کار شدنی است و باید سرمایه و فناوری در اختیار داشته باشیم.

نیاز به ١٨ میلیارد دلار سرمایه در غرب کارون

وی با اشاره به سرمایه‎ گذاری حدود هفت میلیارد دلاری برای به ثمر رسیدن سه طرح توسعه‎ ای در غرب کارون (فاز نخست طرح توسعه آزادگان شمالی، فاز نخست طرح توسعه یادآوران و طرح توسعه یاران شمالی) گفت: برای تکمیل طرح‎های توسعه‎ ای این منطقه به حدود ١٨ میلیارد دلار سرمایه نیاز داریم و افزایش ضریب بازیافت از میدان‎ها نیازمند استفاده از فناوری است.

روحانی بر ضرورت افزایش ضریب بازیافت از مخازن تاکید کرد و گفت: مهم است که به چه میزان بتوانیم از منابع موجود در یک میدان بهره‎ مند شویم.

رئیس جمهور به ٦٧ میلیارد بشکه ذخایر نفت درجای میدان‎های منطقه غرب کارون اشاره کرد و گفت: افزایش یک درصد ضریب بازیافت در این منطقه، ذخایر قابل استحصال نفت کشور را ٦٧٠ میلیون بشکه افزایش می دهد و می تواند بیش از ٣٠ میلیارد دلار درآمدزایی به همراه داشته باشد.

وی با بیان این‎ که «نمی خواهیم چاه‎ها را رو به قبله کنیم»، اضافه کرد: این که چاهی بزنیم و تنها از مقداری از نفت آن استفاده کنیم و بقیه از بین برود و یا بی‎ استفاده بماند، راه به جایی نمی برد و باید امکان استفاده از چاه‎ ها در طولانی مدت فراهم شود.

روحانی گفت: مدیریت صنعت نفت، خواست ملت ایران است و باید از فضای به ‎وجود آمده پسابرجام، حداکثر استفاده را برای جذب فناوری و سرمایه به منظور توسعه کشور و اشتغالزایی برای جوانان داشته باشیم.

رئیس جمهور با اشاره به این واقعیت که با استفاده از فناوری و سرمایه، می توانیم به محیط زیست سالم ‎تری دسترسی داشته باشیم، گفت: به‎ طور مثال، هم اکنون گازهای همراه نفت میدان یادآوران سوزانده می شود و دلیل آن، فعال نبودن واحد ان‎ جی ‎ال این منطقه است.

اولویت با مناطق نفتی

روحانی، بزرگترین معضل پیش روی کشور در شرایط حاضر و سال‎های پیش رو را آینده نسل جوان عنوان کرد و با اشاره به خیل جوانان تحصیلکرده و دارای مدارج عالی در کشور، گفت: ایجاد شغل برای نسل جوان، وظیفه ماست.

وی گفت: همانطور که در دیگر آیین‎های بهره‎برداری از پروژه های نفت و گاز گفتم، تاکید می کنم که چهره مناطق نفتی باید چهره رحمت باشد و نه خشونت.  دود گازی که در میدان ‎ها می سوزد، به چشم مردم ساکن در نزدیکی این مناطق می رود و این یعنی چهره خشن صنعت نفت. اگر مردمی که در نزدیکی مناطق نفتی زندگی می کنند، سامان‎ دهی این مناطق و تاثیر مطلوب صنعت را در چهره شهرها و روستاهایشان ببینند، چهره خشن نفت از بین می رود.

وی بر ضرورت افزایش امکانات رفاهی برای مردم ساکن در جوار مناطق عملیاتی تاکید کرد و گفت: ساخت مدرسه، آموزشگاه فنی و حرفه ای، بیمارستان و … برای مردم این مناطق اولویت دارد و باید این مردم به محیط زیست سالم‎ تر، زندگی بهتر و فرصت های شغلی مناسب ‎تر دسترسی داشته باشند.

روحانی گفت: در بکارگیری نیروهای انسانی در مناطق عملیاتی صنعت نفت، باید ایجاد اشتغال برای نیروهای بومی در اولویت باشد و افرادی که در این مناطق زندگی می کنند و سختی های آن را متحمل می شوند، باید از فرصت های موجود نیز بهره بیشتری ببرند. اولویت اشتغال با مردم منطقه نفت خیز است

 

صنعت نفت، شگفتی ساز جهان

رئیس جمهور به ضرورت استفاده بهینه از فرصت پسابرجام اشاره کرد و گفت: در مقطعی، بار اصلی برجام بر دوش وزارت امور خارجه، سازمان انرژی اتمی، وزارت دفاع و شورای عالی امنیت ملی بود و برجام با همراهی دولت و مجلس، شورای نگهبان، هدایت های رهبری و پشتیبانی ملت بزرگ ایران به نتیجه رسید. پس از این مقطع زمانی، دستگاه های اجرایی دیگر به ویژه وزارت نفت نیز مسئولیت ‎هایی را عهده دار شدند.

روحانی، برجام را مصداق گشودن دریچه هایی رو به فضایی جدید دانست و گفت: باید از فضای فراهم شده به بهترین شکل استفاده کرد و گام های سریعتری برداشت. همانطور که در وهله اول، برجام اعجاب جهانیان را برانگیخت، افزایش یک میلیون بشکه ای صادرات نفت خام کشور، آن هم در مدت چند ماه، دومین رویدادی بود که اعجاب همگان را به دنبال داشت؛ چرا که اکثریت تصور می کردند سال ها زمان می برد تا این میزان افزایش صادرات محقق شود. کاری که صنعت نفت کشورمان انجام داد، جهانیان را به شگفتی وا داشته است.

روحانی با بیان این‎ که مرحله دوم کار، استفاده از توان شرکت های بین‎المللی و انعقاد قراردادهای بزرگ نفتی است، در واکنش به برخی که می گویند ما خودمان در داخل می توانیم کارها را انجام دهیم، این گفته را تایید کرد و گفت: شکی نیست که ما می توانیم؛ کارکنان صنعت نفت از همان دوران جنگ با وارد مدار کردن تاسیسات بمباران شده در مدتی کوتاه ثابت کردند که می توانند و ما از توانمندی ها و ایثارگری های این کارکنان مطلعیم؛ اما در دنیای امروز باید از علم و دانش جهانی هم استفاده کرد.

 

در مراسم بهره برداری از سه میدان نفتی در غرب کارون

زنگنه: ظرفیت تولید نفت  به ٣٠٠ هزار بشکه رسید

 

بیژن زنگنه وزیر نفت در مراسم رسمی بهره برداری از طرح های توسعه میدان های یادآوران، آزادگان شمالی و یاران شمالی گفت: با بهره‎ برداری رسمی از این سه میدان نفتی مشترک، ظرفیت برداشت نفت از میدان‎های غرب کارون به ٣٠٠ هزار بشکه در روز رسید.

وزیر نفت گفت که ظرفیت تولید نفت خام در میدان‎های غرب کارون در دولت یازدهم ٢٥٠ هزار بشکه در روز افزایش یافته است.

به گفته زنگنه، تولید نفت در میدان‎های غرب کارون پیش از آغاز به ‎کار دولت یازدهم حدود ٦٥ هزار بشکه در روز بود که با افت تولید میدان آزادگان جنوبی به ٤٥ هزار بشکه در روز رسید.

وزیر نفت گفت: عمده قرارداد های توسعه میدان‎ های غرب کارون در زمان وزارت آقای نوذری بسته شد و سرمایه گذاری‎ ها به صورت بیع متقابل بوده است.

زنگنه با اشاره به سرمایه گذاری ٦ میلیارد دلاری برای توسعه یاران شمالی، فاز نخست میدان یادآوران و فاز نخست میدان آزادگان شمالی در قالب طرح بیع متقابل گفت: سرمایه گذاری صورت گرفته در میدان‎های یاران جنوبی و آزادگان جنوبی نیز یک میلیارد دلار بوده است. این میزان سرمایه گذاری، از بزرگترین سرمایه ‎گذاری‎ها در سطح کشور و صنعت نفت به شمار می رود.

به گفته وزیر نفت، میدان‎های غرب کارون هم عرض میدان پارس جنوبی است و همانطور که پارس جنوبی، حرف اصلی را در بخش گاز می زند؛ غرب کارون هم حرف اصلی را در بخش نفت می زند.

 

الزام افزایش ضریب بازیافت نفت

زنگنه با اشاره به برنامه ریزی انجام شده برای رسیدن تولید میدان‎های غرب کارون به یک میلیون بشکه در روز گفت: این کار به شرطی امکان‎ پذیر است که بتوانیم ضریب بازیافت نفت را افزایش دهیم؛ این موضوع یک انتخاب نیست بلکه یک الزام است.

وی با اشاره به الگوی جدید قراردادهای نفتی گفت: این الگوی قراردادی که مدل تکامل یافته قراردادهای بیع متقابل است، امکان افزایش ضریب بازیافت نفت را فراهم می‎کند و از این رو اصرار داریم این قراردادها عملیاتی شوند. با استفاده از الگوی جدید قراردادهای نفتی، به دنبال بهره مندی از فناوری پیشرفته برای افزایش ضریب بازیافت نفت و همین ‎طور فعالیت ‎های سازگار با محیط زیست و ارتباط درست با مردم هستیم. برای رسیدن به تولید پایدار یک میلیون بشکه نفت در غرب کارون در سال‌ های آینده به ١٨ تا ٢٠ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری تازه نیاز داریم و در کنار این سرمایه‌ گذاری، باید نیروهای فنی را برای اشتغال در منطقه آموزش دهیم.

وزیر نفت به تولید نفت در شرق کارون هم اشاره کرد و گفت: بیشتر میدان‌های این بخش هم به نیمه دوم عمر خود رسیده‌اند و نیازمند افزایش ضریب بازیافت هستند. الگوی جدید قراردادهای نفتی نیز به دنبال افزایش ضریب بازیافت در تولید نفت است و اگر قرار است استان خوزستان توسعه یابد، موتور نفت باید در آن روشن شود. تحقق افزایش بازیافت نفت، فرایند دائمی ارتقای یادگیری را به دنبال دارد و ما نیز باید با افزایش ضریب بازیافت ثروت بیشتری برای کشور تولید کنیم.

زنگنه تاکید کرد: هیچ کس مجاز نیست ثروت کشور را هدر دهد و باید برای آیندگان از ثروت استفاده حداکثری داشته باشیم.

وزیر نفت گفت: انتظار داریم در فازهای بعدی توسعه میدان‎های نفتی، پیمانکاران خوب بین المللی را در فضای رقابتی انتخاب کنیم.

 

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید