ثروتمندترین شرکت‌های جهان

0
333

 موسسه (EY (Ernst&Young که در زمینه مالی و ارزیابی دارایی‌ها شهرت دارد و در بازار بورس فعال است، گزارشی از وضعیت شرکت‌های بزرگ و پرسود جهان داده است که نشان می‌دهد شرکت‌های آمریکایی، به خصوص شرکت‌هایی که در زمینه فناوری‌های اطلاعاتی فعالند، مدتی است که حرف اول را در اقتصاد جهان می‌زنند. این شرکت‌ها  عملا شرکت‌های نفتی و ساختمانی را که قبلا در چنین موقعیتی بودند به عقب رانده‌اند.

از میان ۱۰۰ شرکت بزرگ که بیشترین ارزش را در بازارهای بورس دارند، 10 تای اول آمریکایی هستند. سه شرکت اول این فهرست یعنی اپل، آلفابت (گوگل) و مایکروسافت. ارزش مهم جهان، یعنی فناوری ژنتیک و زیست فناوری و نانو فناوری البته وضع اروپا به خرابی عرصه اطلاعاتی و اینترنت نیست، ولی در این زمینه هم عقب‌ماندگی‌ها جدی است.
در مجموع از ۱۰۰ شرکتی که در جهان بیشترین ارزش سهام را دارند، ۵۴ شرکت آمریکایی، ۱۰ شرکت چینی و ۹ شرکت بریتانیایی هستند. سویس با ۴ شرکت (روشه، نستله و…) در میان این ۱۰۰ شرکت به لحاظ بالاترین ارزش سهام در مرتبه چهارم ایستاده است. مجموعا ۲۶ شرکت منشا اروپایی دارند و ۱۷ شرکت رگ و ریشه آسیایی.
آلمان که قدرت اصلی اقتصاد اروپاست، ارزشمندترین شرکتش یعنی بایر (شرکت دارویی و شیمیایی و سازنده آسپرین بایرمعروف) در میان ۱۰۰شرکت برتر جهان در مقام ۵۷ ایستاده است. ۵ شرکت دیگر آلمانی هم در میان این صد شرکت دیده می‌شوند: زیمنس، اس ای پی (فعال در زمینه نرم‌افزار و فناوری اطلاعاتی)، مرسدس بنز، آلیانس (بیمه) و… سه شرکت آمریکایی (اپل، گوگل و مایکروسافت) که در راس نشسته‌اند ارزش کل سهام‌شان از ۳۰ شرکت برتر آلمانی که سهام‌شان در بورس ارائه می‌شود، بیشتر است.
ارزش کل سهام صد شرکت با ارزش دنیا به ۱۴ هزار میلیارد دلار می‌رسد که از کل ارزش سالانه اقتصاد آلمان، فرانسه، هند، بریتانیا، کانادا و اندونزی بیشتر است.

هزار درصد در ۱۰ سال
شرکت آمریکایی اَپِل، که در زمینه طراحی و تولید سخت‌افزار و نرم‌افزار کامپیوتر فعال است، در حال حاضر پرارزش‌ترین شرکت جهان است. ارزش سهام این شرکت حدود ۵۵۰ میلیارد یورو (حدود ۶۰۰ میلیارد دلار) است. این مبلغ بیش از قدرت صنعتی کشور سوئد است. در ۱۰ سال گذشته ارزش بورس اپل هزار برابر شده است. محصول آیفون شرکت اپل در حال حاضر یکی از منابع سرشار درآمد آن است.

آلفابت خود را به رده دوم رسانده است
مردم جهان با مراجعه همه روزه به موتور جست وجوی گوگل اطلاعات مورد نیاز خود را در میان صفحات وب می‌یابند و آلفابت (که بزرگ‌ترین زیرمجموعه‌اش گوگل است) از این جست وجوی مردم جهان سود فراوان می‌برد. این شرکت بزرگ آمریکایی اکنون خود را از رده پنجم به مقام دومِ پرارزش‌ترین شرکت جهان رسانده است. آلفابت ارزش بورس خود را به ۴۷۴ میلیارد یورو (بیش از ۵۰۰ میلیارد دلار) رسانده است.

مایکروسافت
شرکت آمریکایی مایکروسافت با اختلافی اندک پس از آلفابت قرار دارد.
این بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده نرم‌افزار به نسبت سال گذشته یک رتبه پائین‌تر رفته است و مقام سوم را در میان پرارزش‌ترین شرکت‌های جهان در بازار بورس داراست.
به این ترتیب سه مقام برتر شرکت‌های جهان به شرکت‌هایی اختصاص دارد که در ارتباط با فناوری‌های اطلاعاتی فعال هستند.

شرکت‌های آمریکایی در راس بازار بورس
هر ۱۰ شرکت پرارزش دنیا در بازار بورس همگی آمریکایی هستند. در کنار شرکت‌هایی که در ارتباط با فناوری اطلاعاتی فعال هستند، شرکت‌هایی با فعالیت‌های سنتی نیز هستند که در رده‌های بالای بازار بورس جهان قرار دارند.
یکی از این شرکت‌ها شرکت نفت اکسون موبیل است که در مقام پنجم بازار بورس است. شرکت‌هایی چون جنرال الکتریک در مقام هشتم و شرکت داروسازی جانسون و جانسون در مقام نهم هستند.

آمازون، تازه وارد سال
جف بزوس، موسس شرکت آمریکایی تجارت الکترونیکی آمازون، می‌تواند به خود ببالد. این شرکت که سال گذشته در رده چهل ودوم شرکت‌های پرارزش و موفق دنیا در بازار بورس بود،
اکنون تا مقام ششم این جدول بالا آمده است. آمازون در برخی کشورها به خاطر شرایط کاری نامناسب موجود برای کارکنان‌اش، بارها با انتقاد رسانه‌ها و اعتصاب کارکنان‌اش روبرو بوده است.

قوی‌تر شدن فیس‌بوک
وبسایت فیس‌بوک هم اکنون مقام هفتم شرکت‌های پرارزش دنیا در بازار بورس را به خود اختصاص داده است. این شبکه اجتماعی در حال حاضر حدود یک میلیارد و ۴۰۰ هزار عضو دارد.
شبکه اجتماعی اشتراک‌گذاری عکس و ویدیوی اینستاگرام و همچنین برنامه پیام‌رسانی فوری واتس‌اَپ نیز اکنون بخشی از فیس‌بوک شده‌اند.
ارزش سهام این شرکت بیش از ۲۷۰ میلیارد یورو (حدود ۳۰۰ میلیارد دلار) است.

پرارزش‌ترین و موفق ترین شرکت آلمانی
روزنامه آلمانی «هندلزبلات» اعلام کرده است که شرکت داروسازی بایر Bayer آلمان که به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان دارو در آلمان و جهان شناخته می‌شود، مقام پنجاه وهفتم را در شرکت‌های پرارزش دنیا در بازار بورس دارد. ارزش سهام این شرکت داروسازی و شیمیایی که در شهر لورکوزن آلمان فعالیت می‌کند ۹۶ میلیارد یورو است.

وداع با فولکس واگن
رسوایی تقلب در تست تشخیص‌دهنده آلاینده‌های بیش از ۱۱ میلیون دستگاه خودرو سبب شد که شرکت فولکس واگن به شدت آسیب ببیند.
این شرکت که سال گذشته در بازار بورس در میان ۱۰۰ شرکت پرارزش دنیا قرار داشت، به رده‌های پائین‌تری سقوط کرده است. شرکت خودروسازی دایملر بنز اما موفق شده در مقام هشتاد وسوم خود بماند. در مجموع ۶ شرکت آلمانی موفق شده‌اند در بازار بورس در فهرست ۱۰۰ شرکت پرارزش دنیا جای گیرند.

ارزش نجومی سهام ۱۰۰ شرکت پرارزش دنیا
در پایان سال ۲۰۱۵ میلادی ارزش سهام ۱۰۰ شرکت پرارزش دنیا در بازار بورس باز هم افزایش یافته و به مبلغی حدود ۱۴ هزار میلیارد دلار رسیده است. این مبلغ بیشتر از مجموع قدرت اقتصادی کشورهای آلمان، فرانسه، بریتانیا، کانادا، هند و اندونزی است. در میان این ۱۰۰ شرکت پرارزش دنیا در بازار بورس ۲۶ شرکت اروپایی، ۱۷ شرکت آسیایی و ۵۴ شرکت آمریکایی وجود دارند.
شرکت اپل در حال حاضر پرارزش‌ترین شرکت جهان است. ارزش سهام این شرکت حدود ۵۵۰ میلیارد یورو (حدود ۶۰۰ میلیارد دلار) است. این مبلغ بیش از قدرت صنعتی کشور سوئد است. در ۱۰ سال گذشته ارزش بورس اپل هزار برابر شده است. محصول آیفون شرکت اپل در حال حاضر یکی از منابع سرشار درآمد آن است

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید