بهره برداری از پنج فاز گازی، یک طرح توسعه میدان نفتی و چهار مجتمع پتروشیمی

0
203
پارس جنوبی

آیین بهره برداری رسمی فازهای 21،20،19،18،17 و فاز 1 طرح توسعه لایه نفتی میدان مشترک گازی پارس جنوبی روز بیست و هفتم فروردین با حضور رئیس جمهوری در عسلویه انجام شد.
برای اجرای این فازها و طرح توسعه لایه نفتی میدان گازی پارس جنوبی 20 میلیارد دلار سرمایه گذاری شده است. هم اکنون تولید گاز در پارس جنوبی نسبت به سال 92 به بیش از 2 برابر افزایش یافته و از 250 میلیون مترمکعب در روز به 540 میلیون مترمکعب رسیده است. با افتتاح پنج فاز پارس جنوبی 150 میلیون متر مکعب گاز ، 200 هزار بشکه میعانات گازی، سه میلیون تن گاز اتان و سه میلیون تن گاز ال. پی. جی (گاز مایع ) به تولید ایران افزوده شده است. با افتتاح فازهای جدید پارس جنوبی، میزان برداشت گاز ایران از میدان مشترک پارس جنوبی با کشور قطر برابر شد.

همچنین چهار مجتمع های پتروشیمی کاویان 2، مروارید، انتخاب و تخت جمشید در منطقه پارس جنوبی که بدست فعالان بخش خصوصی ساخته شده است با حضور رئیس جمهوری افتتاح شد.

با راه اندازی این طرح های پتروشیمی در مجموع سالانه 2 میلیون تن به محصولات پتروشیمی و پلیمری به ارزش 2 میلیارد دلار افزوده می شود که این امر سبب تحولی عظیم در زمینه تولید و اشتغال در منطقه ویژه پارس خواهد شد.
بنابر بر برآوردها هر 2 فاز پارس جنوبی سالیانه 3،5 تا چهار میلیارد دلار در آمد ارزی ایران را افزایش می دهد و در کمتر از 2 سال تمام سرمایه گذاری ها در این پنج فاز (21،20،19،18،17) به اقتصاد ملی باز می گردد.

 

 

زنگنه در مراسم بهره برداری از پروژه های پارس جنوبی

 عسلویه مایه افتخار ایران

 

بیژن زنگنه وزیر نفت در مراسم افتتاح فازهای پارس جنوبی گفت که امروز برای صنعت نفت ایران قطعا روز تاریخی، بی نظیر و فراموش نشدنی است، این بزرگترین مجموعه ای است که در طول تاریخ صنعت نفت با این میزان سرمایه گذاری انجام شده است.

وزیر نفت که به همراه رئیس جمهور در مراسم افتتاح پروژه های پارس جنوبی حضور داشت، بر پیگیری موضوع قراردادهای جدید نفتی برای آینده صنعت نفت و گاز، تاکید کرد و گفت: این قراردادها می تواند تا یکصد هزار شغل فعال مولد در کشور ایجاد کند. در اینجا بخشی از سخنان وزیر نفت را می خوانید:

اوج تحریم ها علیه ایران در دو سال و نیم دولت یازدهم به جز یک سال آخر بود و ما برای عبور از مسیر توسعه با جاده آسفالت و راه صاف روبرو نبودیم، با این شرایط ١١ فاز به نتیجه رسید و ظرفیت تولید و پالایش از ٢٤٠ میلیون مترمکعب در میانه سال ٩٢ به ٥٧٠ میلیون مترمکعب در شرایط فعلی رسید.

درباره  یک مگا پروژه حرف زدن و شعار دادن ساده است و مالیات هم ندارد ولی به نتیجه رساندن کار بسیار دشوار است؛ قطعه قطعه باید آزمایش شوند، همه اجزا باید جوش داده شوند و …

١١ فاز پارس جنوبی در این ٣ سال و نیم دولت یازدهم به نتیجه رسیده است و کشور صاحب ٢١ فاز در پارس جنوبی شد. شرکت پتروپارس، شرکت اویک به عنوان پیمانکار نفتی، تأسیسات دریایی، داشتن قوی ترین ناوگان لوله گذاری، ایجاد ناوگان قوی حفاری دریایی، افزایش ظرفیت تولید ماشین های دوار و کمپرسورهای سنگین شبکه گاز نیز از دیگر دستاوردهای وزارت نفت در منطقه عسلویه است.

تمام تأسیساتی پالایشگاه هایی که افتتاح می شوند، توسط متخصصان توانمند ایرانی نصب شده است، قدری مشکل در بهره وری در پروژه ها وجود دارد و زمان و به دنبال آن هزینه ها بیشتر از حد متعارف شده است اما به هر حال باید این درست شود و مهم مدیریت است.

اشخاصی می گویند اینجا با پول ساخته شده است، اما من به جرأت می گویم که اینجا هم با عشق همکاران ما برای سربلندی ایران و هم با تدبیر و امید، فداکاری و سرسختی برای ایران ساخته شد و این یک اشتباه بزرگ است که تنها با پول می شود توسعه ایجاد کرد.

من از میانه سال ٧٦ در مجموعه پارس جنوبی حضور دارم و این مجموعه عظیم که در پهنه ساحلی به طول حدود ٤٥ کیلومتر در کنار یکدیگر ساخته شده است حاصل کاری کمتر از ١٩ سال است؛ واقعا ما می توانیم. من اگر صحبت می کنم به اقتدای اراده های آهنین همکارانی است که این کارها را کردند و این همکاران، سربازان گمنام واقعی جمهوری اسلامی هستند و ایران را می شود جهش توسعه داد به ویژه پس از برجام.

برجام تنها یک موافقتنامه نیست، برجام نقطه عطفی در تاریخ توسعه اجتماعی و سیاسی ایران است و من صمیمانه از سیاست گذاری دکتر روحانی و دکتر ظریف به عنوان مجری این سیاست گذاری در برجام تقدیر و تشکر می کنم که ما را از چاه تحریم ها درآوردند و امکان جهش توسعه را برای ایران به وجود آوردند.

برای توسعه ایران می توان ایجاد جهش کرد، برای این هدف، به جای فرصت سوزی و نفرت پراکنی باید تشویق سازگاری، دست به هم دادن و دوستی کنیم تا ایران را بسازیم.

افتخار وزارت نفت در دولت یازدهم این است که آنچه که انجام داده و انجام شده به معرض نمایش می گذارد؛ این است اقتصاد مقاومتی، این است پارس جنوبی، این است توسعه ایران، این است همسنگی و هم عرضی کار ما در مقایسه با برآوردن آرزوهای تاریخی مان در برداشت منصفانه و متعادل میدان مشترک.

گزارش ندادن از طرح های جدید صنعت نفت به این معنا نیست که وزارت نفت برای آینده برنامه ریزی ندارد بلکه برنامه های ما بسیار روشن و پرامید برای آینده است.

 

عسلویه مایه افتخار ایران  و ایرانی

برای آینده بخش نفت و گاز باید موضوع قراردادهای نفتی دنبال شود، به حمد الله ما به یک اجماع ملی در این بحث رسیده ایم و این قراردادها می تواند تا یک صد هزار شغل فعال مولد ایجاد کند؛ همانطور که عسلویه مایه افتخار عزت ایران و ایرانی شد.

از مسیر اجرای قراردادهای جدید نفتی می توان صدها کارخانه و واحد تولیدی را فعال کرد، همچنین به وسیله این قراردادها می توان برداشت از میدان های مشترک را تکمیل کرد و از هدررفت نفت ملت ایران که در زیر زمین بماند و برای همیشه غیرقابل استفاده بشود، جلوگیری کرد. ایران می تواند به استناد و اتکای خوراکی که در کشور تولید می شود و همتی که مردم ایران دارند، قدرت نخست پتروشیمی در منطقه باشد.

 

نگاه ملی

افتخاری که امروز در صنعت نفت حاصل شده است متعلق به ملت ایران است. بعضی ها می گویند که این دولت کار کرده، آن دولت کار کرده اما من این را فراتر از یک دولت می دانم و ما باید برای آینده کشورمان ملی نگاه کنیم.

از آقایان سیدکاظم وزیری هامانه، غلامحسین نوذری، سیدمسعود میرکاظمی و رستم قاسمی وزیران نفت و آقایان سیف الله جشن ساز، احمد قلعه بانی، مدیران عامل پیشین شرکت ملی نفت و پیمانکاران تشکر می کنم: من به ویژه از مردم بوشهر تشکر می کنم که یاران عزیز و دوستان همیشگی ما هستند و ما خود را مکلف می دانیم که به دوستانمان خدمت برسانیم و آنها هم میزبانان همراهان عزیزی برای ما بوده و هستند.

در سه سال و نیم گذشته ما بی سرو صدا کار کردیم، شکر به درگاه خداوند می کنم که خداوند به ما آبرو داد، بسیاری خواستند در این مدت ما را زمین بزنند اما خداوند نخواست. پارس جنوبی واقعا نماد تمام نمای اقتصاد مقاومتی است و هیچ چیزی بهتر از این نمایانگر تحقق آنچه که مقام معظم رهبری به عنوان اقتصاد مقاومتی خوانده اند، نیست.

 

رئیس جمهور در مراسم افتتاح پروژه های پارس جنوبی

ذخیره صندوق توسعه ملی به ٤٠ میلیارد دلار می رسد

 

دکتر حسن روحانی، ٢٧ فروردین ماه در آیین افتتاح طرحهای صنعت پتروشیمی، گفت: با وجود پایین بودن بهای نفت و فشار اقتصادی وارد بر دولت یازدهم، بالغ بر ٤٠ میلیارد دلار از درآمدهای نفتی تا پایان دولت یازدهم به حساب صندوق توسعه ملی واریز می شود.  در اینجا بخشی از سخنان رئیس جمهور را می خوانید

 

سود بانکی بالا از مشکلات پیش روی سرمایه گذاری است و باید تا زمان رفع این مشکل، استفاده از فاینانس خارجی و منابع صندوق توسعه ملی در دستور کار قرار گیرد. در زمان تحریم نمی توانستیم از منابع خارجی استفاده کنیم، اما امروز این امر امکانپذیر شده و البته اشکالاتی هنوز هست که باید رفع شود.

اینکه در یک روز می بینیم که ٦ فاز پارس جنوبی افتتاح می‎شود و مجموعا تعداد فازهای به بهره برداری رسیده در این دولت به ١١ فاز می رسد، یکی از افتخارات مهندسین، کارگران، طراحان، مدیران و در مجموع وزارت نفت، مسئولان استانی و تمام آنانی است که در مسیر شکوفایی استعدادها تلاش می کنند.

چندین پروژه پتروشیمی به ثمر نشست و چند پروژه دیگر پتروشیمی طی هفته های آینده به ثمر می نشیند، این به معنای استعداد ملت ایران و آماده بودن مسیر پیشرفت است.

ایران دارای استعداد بسیار زیادی برای رشد و توسعه است، هم اکنون بحث تجارت آزاد بین ایران و پنج کشور اوراسیا در برنامه است و در حال آماده کردن قرارداد با ٥ کشور اوراسیا برای ایجاد منطقه آزاد تجاری هستیم. همچنین استعداد بسیار بزرگ و ظرفیت خوبی برای توسعه محصولات کشاروزی و صنعتی به کشورهای شمالی آماده شده است.

فعالیت اقتصادی صنعت پتروشیمی از ابتدا بر مبنای صادرات شکل گرفته است، مثل نفت؛ اما بسیاری از محصولات کشور مانند گندم متاسفانه بر مبنای واردات شکل گرفته است. بالا بودن ذخایر محصولات استراتژیک کشور به عنوان یک برگ برنده در مذاکرات است. مذاکره برای اینکه به‎ ثمر بنشیند، اقدامات پشت پرده و تاکتیک های زیادی می طلبد و افزایش ذخایر محصولات استراتژیک به عنوان یکی از این اقدامات در دستور کار دولت بوده است. در مذاکرات با وجود دعواهای داخلی نمی توان موفق شد و وحدت داخلی پشتوانه ما در مذاکرات است.

در این دولت، زمینه فعالیت های بسیاری از جمله صادرات را فراهم کردیم و برای نخستین بار در تاریخ ایران، در سال های ٩٤ و ٩٥، میزان صادرات غیرنفتی ایران از واردات پیشی گرفت.

برنامه ریزی برای توسعه روابط با همسایگان غربی از جمله عراق و ترکیه انجام شده است، در این زمینه، خط ارتباط ما با دریای سیاه و مدیترانه، هم به صورت ریلی و هم جاده ای در برنامه است و انتقال کالاهای مورد نیاز روسیه از شبه قاره هند از مسیر بندرعباس به مسکو با استفاده از راه‎ آهن را نیز در دستور کار داریم.

در شمال و غرب کشور حرکت‎های خوبی برای استفاده از پتانسیل های صادراتی با هدف رشد و توسعه کشور و اشتغالزایی آغاز شده است؛ اما درست کردن شغل بعد از چند سال که اشتغال خالص چندانی در کشور ایجاد نشده، کار آسانی نیست.

سال‎هایی بر ما گذشت که با وجود درآمدهای نفتی خوب، اشتغال خالص چندانی نداشتیم. در این دولت حرکت خوبی برای اشتغال شروع شده است، اما برای رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی است.

 

مقدمات جهش در صنعت پتروشیمی

هر بنگاه تولیدی که افتتاح می شود، خوشحال کننده است، توسعه صنعت پتروشیمی در جنوب کشور امتیاز عظیمی است. در توسعه کشور باید مزیت های نسبی را مدنظر قرار داد و صنعت پتروشیمی از مزیت های نسبی کشور است. در این صنعت، قدمهای خوبی برداشته شده است و گستردگی این صنعت در جنوب به دلیل دسترسی به آب و تامین برق و خوراک کافی، همه چیز را برای تحولی بزرگ در این بخش آماده کرده است.

از یکی از شرکت‎های پتروشیمی در زمان آغاز به کار دولت یازدهم بازدید کردم، آن زمان دیدم محوطه و انبارها پر از محصولات بود و می گفتند تحریم اجازه نمی دهد محصولات پتروشیمی را بفروشیم. مشکل تامین خوراک و صادرات محصولات وجود داشت و از این رو، برداشتن تحریم صنعت پتروشیمی از اولین توافقات ژنو بود و امروز نیز باید خود را برای جهش بزرگ پس از برداشته شدن موانع آماده کنیم.

ایران را چهاردهمین کشور دنیا در تولید برق است. در دولت یازدهم ١٠ درصد به ظرفیت تولید برق اضافه شده است و امروز از صادرکنندگان برق هستیم؛ همچنین می توانیم در این زمینه به هاب منطقه بدل شویم.

یکی از روزهای خوش ما در دولت یازدهم که مثل امروز روز شادی بود، روزی بود که گاز به زاهدان رسید و برای اولین بار مردم زاهدان از نعمت گاز برخوردار شدند.

برنامه توسعه منطقه مکران یکی دیگر از برنامه هاست. توسعه این منطقه از لحاظ استراتژیک برای کشور بسیار حائز اهمیت است. در این طرح، امکان صادرات بخشی از نفت کشور از طریق دریای عمان فراهم می شود و از اتکای ما به تنگه هرمز می کاهد.

امروز در عسلویه تصمیم ملت ایران و کارآفرینان بخش خصوصی، دولتی و صنعت نفت، عزم برای پیشرفت ایران عزیز است و باید برای ساختن دوباره ایران و عزتمندی کشور بیش از گذشته آماده شویم.

همانطور که نفت یکی از قدرت های ماست و این قدرت را قبل از برجام تا حدود زیادی از ما گرفتند تا جایی که صادرات به کمتر از یک میلیون بشکه در روز رسید، میزان تردد هواپیماها در آسمان یک کشور نیز از دیگر مظاهر قدرت است و در این دولت، میزان تردد هواپیماها ٩٣ درصد افزایش یافته است.

در این دوره علاوه بر نوسازی ناوگان هوایی، نوسازی ناوگان ریلی نیز در برنامه است و پنج استان کشور تا پایان این دولت به راه آهن سراسری متصل می شود و بنادر ما در حال توسعه است. شرق کشور ما کریدور شمال- جنوب خواهد شد.

 

هر دو فاز پارس جنوبی 3.5 میلیارد دلار درآمد ارزی دارد

بازگشت دوساله سرمایه گذاری

در سفر رئیس جمهور به استان بوشهر، افزون بر افتتاح فازهای ١٧، ١٨، ١٩ و ٢٠و٢١، طرح توسعه لایه نفتی میدان گازی پارس جنوبی به بهره برداری رسید.

همچنین چهار طرح مجتمع‌های پتروشیمی کاویان ٢، مروارید، انتخاب و تخت جمشید در منطقه پارس جنوبی که بدست فعالان بخش خصوصی ساخته شده است، افتتاح شد.

با راه اندازی این طرح های پتروشیمی در مجموع سالانه ٢ میلیون تن به محصولات پتروشیمی و پلیمری کشور به ارزش ٢ میلیارد دلار افزوده می شود که این امر سبب تحولی عظیم در زمینه تولید و اشتغال در منطقه ویژه پارس خواهد شد.

هر دو فاز پارس جنوبی سالانه ٣،٥ تا چهار میلیارد دلار در آمد ارزی ایران را افزایش می‌دهد و در کمتر از ٢ سال همه سرمایه گذاری‎ها در این پنج فاز (٢١،٢٠،١٩،١٨،١٧) به اقتصاد ملی باز می گردد.

 

فازهای ٢٠ و ٢١ پارس جنوبی

 

هدف از اجرای فاز ٢٠ و ٢١ پارس جنوبی تولید روزانه ٥٦,٦ میلیون متر مکعب گاز غنی، ٧٥ هزار بشکه میعانات گازی، ٤٠٠ تن گوگرد و تولید سالانه ١.٠٥ میلیون تن گاز مایع ال پی جی (پروپان و بوتان) و یک میلیون تن اتان به منظر تامین خوراک واحدهای پتروشیمی است..

در فازهای ۲۰و۲۱ برای نخستین بار در بخش حفاری چاه‌ها از دکل‌هایی با مالکیت صددرصد ایرانی و همچنین از شرکت‌هایی ایرانی جهت خدمات و پشتیبانی عملیات حفاری استفاده شده و در مجموع ۸۸۰۰۰ هزار متر حفاری در ۲۲ حلقه چاه انجام شده که با موفقیت و بدون هیچگونه نیاز به تعمیرات در مدار تولید حداکثری قرار گرفته‌ اند.

فاز ٢٠ و ٢١ پارس جنوبی توسط کنسرسیومی به رهبری شرکت اویک اجرا شده است.

 

فاز ١٩ پارس جنوبی

فاز ١٩ پارس جنوبی شامل چهار (١+٣) سکوی دریایی جمعا شامل ٢١ (٦+١٥) حلقه چاه در فاصله ١١٠ کیلومتری ساحل کنگان، دو رشته خط لوله ٣٢ اینچ دریایی انتقال گاز به طول تقریبی (هر خط) ١١٠ کیلومتر، دو خط لوله ٤ اینچ دریایی جهت انتقال محلول منو اتیلن گلایکول به طول تقریبی (هر خط) ١١٠ کیلومتر، یک خط لوله ٣٦ اینچ دریایی ترمینال میعانات گازی به طول تقریبی ٦ کیلومتر و دو خط لوله ١٨ اینچ دریایی کلد (اینکونل ٦٢٥) بین سکوهای اقماری و اصلی به طول کلی تقریبی ١٥ کیلومتر است.

توسعه فاز ١٩ پارس جنوبی به دلیل قرار گرفتن آن در بلوک مرزی با میدان گنبد شمالی در قطر از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، چراکه مهاجرت گاز به سمت قطر و تاخیر در توسعه این میدان، سبب برداشت بیشتر کشور رقیب از سهم ایران می شود.

فاز ١٩ پارس جنوبی یکی از پروژه‌های پیشرو پارس جنوبی است که رکوردهای منحصر به فردی در خود ثبت کرده است، شرکت‌های پتروپارس، پتروپارس ایران و مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی، پیمکانکاران اجرای این پروژه در شرایطی کارشان را آغاز کردند که صنعت نفت در شرایط سخت تحریم قرار داشت و محدودیت منابع مالی و توقف ورود برخی تجهیزات مشکلات اجرای این ابر پروژه را دو چندان کرده بود.

هدف از اجرای فاز ١٩ پارس جنوبی تولید روزانه ٥٦,٦ میلیون مترمکعب گاز غنی، ٧٥ هزار بشکه میعانات گازی، ٤٠٠ تن گوگرد و همچنین تولید سالانه ١.٠٥ تن گاز مایع “LPG”(پروپان و بوتان)، یک میلیون تن اتان به منظور تامین خوراک واحدهای پتروشیمی است.

 

فازهای ١٧ و ١٨ پارس جنوبی

قرارداد فازهای ١٧ و ١٨ پارس جنوبی، حدود ١١ سال قبل (٢٢ خردادماه ١٣٨٥)، میان شرکت ملی نفت ایران به کنسرسیومی متشکل از سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران، شرکت ملی حفاری ایران، شرکت مهندسی و ساختمان صنایع نفت و شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) امضا شد که در ادامه راه و در دولت یازدهم به دلیل تاخیرهای صدرا در ساخت سکو، شرکت ایزوایکو جایگزین این شرکت در فازهای ١٧ و ١٨ شد.

این ٢ فاز که زمان ٥٢ ماه برای اجرای آن تعریف شده بود قرار بود حداکثر تا پایان دولت دهم تکمیل و به بهره‌ برداری برسد، اما به مانند بسیاری از پروژه‌ها در دولت نهم و دهم به دلیل تغییرات مدیریتی، شدت تحریم‌ها و کمبود منابع مالی نیمه کاره ماند و به دولت بعد منتقل شد.

دولت یازدهم که سرکار آمد، پارس جنوبی و برداشت از میدان‌های مشترک اولویت بندی و بر سه موضوع هزینه، زمان و کیفیت تاکید شد و پیمانکاران فازهای پارس جنوبی با این فرمان به جلو حرکت کردند.

فاز ١٧ و ١٨ پارس جنوبی شامل چهار سکوی دریایی در مجموع شامل ٤٤ حلقه چاه در فاصله ١٠٥ کیلومتری ساحل عسلویه، دو رشته خط لوله ٣٢ اینچ دریایی انتقال گاز به طول تقریبی (هر خط) ١٠٥ کیلومتر، دو خط لوله ٤ اینچ دریایی جهت انتقال محلول گلایکول به طول تقریبی(هر خط) ١٠٥ کیلومتر است.

هدف از اجرای فازهای ١٧ و ١٨ پارس جنوبی تولید روزانه ٥٦,٦ میلیون متر مکعب گاز ٧٥ تن میعانات گازی، تولید روزانه ٤٠٠ تن گوگرد، تولید سالانه یک  میلیون تن اتان به منظور تامین پتروشیمی و تولید سالانه ١.٠٥ تن گاز مایع ال پی جی (پروپان و بوتان) است.

طرح توسعه لایه نفتی پارس جنوبی

طرح توسعه لایه نفتی پارس جنوبی با ظرفیت تولید ٣٥ هزار بشکه نفت؛ روز بیست و هفتم فروردین به بهره برداری رسید. پیش از این ٢٩ اسفندماه پارسال و همزمان با سالروز ملی شدن صنعت نفت، تولید آزمایشی از این میدان مشترک آغاز شده بود.

قرارداد خدماتی بیع متقابل این طرح در سال ٨٣ با شرکت پتروایران امضا شده بود. طرح مستقل لایه‎های نفتی پارس جنوبی از معدود طرح‎ های توسعه ‎ای است که به ‎صورت مستقیم از سوی شرکت ملی نفت ایران اجرایی شده است. این طرح به عنوان یکی از طرح‎ های زیرمجموعه شرکت نفت و گاز پارس مطابق برنامه زمانبندی اولیه قرار بود در طول ١٩ ماه به بهره برداری برسد که به دلایل متعدد، زمان اجرای پروژه به درازا کشید.

پس از جدا شدن طرح از شرکت نفت و گاز پارس، سازمان مستقل این طرح با نام اختصاری SPOL از ابتدای سال ٩٣ با معرفی مجری، زیر نظر مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران فعالیت خود را شروع و با بازتعریف اهداف پروژه و در اولویت قرار گرفتن آن توانست سرانجام آرزوی برداشت نفت از این لایه نفتی را جامه عمل بپوشاند.

لایه نفتی پارس جنوبی، میدانی مشترک با قطر است که عمدتا از مخازن کربناته تشکیل شده و مجموع نفت درجای آن بین یک میلیارد و ٥٠٠ میلیون تا چهار میلیارد بشکه در سه سازند مدود، دالیان بالایی و دالیان پایینی برآورد می شود.

 

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در مراسم بهره برداری از چهار طرح پتروشیمی

30 مجتمع پتروشیمی در منطقه ویژه اقتصادی پارس فعال است

 مرضیه شاهدایی معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی در آیین افتتاح طرح‌های پتروشیمی فاز دوم ۲ کاویان، تخت جمشید پارس، MEG مروارید و پلی استایرن گروه صنعتی انتخاب، از افتتاح هفت طرح صنعت پتروشیمی در سال ٩٦ و ١٠ طرح در سال ٩٧ خبر داد. بخشی از سخنان مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی را می خوانید:

 ۳۰ مجتمع پتروشیمی در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در حال تولید هستند و از مهمترین ویژگی‎های صنعت پتروشیمی جلوگیری از خام فروشی است. اولویت صنعت پتروشیمی پس از افتتاح فازهای پارس جنوبی استفاده حداکثری از گاز است، طرح‎های جدید با رویکرد تکمیل زنجیره ارزش، برنامه‌ ریزی می ‌شود.

ایران جزو معدود کشورهایی است که همه خوراک‌ های پتروشیمی را در اختیار دارد، اجرای طرح ‌های صنعت پتروشیمی در آینده پرچم‌ دار سرمایه ‌گذاری خارجی و انتقال فناوری به داخل کشور خواهد بود.

در حال حاضر ۵۲ مجتمع تولیدی در صنعت پتروشیمی فعالیت دارند و ظرفیت اسمی این مجتمع‌ها ۶۰ میلیون تن در سال است و تولید این مجتمع‌ها تا سال ٩٥، ۵۱ میلیون تن بود و فروش خالص پتروشیمی به داخل و خارج، ۲۸ میلیون تن معادل ۱۵ میلیارد دلار است.

با افتتاح این چهار طرح پتروشیمی، دو میلیون تن به ظرفیت محصولات پتروشیمی کشور افزوده می‎شود، و در این طرح‌ها ۸۸۳ میلیون دلار سرمایه‌ گذاری شده است.

در سال ۱۳۹۶ هفت طرح و در سال ۱۳۹۷ ده طرح به بهره برداری می رسد. به طور کلی دو سال دیگر ۳۰ طرح پتروشیمی به بهره برداری می رسد و ۲۰ میلیون تن به ظرفیت کشور اضافه می شود.

علاوه بر این پروژه ها، پتروشیمی پردیس ظرف ۱۰ تا ۱۵ روز آینده به بهره‌ برداری می ‌رسد. پتروشیمی مرجان اوایل تابستان و فاز یک پتروشیمی بوشهر نیز امسال به بهره‌ برداری خواهد رسید.

نقشه راه توسعه صنعت پتروشیمی در برنامه ششم توسعه افزون بر تکمیل طرح‎های باقی‌مانده در برنامه پنجم، تعریف حدود ۲۵ طرح جدید بر اساس خوراک‌هایی که داخل کشور استفاده می‌شود و همچنین استفاده حداکثری از گاز طبیعی است.

در مجموع ۳۰ طرح پتروشیمی وجود دارد که توسعه آن‌ ها نیاز به ۴۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری دارد. همچنین ۱۵ میلیارد دلار برای تکمیل طرح ‌های باقی‌مانده نیاز است.

توسعه ماهشهر، لاوان، کیش، قشم، بوشهر، جاسک و چابهار به دلیل آن‎که در کنار دریای عمان و خلیج فارس قرار دارند، مناطقی هستند که برای توسعه صنعت پتروشیمی مدنظر قرار گرفته‎ اند.

 

پتروشیمی تخت جمشید پارس

ساخت مجتمع پتروشیمی تخت جمشید پارس با هدف تولید انواع محصولات پلی استایرن به ظرفیت تولید سالانه ٦٥ هزار تن از اواخر زمستان ٩٣ آغاز شد و روز بیست و هفتم فروردین به بهره برداری رسید.

این طرح با سرمایه گذاری ارزی و ریالی به ترتیب حدود٤٠ میلیون یورو و ١٣٥٠ میلیارد ریال اجرایی شده و برآورد میزان فروش محصولات این طرح حدود ٨٥ میلیون دلار در سال است. در حال حاضر خوراک طرح استایرن به میزان ٥٠ هزار تن در سال از پتروشیمی پارس تامین می‌شود.

در فرآیند ساخت و راه اندازی واحد پلی استایرن این مجتمع، توان و ساخت داخل بیشترین سهم را داشته است.

پلی استایرن، یکی از رایج ترین رزین‌های تجاری ترموپلاستیک و آمورف با محدوده وسیعی از خواص فیزیکی و مکانیکی است که قیمت جذاب آن، نظر تولیدکنندگان گسترده ای از اقلام را به خود جلب می‌ کند. این ماده به صورت گرانول‌های استوانه‌ای شکل (یا دانه‌های کروی پلی استایرن انبساطی) تولید می‌شود.

 

پلی استایرن گروه صنعتی انتخاب

واحد پلی استایرن گروه صنعتی انتخاب با ظرفیت تولید ٢٥٠ هزار تن در سال پلی استایرن انبساطی ساخته شده که این طرح با سرمایه گذاری ارزی و ریالی به ترتیب حدود ١٢٠ میلیون دلار و ٢٠٠٠ میلیارد ریال به بهره برداری رسیده است.

مهران تربیت، مدیرعامل پتروشیمی انتخاب چندی پیش با بیان این که تا خردادماه امسال به ظرفیت تولید ١٧٠ هزار تنی دست خواهیم یافت، گفته بود: تمام تلاش ما بر این است تا پایان سال این ظرفیت به ٢٥٠ هزار تن افزایش یابد.

عملیات اجرایی پتروشیمی انتخاب از سال ٩٢ آغاز شد و در نهایت سال ٩٥ از سوی مهندسان داخلی و با دانش فنی نروژی و آلمانی به تولید آزمایشی و بعد  به تولید انبوه رسید.

برآورد فروش سالانه محصولات این مجتمع حدود ٣٨٥ میلیون دلار بوده و خوراک طرح به میزان ٢٣٥ هزار تن در سال استایرن از پتروشیمی پارس تامین می شود.

 

واحد MEG پتروشیمی مروارید

واحد MEG پتروشیمی مروارید با هدف تولید انواع اتیلن گلایکول با ظرفیت تولید سالانه ٥٠٠ هزار تن محصول طراحی و ساخته شده است.

خوراک های این واحد شامل ٣٤٠ هزار تن در سال اتیلن از محل واحد الفین پتروشیمی مروارید و ٣٦٨ هزار تن در سال اکسیژن برای تولید ٥٥٤ هزار تن در سال اتیلن گلایکول هاست.

این طرح با سرمایه گذاری ارزی و ریالی به ترتیب حدود ١٧٠ میلیون یورو ٨٩٠٠ میلیارد ریال اجرا شده و برآورد فروش سالانه محصولات این طرح، حدود ٦٣٠  میلیون دلار است.

٩٠ درصد از تجهیزات ثابت واحد MEG پتروشیمی مروارید در داخل ساخته شده است.

تولید در واحد MEG پتروشیمی مروارید حدود یک سال است که به صورت پایدار تداوم دارد و این واحد تاکنون ٣٠٠ میلیون دلار ارزآفرینی داشته است.

محصولات تولیدی واحد MEG پتروشیمی مروارید شامل منو اتیلن گلایکول (MEG)، دی اتیلن گلایکول (DEG) و تری اتیلن گلایکول (TEG) است.

 

فاز دوم پتروشیمی کاویان

فاز دوم پتروشیمی کاویان، بزرگترین تولیدکننده اتیلن در منطقه خاورمیانه است. پتروشیمی کاویان، اتان دریافتی از پارس جنوبی را به اتیلن تبدیل کرده و به خط لوله اتیلن غرب تزریق می کند. این اتیلن از ١١ استان عبور کرده و خوراک ١٢ مجتمع پتروشیمی ساخته شده یا در حال احداث با سرمایه گذاری ٨,٥ میلیارد دلاری را تامین می کند.

هر ٢ فاز پتروشیمی کاویان به صورت مشابه، ظرفیت تولید سالانه یک میلیون تن اتیلن را دارند که هر فاز برای تولید این میزان اتیلن سالانه به ١٢٥٨ هزار تن اتان نیاز دارد که این میزان را از فازهای ٤ و ٥، ٩ و ١٠، ١٥ و ١٦ و ١٧ و ١٨ پارس جنوبی دریافت می کنند.

این طرح با سرمایه گذاری ارزی و ریالی به ترتیب حدود ٢٠٠ میلیون یورو و ٢٣٥٠ میلیارد ریال اجرا شده است. برآورد فروش سالانه محصولات فاز ٢ پتروشیمی کاویان حدود ٩٥٠ میلیون دلار بوده و خوراک فاز ٢ این طرح به میزان ١٣٠٠ هزار تن در سال اتان از فازهای پارس جنوبی تامین خواهد شد.

تمام مراحل ساخت این مجتمع از مهندسی، تدارکات، نصب و راه اندازی از سوی متخصصان داخلی انجام شده است.

پروژه پتروشیمی کاویان سال ٨٥ آغاز شد که فاز یک این مجتمع در سال ٩١ راه اندازی و افتتاح شد و دلیل تاخیر در راه اندازی فاز ٢ این پتروشیمی، کمبود خوراک و مشکلات ناشی از تحریم‌های اعمال شده بر علیه این صنعت بود.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید