مته‌های گردبر، کارایی بالا و عمر طولانی

0
210
بخش دوم

 در صنعت امروز دنیا، بازارهای رقابتی باعث ایجاد تحولاتی در صنعت شده و تکنولوژی‌های جدیدی را معرفی کرده است.
این تحولات سازندگان را برای افزایش سرمایه و سودآوری ملزم به استفاده از تکنیک‌ها و روش‌های جدید ساخت می‌نماید و نیاز آنان به استفاده از این فناوری‌ها را غیر قابل انکار کرده است و افزایش کیفیت به بالاترین حد خود رسیده و با کاهش بهای تمام شده روبرو خواهند بود.
با توجه به صنعتی شدن جوامع، توسعه شهرها و روستاها و ایجاد شهرک‌های صنعتی جدید و نیز افزایش ساخت و سازها این نیاز را بیش از پیش نمایان کرده است و این رشد و توسعه در صنعت ساختمان و سازه‌های فلزی نمود چشمگیری پیدا کرده است.
در شماره گذشته قسمت اول این مقاله را در باره مزایای سازه‌های فلزی پیچ و مهره‌ای و انواع دریل‌ها خواندید و اکنون بقیه مقاله را می‌خوانید که درباره مته‌های گردبر است.

مته‌های گردبر Hole Cutters
مته‌های گردبر که در بازار به مته هلندی نیز معروف می‌باشند با تکنولوژی خاص طراحی و از مواد اولیه با بهترین کیفیت ساخته می‌شوند و در جهان به کارایی بالا و عمر طولانی و قابل اعتماد معروف هستند.
گردبرها بایستی از کیفیت و ایمنی بالایی برخوردار باشند و مراحل تولید نیز توسط دستگاه‌های تمام اتوماتیک (high-tech CNC) کنترل و اجرا ‌گردد. کنترل کیفیت در هر مرحله تولید انجام ‌شود و محصول نهایی در پایان تحت آزمون‌های کنترل کیفیت نهایی که از استاندارد بالاتری نیز برخوردارند قرار ‌گیرد تا کیفیتی برتر به‌صورت ثابت، مشخصه آن محصولات شود.
مته‌های گردبر با هندسه منحصر به فرد خود و نحوه چیدمان دندانه‌های براده بردار، باعث ایجاد سوراخکاری تمیز، سرعت نفوذ و پیش روی بالاتر، لرزش کمتر، سطح سوراخ صاف‌تر و در یک کلام بالاترین بازدهی می‌شود. این مته‌های گردبر بسیار سریع‌تر و بهتر از مته‌های معمولی توپر می‌باشند. از آنجایی که سطح براده بردار در مته‌های گردبر در چندین دندانه تقسیم شده‌اند، این مته‌ها برای مدت بیشتری تیز می‌مانند و حدود 5 الی 10 برابر مته‌های معمولی (توپر) می‌توانند مورد استفاده قرار بگیرند.
این ابزارهای سوراخکاری قابل استفاده روی انواع دریل‌های مگنت و رادیال و ستونی می‌باشند و به صورت گسترده‌ای می‌توان از آنها جهت فلزات، فولادها، مس، آلومینیوم، استیل و… در هر دو شکل ورق و یا لوله استفاده کرد.
امروزه گردبرها جایگاه ویژه‌ای در بازار پیدا کرده‌اند که محدوده گسترده‌ای از انواع این مته‌ها در جنس‌ها و سایزهای مختلف موجود می‌باشد و به صورت وسیعی در صنایع ساختمان سازی، کشتی سازی، صنایع پتروشیمی و همچنین بسیاری صنایع دیگر کاربرد دارند.
سوراخکاری و گردبری با استفاده از این مته‌ها (گردبر) پر بازده‌ترین روش موجود برای ایجاد سوراخ از قطر 12 تا 130 میلیمتر و عمق 30 ، 55 ، 75 و 100 میلیمتر می‌باشند که در مدل‌ها و جنس‌های  HSS(فولاد تندبر) ،HSS-CO (فولاد تندبرکبالت دار) و همچنین مته‌های TCT (تنگستن کارباید یا سرالماسه) موجود می‌باشند.

ویژگی‌های مته‌های گردبر ( مته هلندی )
. عدم محدودیت سوراخکاری از قطر 12 الی 100 میلیمتر
. مقاوم و دارای استحکام خوب در برابر شکست با طول عمر بالا
. شروع سوراخکاری با دقت و پایداری عالی
. امکان سوراخکاری ورق‌های ضخیم با سرعت بالا
. دارای سطح داخلی مخروطی و سطح دنباله کاملاً پرداخت شده
. دارای سرعت بسیار بالا به دلیل شرکت تمامی دندانه‌ها در برش
. امکان تیز کردن مجدد برای متههای HSS با استفاده از دستگاه مته تیز کن
. با صرفه اقتصادی نسبت به مته‌های تو پر با توجه به افزایش سرعت و حجم تولیدات
. سوراخکاری انواع فلزات آهنی، غیر آهنی، آلیاژی و فلزات سخت ( انواع فولادها، آلومینیوم، مس، چدن، هاردوکس، استیل )
. قابلیت نصب بر روی دریل‌های رادیال و ستونی و دروازه‌ای CNC
. قیمت بسیار مناسب، کیفیت بالا و طول عمر بیشتر نسبت به مته‌های سنتی و تو پُر
. خنک کاری مته از داخل و به صورت اتومات
. سهولت خروج ضایعات پولکی شکل به بیرون بوسیله پین مشخص کننده مرکز سوراخ با قرارگیری بسیار دقیق آن در مرکز
. نیاز به توان کمتر و عدم نیاز به فشار اضافی روی مته با توجه به هندسه دندانه‌های مته و زوایای خاص آنها که هر دندانه وظیفه براده برداری یک سوم سطح نوار باریک مورد نظر را دارد که باعث تقسیم فشار روی هر دندانه می‌شود.
سیستم خنک کاری در این گردبرها به دلیل وجود لبه‌های زاویه‌ای مته خنک کاری بایستی از داخل مته صورت گیرد و پاشیدن مایع خنک کاری (آب صابون) از بیرون مزیت زیادی نخواهد داشت و مته به اصطلاح دچار سوختگی می‌گردد. هنگامی که مایع خنک کاری (آب صابون) از داخل مخزن به لوله‌های رابط به داخل مورس وارد می‌شود در پشت پین جمع می‌گردد هنگامی که پین داخل مته بر روی صحفه فلزی قرار می‌گیرد و مته پایین می‌آید با وجود فنر پشت پین در داخل مورس، پین به بالا می‌رود و مسیر خروج آب صابون باز شده و مایع خنک کاری بر روی مته پاشیده می‌شود که این مایع علاوه بر خنک و روانکاری باعث جلوگیری از خوردگی (زنگ زدگی) مته می‌گردد.
همچنین پین وسیله است میله‌ای شکل که در داخل مته قرار می‌گیرد و اندازه آن بسته به ارتفاع و قطر مته دارد. وظیفه پین مشخص کردن مرکز سوراخ ، باز و بسته کردن مسیر مایع خنک کاری و نیز ایجاد فشار جهت خروج ضایعات سوراخکاری (پولکی) می‌باشد.
در آخر با توجه به مزایای بیشمار دریل‌های مگنت و مته‌های گردبر هلندی، به تولید کنندگان مصنوعات فلزی این توصیه را داریم تا از این تکنولوژی جدید در جهت افزایش بهره‌وری تولیدات خود استفاده لازم را  نمایند.

امیر ادریسی مدیر فروش شرکت صائین آریا
نماینده انحصاری یوروبور هلند (تولید کننده تجهیزات سوراخکاری دریل مگنت و مته‌های گردبر)
edrisi@saeenaria.com

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید