نگاه سرمایه گذاران خارجی به صنعت نفت ایران

0
125

با اجرایی شدن الگوی جدید قراردادهای نفتی و جنب و جوش برای استفاده از فرصت های پساتحریم در اقتصاد ایران، صنعت نفت به عنوان یکی از بخشهای مهم در بازسازی و احیای اقتصاد مورد توجه سرمایه گذاران داخلی و خارجی قرار گرفته است، اما در این میان پرسش این‌ جاست که صنعت نفت ایران و به طور کلی فضای کسب وکار در ایران تا چه اندازه برای جذب سرمایه مساعد بوده است و آیا این شرایط میتواند سرمایه گذاری مطمئن و سودآوری را برای آنان فراهم کند؟ مهدی عسلی کارشناسی ارشد اقتصاد انرژی در گفت وگویی با شانا به این پرسش پاسخ داده است.

 

الگوی جدید قراردادهای نفتی تا چه اندازه فضا را برای سرمایه گذاری در صنعت نقت ایران مساعد کرده است؟

در پی اجرایی شدن برجام نگاه بسیاری از سرمایه‎ گذاران خارجی به سمت ایران معطوف شده و آنها با علاقه به فرصت ‎های سرمایه ‎گذاری در ایران می ‎نگرند. صنعت نفت و گاز ایران یکی از جذاب ‎ترین صنایع برای سرمایه‎ گذاران خارجی است زیرا هزینه تولید نفت و گاز در ایران جزو پایین ‎ترین ‎ها در دنیاست و از آنجا که قیمت نفت در سال‎های اخیر پایین بوده است سرمایه‎ گذاری در بخش‎های بالادستی و پایین دستی نفت ایران در مقایسه با بیشتر مناطق دنیا که تولید نفت و گاز هزینه بالایی دارد، جذاب ‎تر است. در این شرایط چارچوب قراردادهای نفت و گاز که نسبت به چارچوب‎های پیشین بهتر است فرصت خوبی برای جذب سرمایه و فناوری پیشرفته به بخش نفت و گاز را فراهم می‎ کند.

به نظر شما فقط یک قرارداد خوب میتواند سرمایه گذاران خارجی را به ایران بکشاند یا این که نیاز است تا عوامل دیگری نیز مورد توجه قرار گیرد؟

یکی از الزام‎ های سرمایه‎ گذاری خارجی در بخش نفت وجود چارچوب‎های مناسب حقوقی برای فعالیت شرکت‎ های بین‎المللی در این بخش است. هر چند چارچوب مناسب قراردادهای نفتی تنها شرط لازم برای جذب سرمایه‎ است اما شرط کافی به شمار نمی ‎آید. شرایط کافی دامنه وسیعی از ریسک سیستماتیک کشوری و شرایط کلی کسب و کار در ایران را در بر می‎ گیرد.  بنابراین الگوی جدید قراردادهای نفتی با همه برتری‎هایی که نسبت به قراردادهای بیع ‌متقابل دارد تنها در کنار شرایط کلی اقتصاد کشور می‎ تواند سرمایه، همکاری‎های فنی و فناوری پیشرفته را در سطح مطلوب به کشور بیاورد و نباید از این قراردادها و شرکت ملی نفت ایران انتظارهای بیش از اندازه و نامعقول داشت.

تصمیم سرمایه‎ گذاران (اعم از داخلی و خارجی) به سرمایه ‎گذاری متاثر از میزان ریسک سرمایه‎ گذاری، بازگشت سرمایه و سوددهی پروژه مورد نظر است و شرکت‎های بین‎المللی نفتی از این موضوع مستثنی نیستند. این حساسیت حتی در سرمایه‎ گذاری‎های نفت و گاز بیشتر است زیرا که پروژه‎ های نفت و گاز بسیار سرمایه‎ بر و همراه با ریسک بالا هستند. بنابراین کاهش ریسک فعالیت اقتصادی در کشور مهم ‎ترین عامل موثر بر تصمیم سرمایه ‎گذاران خارجی برای فعالیت در ایران است.

سرمایهگذاران با توجه به نرخ ریسک بالا در اقتصاد ایران با چه جذابیتی وارد صنعت نفت و گاز ایران خواهند شد؟

در شرایط کنونی به ‎طور کلی ریسک فعالیت‎های اقتصادی در منطقه خاورمیانه بالاست و کشور ما هم که با تحریم‎ ها و دشمنی‎ های زیادی روبه ‎رو بوده، از نظر موسسه‎ های مالی بین ‎المللی در زمره مناطق پرریسک طبقه ‎بندی شده است. طبعا این مناطق برای جذب سرمایه و فناوری ‎های پیشرفته باید تلاش بیشتری کنند.

با این‎حال همان‎طور که گفته شد خوشبختانه به دلیل هزینه پایین تولید نفت و گاز در کشور این بخش جذابیت زیادی برای شرکت‎های بین ‎المللی نفت و گاز دارد. در واقع هم اکنون خاورمیانه و آمریکای شمالی دو منطقه ‎ای هستند که نسبت به سایر مناطق نفت‌ خیز جهان برای سرمایه ‎گذاری‎های بین‏ المللی جذاب ‎ترند. در هر حال این موضوع را نیز در نظر داشته باشید که با تحولاتی که در بخش‎های عرضه و تقاضای  نفت در دنیا در جریان است بعید است قیمت نفت در بلند مدت افزایش زیادی پیدا کند.

دبیرخانه اوپک در گزارش اخیر خود پیش‎بینی کرده است تقاضا برای نفت در دهه آینده به اوج رسیده و سپس رو به کاهش خواهد گذاشت. بنابراین کشور فرصت زیادی برای توسعه منابع نفت و گاز خود ندارد و اگر فرصت‎ها از دست برود معلوم نیست بتوان جبران کرد زیرا این تغییرات برگشت ‎ناپذیر هستند. برای نمونه با توسعه خودروهای پیشرفته برقی دلیلی ندارد تقاضا برای خودروهای بنزینی و گازوئیلی افزایش یابد و از آنجا که تقاضا برای نفت در وهله نخست حمل و نقل جاده‎ای است این تغییرات، بازار نفت و گاز را به‎ طور بنیانی متاثر خواهد کرد.

با توجه به معرفی ٥٠ پروژه از سوی وزارت نفت به سرمایه گذاران خارجی، چه الزام هایی نیاز است تا نتیجه این سرمایه گذاریها مثبت باشد؟

تامین مالی این سرمایه ‎گذاری‎ها، پروژه بنیاد است یعنی درآمد و سود خود این پروژه‎ها باید هزینه‎ های سرمایه ‎ای و عملیاتی آنها را بپوشاند و شرکت ملی نفت ایران از منابع خود این پروژه‎ها را تامین مالی نمی ‎کند. به ‌همین دلیل نیز هر چند قراردادها به‎ طور کلی قرارداد خدمات همراه با ریسک هستند اما هر یک از پروژه‎ها شرایط خاصی دارد و قرارداد آن پروژه باید بر اساس آن شرایط ویژه تنظیم شود تا طرف‎های قرارداد هر دو منتفع شوند و همکاری تحقق یابد. بنابراین در این پروژه‎ها توان کارشناسی برآورد الزامات خاص و هزینه‎های توسعه هر یک از این میادین اهمیت زیادی پیدا می ‎کند. این برآوردها نیازمند اطلاعات زیادی است و اطلاعات ناقص اعم از فنی و مالی می ‎تواند  منجر به شکست بازار شده و انتخاب معکوس (Adverse selection) جلو موفقیت قراردادها را بگیرد.

البته کاهش ریسک ‎های سیستماتیک که به شرایط کلی سیاسی و ثبات اقتصاد کلان و سیاست‎های پولی و مالی مربوط می‎ شود می‎ تواند جذابیت لازم را برای سرمایه ‎گذاران خارجی افزایش دهد. برای مثال افزایش رشد اقتصادی همراه با  افزایش کارایی بخش عمومی، کارایی بازارهای کار و کالاها و خدمات و غیره به ایجاد چشم‎ انداز بهتر از توسعه اقتصادی کشور منجر شده به افزایش بازدهی سرمایه‎گذاری‎ها کمک می ‎کند.

راهبرد دولت برای بهبود فضای اقتصاد کلان، تا چه اندازه به بهبود وضع سرمایهگذاری خارجی در ایران کمک خواهد کرد؟

هم اکنون منابع سرمایه ‎گذاری زیادی در دنیا وجود دارد و شرکت‎های بین ‎المللی از جمله شرکت‎ های نفتی به دنبال مکانی مناسب برای به ‎کارگیری سودآور این سرمایه‎ ها هستند. ما می‎توانیم با توجه به نیاز شدیدی که اقتصاد کشور و بخش نفت و گاز به سرمایه‎ گذاری و انتقال فناوری خارجی دارد فضایی را ایجاد کنیم تا بخشی از این سرمایه ‎ها در بخش ‎هایی از اقتصاد ایران به ‎کار گرفته شود. رسیدن به رشد اقتصادی هشت درصدی ساده نیست و تنها با منابع داخلی نیز قابل دست‎ یابی نیست. از آن طرف به ‎دلیل سال‎ ها رکود اقتصادی تقاضای داخلی و بخش خصوصی تضعیف شده است و در این شرایط تنها با افزایش قابل توجه صادرات می ‎توان رشد اقتصادی بالایی را کسب کرد.

سرمایه‎ گذاران خارجی آشنایی بیشتری با بازارهای جهانی دارند و می‎ توانند محصولات تولیدی در ایران را به دنیا صادر کنند. این موضوع در بخش‎های بالادستی و پایین دستی نفت و گاز هم صادق است. برای نمونه افزایش تولید فرآورده‎های نفتی و پتروشیمی با سرمایه‎ گذاری مشترک خارجی شانس بیشتری برای صادرات دارد تا این که این بخش‎ها را تنها سرمایه‎ گذاران داخلی توسعه دهند، زیرا سرمایه‎ گذاران خارجی به نیازهای مصرفی بازارهای خود بیش از ما آشنا هستند.

 

 

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید