روزهای خوش پیش رو با انرژی های نوین

0
210

گزارش “وضعیت جهانی تجدیدپذیرها” نشان می دهد که سرمایه گذاری در انرژی های نوین در طول ۲۰۱۵ بیش از دو برابر سرمایه گذاری در نیروگاه‌های جدید زغالی و گازی بود.

به علاوه برای اولین بار اقتصادهای در حال ظهور بیش از کشورهای ثروتمند روی انرژی ها و سوخت های نوین سرمایه گذاری کردند.

بیش از ۸ میلیون نفر اکنون در جهان در صنایع انرژی های تجدیدپذیر کار می کنند.

این گزارش می گوید که میزان سرمایه گذاری جهانی در این صنایع برای چند سال در حال افزایش بود و در سال ۲۰۱۵ به نقطه اوج تازه ای رسید.

کلید اصلی:‌ کاهش هزینه

مجموعا حدود ۱۴۷ گیگاوات ظرفیت برق در سال ۲۰۱۵ افزوده شد که تقریبا معادل میزان تولید برق آفریقا از همه منابع است.

چین، آمریکا،‌ ژاپن، بریتانیا و هند کشورهایی بودند که بیشترین سهم را از افزایش انرژی های سبز داشتند که به رغم افت قابل توجه بهای نفت اتفاق افتاد.

اما نویسندگان این گزارش اشاره می کنند که همزمان هزینه نصب انرژی های تجدیدپذیر کاهش یافته است.

کریستین لینز دبیر اجرایی آر‌ای‌ان۲۱ که یک نهاد بین المللی از کارشناسان انرژی، نمایندگان دولت ها و گروه های غیردولتی است که این گزارش را تهیه کرده گفت:‌ “این واقعیت که تولید ۱۴۷ گیگاوات برق، عمدتا از باد و خورشید نشانه روشنی است که این فناوری‌ها از نظر هزینه با سوخت های فسیلی رقابت دارند.”

او می گوید: “این فناوری ها برای بسیاری از کشورها و شرکت های برق و سرمایه‌گذاران بیشتر و بیشتری در اولویت هستند که خیلی نشانه مثبتی است.”

سرمایه گذاری در انرژی های تجدیدپذیر در سال ۲۰۱۵ به ۲۸۶ میلیارد دلار رسید.

بیش از یک سوم این میزان به چین اختصاص داشت و برای اولین بار کشورهای درحال توسعه بیش از کشورهای ثروتمند صرف این انرژی ها کردند.

موریتانی، هندوراس، اوروگوئه و جامائیکا بیشترین سرمایه گذاری را نسبت به تولید ناخالص ملی داشتند.

کریستین لینز گفت:‌ “این به روشنی نشان می دهد که هزینه‌ها آنقدر کاهش پیدا کرده که اقتصادهای درحال ظهور اکنون واقعا بر تجدیدپذیرها تمرکز دارند.”

او می گوید: “این اقتصادها شاهد بیشترین افزایش تقاضا در زمینه انرژی هستند، و این که شاهد این نقطه عطف بودیم واقعا نشان دهنده به صرفه بودن این فناوری هاست و این تحولی فوق العاده است.”

به رغم افت قابل توجه سرمایه گذاری اروپا در انرژی های نوین – ۲۱ درصد کمتر – انرژی های سبز اکنون بزرگترین منبع تولید برق در اروپا هستند یعنی ۴۴ درصد کل ظرفیت تولید برق سال ۲۰۱۵ اتحادیه اروپا از آنها می آمد.

در آمریکا هم حدود ۱۵۴ شرکت  ۱۰۰ درصد به انرژی های تجدیدپذیر متعهد هستند.

البته براساس این گزراش بخش هایی مثل حمل و نقل، گرمازایی و خنک‌کنندگی هنوز در برابر انرژی های نوین مقاومت نشان می دهند. قیمت پایین نفت به کمبود پیشرفت در جهت استفاده از فناوری های سبز در این بخش ها دامن زده است.

کریستین لینز به بی بی سی گفت که به رغم این ضعف ها جهت حرکت آینده روشن است.

او می گوید:‌ “بهترین روزها هنوز در پیش است.”

سازمان ملل سال گذشته 2015 را چنین توصیف کرد

سال رکورد سرمایه گذاری در انرژی نوین

 یک مطالعه نشان می دهد که سرمایه گذاری جهانی در انرژی های تجدیدپذیر در سال ۲۰۱۵ به تقریبا ۲۸۶ میلیارد دلار رسید که یک رکورد تازه پس از سرمایه گذاری ۲۷۸.۵ میلیارد دلاری سال ۲۰۱۱ به حساب می آید.

گزارش “دهمین روندهای جهانی سرمایه گذاری در انرژی های تجدیدپذیر” همچنین نشان می دهد که سرمایه گذاری در کشورهای درحال توسعه از کشورهای توسعه یافته پیشی گرفت.

رکورد دیگری هم در سال ۲۰۱۵ ثبت شد: برای اولین بار در این سال میزان ظرفیت برق تولیدی از انرژی های نوین، از ظرفیت تولید آن از طریق سوخت های فسیلی بالاتر بود.

البته در مجموع بخش اعظم انرژی هنوز از طریق سوزاندن سوخت فسیلی حاصل می شود.

بان کی مون دبیر کل سازمان ملل :ما وارد عصر تازه رشد انرژی های پاکیزه شده ایم که می تواند فرصت های تازه و رفاه بیشتر برای همه ساکنان سیاره را فراهم کند

 

این گزارش هشدار می دهد که برای جلوگیری از تغییرات خطرناک آب و هوایی به تلاش خیلی بیشتری نیاز است.

این ارزیابی که با همکاری برنامه محیط زیست سازمان ملل و نهادهای خصوصی تهیه شده نشان داد که جهان در حال توسعه در مجموع ۱۵۶ میلیارد دلار آمریکا در صنایع انرژی نوین سرمایه گذاری کرد (۱۹ درصد افزایش نسبت به ۲۰۱۴) درحالی که میزان سرمایه گذاری کشورهای پیشرفته ۱۳۰ میلیارد دلار (۸ درصد کاهش نسبت به ۲۰۱۴) بود.

براساس این گزارش ‌”یک عنصر اساسی در این چرخش چین بود، که میزان سرمایه گذاری را ۱۷ درصد افزایش داد تا به ۱۰۲.۹ میلیارد دلار یا ۳۶ درصد کل جهانی برسد.”

با این حال سایر کشورهای درحال توسعه هم نقش مهمی داشتند چرا که از ۱۰ کشور اول در زمینه سرمایه گذاری در انرژی نوین، شش تا درحال توسعه بودند.

بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل، در مقدمه این گزارش نوشت که یافته های مطالعه باعث اعتماد بیشتری نسبت به در دسترس بودن جهانی می شود که تولید گازهای کربنی در آن بسیار کمتر است.

او نوشت:‌ “ما وارد عصر تازه رشد انرژی های پاکیزه شده ایم که می تواند فرصت های تازه و رفاه بیشتر برای همه ساکنان سیاره را فراهم کند.”

با این حال او اخطار داد که برای پرهیز از تغییرات خطرناک جوی لازم است “به سرعت از سوخت های فسیلی دور شویم.”

 

منبع:BBC

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید