مدیر عامل شرکت توان محور آذین صنعت:”از محصولات وطنی استفاده کنیم”

0
406

شرکت های داخلی همواره سعی کرده اند تا بخشی از نیازهای داخلی کشور را تامین کنند اما این شرکت ها در وقت بروز مشکلات اقتصادی در سطح ملی، با مسائلی رو به رو شده اند و هر کدام از آنها راه حل هایی را برای گذر از مشکلات در پیش گرفته اند. تجربه مدیران این شرکت ها می تواند برای مدیران شرکت های دیگر راهگشا باشد.
داریوش آذری مدیر عامل شرکت توان محور آذین صنعت یکی از مدیرانی است که تجربه زیادی در این زمینه دارد. او می گوید شرکت توان محور آذین صنعت از سال 1384 به طور رسمی کار خود را در زمینه تولید انواع قطعات کامپوزیت و همچنین فلزی صنایع نفت و گاز در استان فارس شروع کرد و این شرکت تاکنون موفق به ساخت این محصولات با بهترین کیفیت و ارائه بهترین خدمات به صنایع کشور شده است. گفتگوی مکتوب دستاورد صنعت را با مدیر عامل شرکت توان محور آذین صنعت می خوانید:

دستاوردهای شما در سال های اخیر چه بوده است؟
طراحی و ساخت درایوشفت فایبرکربن برای اولین بار در ایران و ثبت اختراع این محصول-استراتژی طراحی و ساخت انواع شیمزپک های استنلس استیل-طراحی وساخت گریتینگ های کامپوزیت و…

 

شما به عنوان یکی از کارآفرینان کشور، چه توصیه ای به واحدهای تولیدی و صنعتی دارید و به نظر شما موانع کارآفرینی در کشور چیست و برای حل آن چه باید کرد؟
در واقع تمامی واحدهای تولید ی و صنعتی با توجه به وضعیت روز بازار به نوعی عاشق کارخودهستند که این امر می تواند خود محرک چرخه تولید باشد حال آنکه می بایست نیازهای موجود به شکل درست و اصولی شناسایی و در جهت رفع آنها برآیند تا گامی بلند در راستای آبادانی و سرافرازی ایران اسلامی برداشته شود.
عمده ترین موانع در مسیر شرکت های دانش بنیانی نظیر شرکت ما کپی برداری غیرقانونی، واردات بی رویه، عدم وجود نقدینگی به دلیل شرایط اقتصادی، عدم حمایت از محصولات تولید داخل و مواردی از این قبیل است که برای رفع آنها ضابطه مند کردن و قدرت اجرایی و بازدارندگی قوانین، و حمایت دولت و مسئولین و نهادهای ذیربط می تواند راهگشا باشد.

 

عمده فعالیت های شما در چه بخش هایی متمرکز است و تولیدات شما چیست؟
مهمترین فعالیت شرکت طراحی، ساخت، اجرا و تولید قطعات فلزی وکامپوزیت مورد نیاز صنایع بزرگ و مادر کشور شامل تعداد بسیار زیادی از شرکت های پتروشیمی، پالایشگاه، فولاد و ذوب آهن است به ویژه در حیطه ساخت قطعات به روش مهندسی معکوس این شرکت فعالیت های شایان توجهی انجام داده است که نمونه بارز آن همان ساخت شفت های انتقال نیرو کامپوزیتی است.

 

نیازهای خود در زمینه تجهیزات و تکنولوژی را چگونه تامین می کنید؟
این شرکت توانسته است بیشتر نیازهای خود در زمینه تجهیزات وتکنولوژی با استفاده از دانش وعلم دانش آموختگان داخلی، بومی سازی کند تا بتواند از این طریق هم وابستگی کشور را کاهش داده و هم از خروج ارز جلوگیری کند اما در برخی موارد هم از شرکت های داخلی و واردات نیاز های خود را برطرف می کند.

 

شرکت توان محور آذین صنعت

عمده ترین موانع در مسیر شرکت های دانش بنیانی نظیر شرکت ما کپی برداری غیرقانونی، واردات بی رویه، عدم وجود نقدینگی به دلیل شرایط اقتصادی، عدم حمایت از محصولات تولید داخل و مواردی از این قبیل است

 

بازار هدف شما عمدتا کجاست و موانع توسعه بازار را چه می دانید.
بازار هدف شرکت توان محور عموما صنایع بزرگ کشور است که پیش از این نیز عرض کرده بودم شامل پتروشیمی، پالایشگاه، فولاد، نیروگاه وذوب آهن است.
در بازاریابی و فروش محصولات خود تا چه اندازه از فناوری های نوین نظیر اینترنت استفاده می کنید؟
در حوزه بازاریابی و فروش ما از تیمی از دانش آموختگان و تحصیل کرده های با تجربه بهره می بریم که همه آنها این توانایی و پتانسیل را دارند که درموارد مختلف بازارسازی، بازاریابی و بازارداری کمک شایان توجهی به سیستم مدیریت این شرکت انجام می دهند. این تیم از امکانات و فناوریهای روز جهت گسترش فعالیت وبازار محصولات شرکت بهترین استفاده را می کنند.

 

در سال های اخیر به دلیل بروز مشکلات اقتصادی، برخی شرکت های تولیدی و صنعتی با مشکل تامین مواد اولیه، نقدینگی و فروش مواجه بوده اند، آیا شما هم با این مشکلات مواجه بوده اید برای گذر از آن چه راه حلی در پیش گرفته اید؟
مشکلات اقتصادی یکی از بزرگترین و تاثیرگذارترین عوامل دراجرای برنامه های هر شرکتی است که می تواند عامل بروزسردرگمی و کاستی در ارائه خدمات وتهیه محصولات با کیفیت گردد. شرکت ما نیز از این امر مستثنی نبوده است اما با پیروی از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در بحث اقتصاد مقاومتی توانستیم با بهینه سازی سیستم های موجود در شرکت و ایجاد بازارهای جدید ومحصولات با کیفیت و دارای مزیت رقابتی این شرکت، شرایط سخت و بحرانی را پشت سرگذاشته وهمچنان این سفره را که تعدادی خانواده از آن امرار معاش می کند را باز نگهداشته تا به حول و قوه الهی پرتوان وقدرتمند به کارمان ادامه دهیم.

 

در چند سال گذشته، واردات برخی محصولات خارجی و عمدتا چینی، تولیدکنندگان را با مشکلاتی در زمینه فروش رو به رو کرده است، به نظر شما برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی چه باید کرد؟
درواقع شناخت محصولات داخلی و حمایت از آن و تعهد دراستفاده محصولات وطنی، همچنین الزام سازندگان وتولید کنندگان داخلی بر تولید محصول با کیفیت باقیمت مناسب به عنوان سرلوحه و خط مشی شرکت های دولتی و برخورد قاطع دولت با واردات بی رویه خود می تواند موجب کاهش رغبت عمومی براستفاده از اجناس وارداتی شود.

 

در حال حاضر برخی شرکت های بین المللی در تلاش برای حضور در بازار ایران هستند، به نظر شما برای جلوگیری از آسیب رسیدن به تولید داخلی، دولت باید چه اقداماتی پیش از ورود آنها انجام دهد و شرکت های داخلی باید چطور خود را با رقابت با آنها آماده کنند.
بازشدن درب های کشور به روی شرکت بین المللی را می توان از دومنظر مورد بررسی قرارداد: اول اینکه می تواند با ایجاد رقابت بین تولید کنندگان داخلی وخارجی بازار را برای داشتن محصولاتی با کیفیت تر امیدوار کند وانحصار شکنی کند.
اما از طرف دیگر به دلیل دستیابی این شرکت ها به علم ودانش وفناوری های روز، مواد اولیه با کیفیت وقیمت مناسب وتوانایی های مالی وحمایت های دولت های متبوع می تواند به عنوان ابزاری برای از بین بردن شرکت های کوچک و نوبنیاد داخلی شود.

 

بدون شک استفاده از علم روز و شناسایی صحیح نیازهای جامعه بشری از یک سو همچنین ارائه خدمات وحصولات که به محیط زیست وآینده و فرزندان کمکی در جهت بهبود زندگی کند می تواند عامل باقی ماندن هرتولید کننده وصنعتگر باشد

 

عمده مشکلات بخش صنعت را در چه می دانید و پیشنهاد شما برای حل آن چیست؟
عمده مشکلات صنعت می تواند تمام موارد ذکر شده بالا باشد که نیاز به مدیران کارآمد وبا تجربه و دلسوز دارد تا نسبت به حل مشکلات صنعت تمام تلاش خود را انجام دهند.

 

شرکت های داخلی برای حضور در بازارهای جهانی چه اقدامی باید انجام دهند و دولت در این زمینه اقداماتی باید انجام دهد؟
بدون شک استفاده از علم روز و شناسایی صحیح نیازهای جامعه بشری از یک سو همچنین ارائه خدمات وحصولات که به محیط زیست وآینده و فرزندان کمکی در جهت بهبود زندگی کند می تواند عامل باقی ماندن هرتولید کننده وصنعتگر باشد که مولفه های دیگر را تحت شعاع خود قراردهد.

 

برخی مدیران شرکت ها می گویند که دولت برای کمک به تولید باید زمینه حضور شرکت های داخلی را در نمایشگاه های بین المللی فراهم کند و برای حضور شرکت های بین المللی در بازار ایران نیز آنها را به شرکت های داخلی وصل کند تا هم توان شرکت های داخلی برای توسعه بازار در داخل و خارج افزایش پیدا کند و هم بتوانند از تکنولوژی های روز استفاده کنند، نظر شما چیست؟
این اتصال وارتباط درصورتی می تواند مفید فایده باشد که سبب انتقال تکنولوژی وسیستم های جدید به بازار صنعتی شود و حضور درنمایشگاه ها می تواند باعث شناخت و آشنایی شرکت های داخلی با این ابزار وتوانمندیها شود.

 

با توجه به کاهش تورم و تلاش دولت برای کمک به برخی صنایع از طریق پرداخت وام، پیش بینی شما از وضعیت صنایع سال آینده چیست؟
در حال حاضر می توان گفت صنایع در تب سیاست فرورفته اند تا ببینند از صندوق های رای چه کسی بیرون می آید و آیا نام بیرون آمده حمایت گر وپشتیبان طرح های فعلی دولت خواهد بود یا خیر. پس بهترین زمان برای پاسخگویی به این سوال بعد از انتخابات ریاست جمهوری است.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید