کلینیک محصول راه بیندازید

1
167
خرید، فروش
کلینیک محصول یک روش تحقیقات بازاریابی است که به کمک آن انتظارات مشتری‌ها در مورد محصولات و خدمات شرکت در آن مورد بررسی قرار می گیرد و واحدهای مختلف از قبیل واحد تولید، تحقیق و توسعه، بازاریابی شرکت تصمیمات خود را در مقاطع مختلف بر اساس این نظرات می‌گیرند.
کلینیک محصول با هدف شناسایی انتظارات مشتری‌ها و با در نظر گرفتن همه اصول مربوط به تحقیقات بازار است. در کلینیک محصول، محصول‌های شرکت در معرض بازدید مشتری‌های احتمالی قرار می‌گیرد و آنها نسبت به محصولات شرکت نظر می‌دهند. نظرات جمع‌آوری شده در زمان‌های مختلف تأمین و ارائه محصول مورد استفاده شرکت‌ها قرار گرفته و مدیران مختلف را در ارائه خدمات بهتر و مناسب‌تری یاری می‌کند.
کلینیک محصول ابزار پرقدرتی جهت ارتقای سطح توانمندی مدیران بازاریابی شرکت‌ها محسوب می‌شود و با دقت بالایی می‌تواند نظرات مشتریان احتمالی را به شرکت منتقل کند.
کلینیک محصول با بودجه‌های کم و محدود، جلوی شکست‌های میلیاردی شرکت‌ها را می‌گیرد و سهم بازار محصولات را افزایش دهد.
اهداف کلینیک محصول عبارت است از:
– شناسایی مشتریان به منظور بخشبندی بازار (Segmentation)
– شناسایی ارزش ها از نگاه مشتریان
– بررسی رفتار خرید و رفتارشناسی مشتریان
– شناسایی نقاط قوت ، ضعف ، فرصت ها و تهدیدات محصولات شرکت
– مقایسه محصولات و برند شرکت با رقبا
– شناسایی ترجیحات خرید و تصویر و آگاهی برند در ذهن مشتریان
– ارزیابی روش های فروش و توزیع موثر محصولات
– درک حساسیت مشتری از قیمت
– موثرترین روش های ارتباطی با مشتریان
– دریافت ارزش های احساسی مشتری
– ارزیابی تمایل به خرید مشتریان
– پیش بینی تقاضای بازار
کلینک محصول چه زمانی باید فعال باشد؟
قبل از طراحی و تولید محصول
قبل از طراحی و تولید یک محصول جدید (New Product Development) و با هدف یافتن انتظارات مشتریان احتمالی در خصوص تولید یک محصول مورد پسند می‌توان کلینیک محصول را اجرا کرد. در زمان تولید محصول جدید در خصوص ایده تولید و ویژگی‌هایی که این محصول خواهد داشت، از مشتریان احتمالی سوال پرسید.
بعد از طراحی اولیه
بعد از طراحی اولیه و رسیدن به نمونه اولیه‌ای از محصول، کلینیک محصول امکان عملیاتی دارد. یعنی نمونه اولیه ساخته شده از محصول، به قضاوت نمونه‌های تحقیق گذاشته خواهد شد و نقاط ضعف و قوت آن شناخته می شود.
ایجاد محصول اصلی قبل از عرضه به بازار
بعد از پایان طراحی و ساختن محصول جدید و قبل از عرضه انبوه محصول به بازار، کلینیک محصول مفید است. در این زمان محصول ساخته شده و نهایی به مشتریان احتمالی عرضه شده و نظرات مشتریان احتمالی در خصوص محصول سنجیده می شود.
پس از ارائه محصول به بازار
در مرحله چهارم هدف از کلینیک محصول، ارزیابی نظرهای نمونه های تحقیق در مورد ضعف و قوت محصول در بازار به منظور اصلاح روش های تولید، افزودن ویژگی های جدید به محصولات، اصلاح کمبود محصول، ارتقا رضایت مشتریان، بهبود خدمات دهی جانبی محصول است. کلینیک محصول در مرحله چهارم می تواند روش‌های مفیدی در ارائه خدمات به شرکت‌ها پیشنهاد کند.
کلینیک محصول چه تفاوتی با روش های تحقیقات بازاریابی دارد؟
کلینیک محصول یکی از روش های تحقیقات بازاریابی است که تمرکز اصلی آن را بر ارزیابی محصول و ارائه خدمات مناسب، به منظور کسب رضایت مشتریان است. تمامی روش های تحقیقات بازاریابی در این روش نیز باید رعایت شود.
 روش های نمونه گیری آماری، روش های تحلیل آماری، مدل‌های تحقیق بازاریابی و… این روش از جمله روش های آینده نگر بوده و با هدف شناخت نیاز مشتریان و برآورده کردن آن طراحی می شود.

یک دیدگاه

  1. سلام من باید برای یک پروژه کلاسی یک محصول رو کلینیک محصول کنم اگر براتون ممکن یک محصول یا خدمت رو بهم معرفی کنید

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید