سال 2017، سال رونق مس

0
159

موسسه تحقیقاتی مک ‌کواری انتظار دارد همراه با رشد مصرف و کاهش تولید معدنی، قیمت‌های مس در سال جاری بهبود یابد.

مک‌کواری پیش‌بینی کرد که قیمت مس در سه‌ماهه دوم سال میلادی افزایش یافته و سپس با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و آغاز سال 2018، زمانی که رشد تقاضا با کندی همراه شود، بازار مس با کاهش تدریجی قیمت همراه شود.

بر اساس این گزارش و طبق پیش‌بینی موسسه مک ‌کواری، قیمت مس در سال 2017 به‌ طور میانگین در سطح 5هزار و 350 دلار بر تن قرار خواهد گرفت. این میزان، نشان از رشد ده‌ درصدی قیمت ‌ها نسبت به میانگین سال گذشته، یعنی 4هزار و 863 دلار بر تن، دارد. در نیمه دوم سال، میانگین قیمت ‌ها به بیشترین سطح خود که حدوداً برابر با 5هزار و 500 دلار بر تن خواهد بود، می‌ رسد و سپس، قیمت ‌ها روندی کاهشی در پیش‌ گرفته و در سه ‌ماهه پایانی سال، بازار مس به طور میانگین شاهد قیمت‌های 5هزار و 200 دلار بر تنی خواهد بود.

مک ‌کواری انتظار دارد مصرف جهانی مس در سال جاری 2.6 درصد افزایش یافته و در سطح 22.81 میلیون تن قرار گیرد. طبق برآوردهای انجام ‌شده، این میزان در سال گذشته حدوداً 22.24 میلیون تن ثبت شده بود. همچنین، پیش ‌بینی می‌شود که تولید جهانی مس تصفیه ‌شده در سال 2017 رشد 1.9 درصدی را تجربه کرده و به بیش از 22.91 میلیون تن ارتقا یابد. به‌ این‌ترتیب، تعادل بازار جهانی مس تصفی ه‌شده در سال جاری حدوداً 100هزار تن خواهد بود و در نهایت به سمت 344هزار تن در سال 2018 پیش خواهد رفت. البته، تولید معدنی در دنیا، کاهش1.8 درصدی را در این سال تجربه کرده و به کمتر از19.34 میلیون تن افت پیدا خواهد کرد. افزایش سن معادنی مانند اسکوندیدا و گراسبرگ در کشور شیلی که در مجموع نزدیک به ده ‌درصد از تولید جهانی را به خود اختصاص می دهند، مهم ‌ترین عامل کاهش عرضه عنوان شده است.

این گزارش می نویسد: در سه ماهه چهارم سال گذشته، تکانه ‌ای در بازار مس مشاهده شد؛ به‌ طوری ‌که قیمت‌های آتی بورس فلزات لندن در طول دوره سه‌ ماهه، بارها به 6هزار دلار بر تن نزدیک شد. تقاضای قدرتمند چین، عامل مهمی در این میان بود؛ به ‌طوری‌که بازارهای کالاهای اساسی، همگی در سال گذشته با افزایش قیمت همراه شدند.

در سال جدید، اتفاقات سیاسی بی‌ شماری رخ خواهد داد و به همین دلیل، مک ‌کواری انتظار تکرار کندی تقاضا را مانند آنچه در سال 2015 مشاهده شد، ندارد. به نظر می ‌رسد سفته‌ بازان چینی نسبت به بازار مس در سال 2017 نیز خوش ‌بین هستند. مک ‌کواری انتظار دارد که فضای روانی مثبت پس از تعطیلات سال نوی چین همچنان ادامه یابد و بازارها شاهد ارقام قدرتمند رشد اقتصادی خواهند بود. داده‌ های اخیر نشان می‌ دهد که تولید ناخالص داخلی چین با نرخی برابر با 6.5 درصد در هر سال رشد می ‌یابد و این میزان در جهت اهداف دولت قرار دارد. این کشور حدوداً 50 درصد از کل تولید مس در دنیا را مصرف می‌کند.
افزون‌ بر این، موسسه تحقیقاتی مک‌ کواری انتظار دارد که رشد تقاضا رو به‌ کندی رفته و مازاد تولیدی برابر با 300هزار تن در سال 2018 محقق شود که خود منجر به کاهش قیمت ‌ها خواهد شد. پیش‌ بینی می‌شود میانگین قیمت مس در سال آتی در سطح 5هزار و 100 دلار بر تن قرار گیرد. مک‌ کواری در گزارش خود اعلام کرد که قیمت ‌ها تا سال 2020 افزایش نخواهد یافت و سپس میانگین قیمت مس در این سال به 5هزار و 725 دلار بر تن خواهد رسید. در سال 2019 نیز بازار مس با مازاد عرضه روبه ‌رو می‌شود، اما مقدار آن کمتر از سال‌ های قبل خواهد بود. انتظار می ‌رود به دلیل نبود تولیدات جدید، کسری قابل‌ توجهی در سال 2021 در بازار مس مشاهده شود.

 

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید