برنامه وزارت نیرو برای استفاده از انرژی های نو

2
206
بنابر برنامه‌ریزی وزارت نیرو، 10 درصد تولید نیروگاه‌های برق کشور تا سال 1400 با استفاده از انرژی‌های نو همچون نیروگاه‌های بادی و خورشیدی تأمین خواهد شد. بر این اساس، صنعت برق کشور باید بر روی انرژی‌های نو سرمایه‌گذاری گسترده ای انجام دهد به‌گونه‌ای که ظرفیت تولید انرژی‌های نو سالانه دو برابر شود. با این روند باید تا شش سال دیگر ظرفیت نصب‌شده نیروگاه‌های بادی و خورشیدی کشور به 12 هزار مگاوات می‌رسد. در حال حاضر بیش از 73 هزار مگاوات ظرفیت نصب در صنعت نیروگاهی برق کشور موجود است که افزون بر50 درصد آن توسط بخش خصوصی تولید می‌شود.
انتخابی اجتناب‌ناپذیر
برآوردها نشان می دهد که انرژی‌های فسیلی نظیر نفت بیش از 50 سال تمام خواهد شد و حسن غفوری‌فرد رییس انجمن مهندسین برق و الکترونیک ایران می گوید: «با نصب یک میلیون توربین بادی در خشکی و 100 هزار توربین بادی دیگر در دریا می‌توان یک‌چهارم الکتریسیته جهان در سال 2050 را تأمین کرد و اگر در سه‌دهم وسعت صحرای آفریقا نیروگاه خورشیدی نصب شود، برق تمام اروپا را تأمین می کند.»
رییس انجمن مهندسین برق و الکترونیک تاکید می کند که باید برای بهره‌گیری از انرژی خورشیدی در سال 2050 برنامه‌ریزی و کار شود تا کشور در آن مشکلی نداشته باشد.»

محوریت با نیروگاه‌های بادی است

وزارت نیرو مدتهاست که به دنبال بهره گیری از انرژی های نو به خصوص انرژی باد است. محمد ساتکین مدیر دفتر باد و امواج سازمان انرژی‌های نو ایران (سانا) می گوید: «وزارت نیرو در سال 1394 توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر با رویکرد نیروگاه‌های بادی را به‌عنوان سیاست کاری خود دنبال می‌کند و فعالیت‌های این سازمان در ارتباط با انرژی باد امسال گسترش خواهد یافت و برپایه سیاست های جدید، امسال هر یک از استان‌های کشور وارد مرحله طراحی نیروگاه (میکروسایتینگ) خواهند شد.»
به گفته مدیر دفتر باد و امواج سانا، عملیات جمع‌آوری اطلاعات باد با هدف میکروسایتینگ در استان‌های سمنان و خراسان جنوبی به‌طور خاص انجام می‌شود. همچنین طی سال 94 در 15 منطقه ایستگاه‌های بادسنجی نصب می‌شود و اکنون 25 ایستگاه بادسنجی در کشور فعال است که قرار است امسال 15 ایستگاه به این آمار افزوده شود. البته غیر از این 40 ایستگاه، تعداد 11 ایستگاه بادسنجی نیز برای استان سمنان خریداری و برداشت اطلاعات خواهد شد. براساس طراحی ایستگاه‌های بادسنجی، انتخاب نوع توربین، میزان تولید نیروگاه، فاصله چیدمان توربین‌ها و دیگر اجزای کار انجام می‌شود که به یک نیروگاه 100 درصد آماده منتج می‌شود. کارهای مقدماتی انجام میکروسایتینگ در استان خراسان جنوبی به مرکزیت بیرجند نیز در حال انجام است و برنامه‌ریزی‌های لازم برای اجرای میکروسایتینگ برای استان‌های قزوین، آذربایجان شرقی و سیستان و بلوچستان انجام خواهد شد.
نخستین گام میکروسایتینگ خرید ایستگاه‌های بادسنجی، تجهیزات و همچنین برداشت اطلاعات به مدت دو سال است و قیمت هر ایستگاه بادسنجی حدود یکصد میلیون تومان است که این ایستگاه‌ها باید به‌صورت مداوم اطلاعات منطقه را جمع‌آوری کنند. گفتنی است میزان قابلیت انرژی باد کشور حدود 30 هزار مگاوات برآورد شده است.
حمید چیت‌چیان، وزیر نیرو پیش از این گفته بود که ایران به دانش فنی طراحی و ساخت توربین‌های 2.5 مگاواتی برای نیروگاه‌های برق بادی دست یافته و اکنون اولین مزرعه برق بادی کشور با نصب هفت واحد توربین راه‌اندازی شده که قرار است در این مزرعه در مجموع 40 توربین 2.5 مگاواتی نصب و راه‌اندازی شود.
معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی «هم‌اکنون حدود 93 درصد برق کشور را از طریق نیروگاه‌های حرارتی تولید می‌کنیم و در راستای حفظ محیط زیست و تنوع‌بخشی به سبد تولید انرژی برق، در نظر داریم سهم تولید برق از انرژی تجدیدپذیر را درمقایسه با سال‌های گذشته افزایش دهیم. به همین منظور، قرارداد ساخت 1000 مگاوات نیروگاه بادی جدید با بخش خصوصی منعقد شده است و همچنین برای نصب سلول‌های فتوولتاییک روی بام منازل و ساختمان‌ها، به‌ازای هرکیلووات سلول‌های فتوولتاییک نصب‌شده، مبلغ 40 میلیون ریال تسهیلات بلاعوض پرداخت خواهد شد.»
وی گفت: «با توجه به بسترهای موجود و حمایت دولت مبنی بر نصب سلول‌های خورشیدی بر بام ساختمان‌ها، رقابت تولیدکنندگان در حال افزایش است و در طول دو سال اخیر، بیش از 10 هزار سلول خورشیدی در داخل کشور نصب کرده‌ایم.»
فلاحتیان درباره برنامه‌های وزارت نیرو به‌منظور توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر در سال 94 گفت: «برای سرمایه‌گذارانی که در زمینه نصب سلول‌های خورشیدی و یا نیروگاه‌های بادی فعالیت دارند، موافقت اصولی صادر خواهیم کرد و  با صندوق توسعه ملی نشست‌هایی برگزار کرده‌ایم تا سهم ارزی قابل توجه و مناسبی برای سرمایه‌گذاران در این بخش اختصاص یابد و ضمن پرداخت تسهیلات ارزی، برق تولیدی نیز به‌طور تضمینی خریداری می شود.

2 دیدگاه‌ها

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید