برآوردها از میزان مصرف نفت در بیست و پنج سال آینده

0
181

بازار نفت دنیا در سال گذشته تحت تاثیر تحولات اقتصادی و سیاسی دنیا بود و تمامی تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که این سال را می‌توان یک آزمون مهم برای بازار جهانی نفت دانست. حال سوال این جاست که بازار جهانی نفت چه درسی از تحولات سال گذشته گرفته است و آیا این تحولات اقتصادی در بازار نفت دنیا می‌تواند برآورد فعالان این صنعت در مورد آینده را تغییر دهد؟

اولین مساله تاثیرگذار در بازار نفت دنیا را می‌توان شرایط اقتصادی دانست. در این سال برخی از مناطق و کشورهای دنیا شاهد افزایش نرخ رشد اقتصادی و توسعه اقتصادی بودند و برخی از مناطق افت نرخ رشد اقتصادی را تجربه کردند. البته متوسط نرخ رشد اقتصادی دنیا در سال ۲۰۱۵ میلادی نسبت به سال‌های قبل از آن افزایش یافت ولی هنوز با شرایطی که دنیا قبل از بحران سال ۲۰۰۸ میلادی داشته است، تفاوت زیادی دارد.  انتظار می‌رود در سال ۲۰۱۶ میلادی اقتصاد دنیا با نرخ ۳.۵ درصد رشد کند که بالاترین نرخ رشد طی شش سال گذشته خواهد بود و این روند افزایشی تا سال ۲۰۱۸ میلادی ادامه یابد. در سال ۲۰۱۸ میلادی متوسط نرخ رشد اقتصادی جهان ۳.۸ درصد برآورد شده است.

پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد متوسط نرخ رشد اقتصادی دنیا در فاصله سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۴۰ میلادی برابر با ۳.۵ درصد باشد. رشد اقتصادی در دنیا به معنای افزایش تقاضا برای نفت است که می‌تواند روی روند قیمت این منبع انرژی در جهان تاثیرگذار باشد. انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۰ میلادی تقاضای جهانی نفت به  ۹۷.۴ میلیون بشکه در هر روز برسد در حالیکه در سال ۲۰۱۶ میلادی تقاضای جهانی نفت برابر با ۹۶.۵ میلیون بشکه در هر روز برآورد شده است. باید در نظر داشت که تاثیر کاهش قیمت نفت در بازار جهانی در کوتاه مدت بارز است ولی در میان مدت این تاثیر از بین می‌رود و به دنبال آن بازار با قیمت تازه متعادل می‌شود.

پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد متوسط نرخ رشد اقتصادی دنیا در فاصله سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۴۰ میلادی برابر با ۳.۵ درصد باشد. رشد اقتصادی در دنیا به معنای افزایش تقاضا برای نفت است

از طرف دیگر عرضه نفت نیز تا سال ۲۰۲۰ میلادی روند افزایشی خواهد داشت. در سال ۲۰۲۰ میلادی عرضه نفت غیر اوپکی در دنیا به ۶۱.۲ میلیون بشکه در روز می‌رسد که نسبت به سال ۲۰۱۶ میلادی یک میلیون بشکه در روز بیشتر خواهد شد. در نتیجه در سال ۲۰۲۰ میلادی تقاضا برای نفت تولید سازمان کشورهای صادرکننده نفت با ۱.۷ میلیون بشکه در روز افزایش به ۳۰.۷ میلیون بشکه در روز می‌رسد.

 

پیش‌بینی تقاضای انواع منابع انرژی تا سال ۲۰۴۰

مصرف انرژی در سال‌های آینده در کشورهای در حال توسعه افزایش خواهد یافت. این رشد در کشورهایی از قبیل چین بیش از دیگر کشورها خواهد بود. رشد تقاضا برای انواع فرآورده‌های انرژی تا سال ۲۰۴۰ میلادی در کشورهای در حال توسعه باعث شده است تا سهم کشورهای در حال توسعه در مصرف انرژی دنیا به ۶۳ درصد برسد در حالیکه هم اکنون سهم کشورهای در حال توسعه برابر با ۵۰ درصد است از طرف دیگر سهم کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی تا سال ۲۰۴۰ میلادی نسبت به سال ۲۰۱۵ میلادی ۴ درصد رشد خواهد کرد.

با وجود اینکه در سال‌های اخیر بارها در مورد ضرورت کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی به منظور کاهش آلودگی‌های زیست محیطی صحبت شده است ولی به نظر می‌رسد همچنان سوخت‌های فسیلی مهمترین منبع تامین انرژی در دنیا باقی خواهند ماند. تا سال ۲۰۴۰ میلادی هم سوخت‌های فسیلی ۷۸ درصد از کل مصرف انرژی را در دنیا به خود اختصاص می‌دهند. علاوه بر این تا ۲۰ سال آینده نفت بیشترین سهم را در تامین انرژی دنیا خواهد داشت. تا سال ۲۰۴۰ میلادی سهم نفت و گاز طبیعی در تامین انرژی دنیا برابر با ۵۳ درصد از کل انرژی مصرفی در دنیا خواهد بود.

بیشتر بخوانید

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید