نخستین قرارداد خارجی ایران بعد از توافق هسته ای

0
135

روزنامه وال استریت نوشته امضای قرارداد تازه با توتال تلاشی برای موفق نشان دادن توافق هسته ای در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ایران است.

این روزنامه قرارداد اولیه با توتال به ارزش شش میلیارد دلار را نخستین سرمایه ‌گذاری غربی‌ ها در زمینه انرژی از زمان لغو تحریم‌ها توصیف کرده است. بر مبنای این قرارداد، توتال و شرکت ملی نفت چین (سی‌ان‌پی‌سی) و شرکت دولتی پتروپارس بخشی از میدان گازی پارس جنوبی را توسعه خواهند داد.

به نوشته وال‌استریت ژورنال، مشخص نیست که چه میزان از این سرمایه‌گذاری 6 میلیارد دلاری توسط شرکت توتال انجام می‌شود و با توجه به برقراری محدودیت‌های آمریکا، ساختار قرارداد با این شرکت چگونه خواهد بود؟ این توافق با غول نفتی فرانسه می‌ تواند،  یک گام به جلو برای بازگشت شرکت‌های غربی به ایران برای افزایش تولید نفت و گاز این کشور باشد.

یک مقام وزارت نفت ایران گفت این قرارداد هنوز پیش‌ نویسی است که باید در 6 ماه آینده تکمیل شود اما این توافق سبب جلوتر بودن توتال و سی‌ان‌پی‌سی به نسبت رقبایشان می‌ شود. هر دوی این شرکت‌ها پیش از خروج از ایران به علت تحریم‌ها، قراردادهایی برای توسعه میدان پارس جنوبی امضا کرده بودند.

روزبه علی‌آبادی، مشاوره ایرانی گلوبال گروس ادوایسر که به شرکت‌های خارجی کمک می‌کند تا وارد بازار ایران وارد شوند، معتقد است قرارداد با توتال بخشی از تلاش‌ های حسن روحانی، رئیس جمهور ایران برای نشان دادن موفقیت توافق هسته ای در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ایران در می 2017 است.

بنابر این گزارش، قرارداد با توتال به ایران کمک خواهد کرد تا تولید گاز طبیعی خود را افزایش دهد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید