مدیر عامل مبناپیشه از کندی برداشته شدن تحریم می گوید

0
205

شرکت مبناپیشه یکی از شرکت های باسابقه در کشور است که با بیش از 30 سال فعالیت به عنوان تنها تولیدکننده الکتریکال هیتر، سیستم های الکتریکی- حرارتی و انواع کابل های حرارتی است. این شرکت در سال های اخیر فعالیت خود را در بخش های مختلف توسعه داده و تولید آزمایشی کابل حراتی خود کنترل از جمله دستاوردهای جدید این شرکت است. شرکت مبناپیشه همچنین در حال مذاکره با شرکت های اروپایی در جهت مشارکت و راه اندازی کارخانه ای است که مجهز به جدیدترین تکنولوژی روز دنیا باشد.

علی جامی مدیرعامل شرکت مبناپیشه به پرسش های نشریه دستاورد صنعت پاسخ داده است.

شما به عنوان یکی از کارآفرینان کشور، چه توصیه ای به واحدهای تولیدی و صنعتی دارید و به نظر شما موانع کارآفرینی در کشور چیست و برای حل آن چه باید کرد؟

به نظرم باید از نیروهای جوان هرچه بیشتر استفاده شود و واحدهای تولیدی ارتباط مستمر با دانشگاه داشته باشند و قبل از سرمایه گذاری گسترده در صنعت ضمن مطالعه بازار باید شناخت دقیقی از وضعیت صنعت داشته باشند

درباره موانع پیش رو هم باید بگویم که بین ایده اصلی مدنظر جهت حمایت از کارآفرینان و آنچه در واقعیت اجرا می شود فاصله وجود دارد و در عین حال که دولت هم حمایت نمی کند.

 

عمده فعالیت های شما در چه بخش هایی متمرکز است و تولیدات شما چیست؟

عمده فعالیت شرکت در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی است. حال آنکه کل بازار ایران به عنوان بازار هدف در نظر گرفته شده و شرکت مبنا پیشه با تولید انواع الکتریکال هیتر و سیستم های حرارتی الکتریکی در تمام صنایع مشتریان خود را دارد همانگونه که شعار حرارت قلب صنعت است کاملا بیانگر گستردگی کاربرد حرارت در صنایع مختلف است این نوع سیستم ها جهت گرمایش انواع سیال ها در قالب مخازن یا هیترهای  پروسسی جهت گرمایش کاربرد دارد.

 

نیازهای خود در زمینه تجهیزات و تکنولوژی را چگونه تامین می کنید؟

شرکت مبناپیشه تمام تلاش خود در سال های گذشته مبنی به عدم وابستگی به کشورهای خارجی به کار گرفته بود حال آنکه 90 درصد تجهیزات این شرکت ساخت خود این شرکت می باشد. با وجود گستردگی تولیدات و مشتریان و با توجه به توسعه تکنولوژی الزام بروزرسانی آن کاملا احساس شد که با مشارکت یک کشور اروپایی در زمینه انتقال تکنولوژی، این مسئله مرتفع می شود.

 

بازار هدف شما عمدتا کجاست و موانع توسعه بازار را چه می دانید؟

بازار هدف طی سال های گذشته بازار ایران بوده و باتوجه به تنوع در محصولات و رعایت استانداردهای روز دنیا برنامه گسترده ای برای صادرات به کشورهای حوزه خلیج فارس و کشورهای همسایه  شمالی داریم.

در میان موانع توسعه در بازار باید از عدم ثبات در بازار نام برد به علت نوسانات ارز به شدت برنامه های واحدهای تولیدی را تحت تاثیر قرار می دهد و علاوه بر آن سیاست های کلان کشور هم که از سوی دولت اجرا می شود، به عنوان یک مانع پیش روی واحدهای تولیدی قرار دارد. همچنین عدم تحقق واقعی برجام و رفع کامل تحریم ها از سوی کشورهای غربی، نوعی بی اعتمادی و بی ثباتی را در پی داشته است.

 

در بازاریابی و فروش محصولات خود تا چه اندازه از فناوری های نوین نظیر اینترنت استفاده می کنید؟ استفاده از روش هایی نظیر تجارت الکترونیک چه تاثیری بر رشد و توسعه شرکت ها خواهد داشت؟

از فناوری های نوین به دلیل هزینه پائین نسبت به سایر تبلیغات مشابه و گستردگی دامنه تحت پوشش استفاده می شود پس واضح است که با برقراری ارتباط هر چه بهتر با کشورهای اروپایی استفاده از این شیوه های نوین، باعث  بالا رفتن سطح کیفی، ایده های نو، مطابق استانداردهای جهانی و تجلی هرچه بیشتر صنعت خواهد شد

 

در سال های اخیر به دلیل بروز مشکلات اقتصادی، برخی شرکت های تولیدی و صنعتی با مشکل تامین مواد اولیه، نقدینگی و فروش مواجه بوده اند، آیا شما هم با این مشکلات مواجه بوده اید برای گذر از آن چه راه حلی در پیش گرفته اید؟

در زمینه تامین مواد اولیه این شرکت به غیر از قیمت های ناپایدار مشکلی در تهیه مواد اولیه نداشته ولی در خصوص نقدینگی همچون سایر شرکت ها، این شرکت نیز در تنگنا قرار دارد. یکی از مهمترین علل کمبود نقدینگی نیز معوقات بسیار زیادی است که شرکت ها به خصوص شرکت های بخش دولتی دارند.

در زمینه فروش نیز با توجه به کاهش شدید نقدینگی به همان نسبت خرید پروژه ها و ارگان ها کاهش یافته و با حضور شرکت های خارجی و علاقه وافر ارگان های دولتی به خرید از آنها درصدی از فروش به سمت خارج کشور سرازیر گردیده است.

 

در چند سال گذشته، واردات برخی محصولات خارجی و عمدتا چینی، تولیدکنندگان را با مشکلاتی در زمینه فروش رو به رو کرده است، به نظر شما برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی چه باید کرد؟

به نظرم راه حل حمایت هر چه بیشتر از تولیدکنندگان و بالابردن استانداردهای کالاهای وارداتی و اخذ گمرک بیشتر جهت حمایت از تولید داخل است.

 

افزایش تورم و رکود اقتصادی هزینه برخی شرکت های داخلی را افزایش داده است در حالی که شرکت ها نمی توانند قیمت محصولات خود را به همان اندازه افزایش دهند. به نظر شما راه حل چیست؟

دولت باید در زمینه حمایت از تولیدکنندگان فشار کمتری به بخش خصوصی وارد کند علی الخصوص در بخش مالیات و هزینه های برق، آب، گاز و همچنین در تجمیع شرکت کوچک که آسیب پذیرتر هستند. همه این ها یعنی شرایطی به وجود بیاید که امکان تولید محصول کامل تر و نزدیک تر به بازار فروش فراهم شود.

 

بعد از برجام، شرکت های بین المللی در تلاش برای حضور در بازار ایران هستند، به نظر شما برای جلوگیری از آسیب رسیدن به تولید داخلی، دولت باید چه اقداماتی پیش از ورود آنها انجام دهد و شرکت های داخلی باید چطور خود را با رقابت با آنها آماده کنند؟

دولت باید به عنوان مهمترین رکن کشور در ابتدا موانع موجود در جهت رفع تحریم ها و اجرای کامل برجام را پیگیری و اجرا کند. در عین حال با حمایت از تولیدکنندگان داخل شرایط را برای مشارکت با شرکت های اروپایی و تولید در ایران و انتقال دانش و تکنولوژی مهیا نماید.

برای جذب شرکت های بین المللی ثبات در بازار اهمیت زیادی دارد هر چند که بازار ایران به خودی خود برای کشورهای اروپایی جذابیت دارد.

 

بنظر می رسد شرکت های داخلی علیرغم توافق هسته ای همچنان با مشکلاتی در نظام بانکی نظیر گشایش ال سی در بازرگانی خارجی و تامین سرمایه در حوزه داخلی دست و پنجه نرم می کنند؟ شما تا چه اندازه با این مشکلات درگیر هستید و راه برون رفت از آن را در چه می دانید؟

کاملا موافقم، همان طور که بیان شد هنوز در اجرای برجام، تحریم ها رفع نشده و موانع همچنان باقی است هر چند تا حدودی مرتفع گردیده اما همچنان بیم بازگشت شرایط تحریم از سوی کشورهای اروپایی وجود دارد بنابراین لازم است تا گام محکمی برای رفع کامل تحریم ها برداشته شود.

 

عمده مشکلات بخش صنعت را در چه می دانید و پیشنهاد شما برای حل آن چیست؟

عمده مشکلات صنعت ما کهولت ساختار کلی صنعت از لحاظ سخت افزاری و  نرم افزاری است. حمایت های بی مورد در پاره ای صنایع و عدم حمایت در برخی دیگر باعث عقب ماندگی و در برخی موارد از بین رفتن بخش هایی از صنعت شده است و این کار تیشه به ریشه خود زدن است.

 

شرکت های داخلی برای حضور در بازارهای جهانی چه اقدامی باید انجام دهند و دولت در این زمینه اقداماتی باید انجام دهد؟

می بایست نسبت به بالا بردن کیفیت و رعایت استانداردهای روز دنیا اقدام کنند. ظاهر کالا یکی از پارامترهای مهم است که اکثر شرکت های ایران به آن توجه کمتری می کنند و اصطلاحا فینیشینگ مناسبی ندارند.

مهمترین گام دولت اجرای کامل برجام و ایجاد آرامش در بازار کشور می باشد

 

برخی مدیران شرکت ها می گویند که دولت برای کمک به تولید باید زمینه حضور شرکت های داخلی را در نمایشگاه های بین المللی فراهم کند و برای حضور شرکت های بین المللی در بازار ایران نیز آنها را به شرکت های داخلی وصل کند تا هم توان شرکت های داخلی برای توسعه بازار در داخل و خارج افزایش پیدا کند و هم بتوانند از تکنولوژی های روز استفاده کنند، نظر شما چیست؟

قبل از حضور در نمایشگاه های بین المللی می بایست نسبت به بالاترین کیفیت، ظاهر و استاندارد اقدام شود زیرا بازار جهانی جای هیچ اشتباهی وجود ندارد و می بایست با قدرت و اطلاعات کافی در آن گام برداشت.

 

آمار نشان می دهد با رفع تحریم های بین المللی شرایط اقتصاد ایران به سمت بهتر شدن پیش می رود، چشم انداز شما در بخش تولید برای آینده چگونه است؟

ایران کشوری است با پتانسیل های بسیار بالا و البته جذاب برای کشورهای اروپایی، در صورتی که ثبات در بازار حاصل شود این مهم می تواند با سرعت هر چه بیشتر به نتیجه برسد و ما می توانیم با تولید استاندارد و با کیفیت، در مسیر توسعه گام بر داریم.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید