شما با حضور به موقع در جلسات یا قرارهای ملاقات، نهتنها به مخاطب خود احترام میگذارید، بلکه نشان میدهید تا چه حد فرد قابلاطمینان و معتبری هستید.
حتماً شما هم بارها با افرادی مواجه شدهاید که دیر به قرار ملاقات خود میرسند. ممکن است از تأخیر دیگران عصبانی شوید، یا شاید خودتان هم یکی از این افراد باشید!
چیزی که اغلب مردم نمیدانند، این است که یک اشتباه ساده و دیر حاضر شدن در موعد قرار، ممکن است پیامدهای زیادی به دنبال داشته باشد. وقتی شخصی با تأخیر در جلسه ملاقات حاضر میشود، ناخواسته پیامی را به سایر افراد منتظر ارسال میکند که طبیعتاً، بازتاب خوبی ندارد. در این مطلب میخواهیم این افراد را به ۶ گروه تقسیم کنیم و پیام واقعی رفتار آنها را ببینیم:
افراد عصبی
همهی ما این گروه را میشناسیم. همان فردی که با ظاهری آشفته در جلسه حاضر میشود و حتی زمانی که دستور کار جلسه شروع شد، هنوز مشغول تقلا است.
پیام: من احساساتی و مشکلآفرینم.
این نوع تأخیر، نشاندهنده یک سبک زندگی خارج از کنترل است. زندگی فردی که همیشه در حالت دراما باقی میماند. ضمن اینکه این افراد هرگز هم تیمی خوبی برای شما نخواهند بود. نکتهای که باید قابلتوجه این افراد قرار بگیرد: بهموقع حاضر شدن، استرس را کاهش میدهد.
حضور به موقع در جلسه یا قرار ملاقات، روشنترین نمود اعتبار و قابلاعتماد بودن طرف مقابل است
افراد بیاطلاع (خودخواه)
برخی از افراد با تأخیر زیادی به قرار میرسند، اما حتی متوجه نمیشوند که دیر آمدهاند. این افراد غالباً می گویند: «آه، منتظر ماندید؟»
پیام: من از شما مهمتر هستم.
در چنین شرایطی این مثل قدیمی کاملاً مصداق دارد: ما برای آنچه که مهم میدانیم، وقت می گذاریم. اگر فردی برای به موقع حاضر شدن در یک جلسه ملاقات تلاش می کند، احترام خود را به مخاطب نشان می دهد. برعکس، کسی که هیچ نظارتی روی زمان خود و دیگران ندارد، سیگنال خود خواهی را به مخاطبین ارسال می کند.
افرادی که عذرخواهی نمیکنند
بعضی از مردم، با تأخیر در جلسه ملاقات حاضر میشوند و طوری رفتار می کنند که گویی هیچ اتفاقی نیفتاده است.
پیام: من اهمیتی نمیدهم.
به موقع رسیدن و خوش قول بودن نشانگر این است که شما انسان قابل اعتمادی هستید و به وعدههای خود عمل میک نید. اما زمانی که دیر به قرار خود می رسید و عذرخواهی نمی کنید، به این معنی است که نه تنها ضمانتی برای پیشنهادات و قولهای شما وجود ندارد، بلکه اصولاً به موضوع جلسه و شخص مخاطب اهمیتی نمی دهید.
افراد قربانی
حتماً افرادی را دیده اید که در توجیه تأخیر خود می گویند: «اصلاً باور نمی کنی که در راه چه اتفاقی برای من رخ داد…» بله، حق با شما است. اصلاً باور نمی کنیم.
پیام: من قربانی هستم / من مقصر نیستم.
هیچکس نمی خواهد با فردی که همیشه قربانی است، همکاری و مشارکت داشته باشد. بسیاری از مواقع مردم برای توجیه تأخیر و اشتباه خود، داستانی را تعریف می کنند که باعث شده آنها دیرتر از موعد به جلسه ملاقات خود برسند. شاید گاهی حادثه نامطلوبی رخ بدهد، ولی همیشه این طور نیست. به علاوه در معدود مواقعی که یک مانع واقعی باعث تأخیر ما می شود، باید اشتباه خود را تصدیق کنیم و از آن درس بگیریم.
افراد محافظهکار
تاکنون چند بار مخاطب شما درست پیش از ساعت تعیینشده ملاقات، ایمیل یا پیامی ارسال کرده تا همه دلایل دیرکرد خود را شرح دهد؟ اگر این اتفاق حالت استثنا داشته باشد، مشکلی نیست. ولی اگر بهطور مداوم تکرار شود، حاوی پیام دیگری است.
پیام: من را باور نکنید.
اغلب اوقات وقتی دلایل ذکرشده در پیام را مطالعه میکنیم، میبینیم که همه آنها قابلاجتناب بودهاند. حتی در این صورت هم تأخیر در جلسه، اعتبار فرد را پایین میآورد.
افرادی که همیشه دیر میرسند
بدترین افرادی که میتوانید با آنها معاشرت داشته باشید، همین گروه هستند که پیام بسیار واضحی را ارسال میکنند.
پیام: روی من حساب نکنید.
حضور به موقع در قرارهای ملاقات، نشانگر این است که شما کنترل زندگی خود را در دست دارید. در دنیای امروزی، واقعاً نمیتوان پیشبینی کرد که چه اتفاقاتی در طول راه رخ میدهد. ولی قرار ملاقات، یک عهدنامه است. اگر دائماً این عهدنامه را زیر پا بگذارید، خودتان را بیاعتبار کردهاید. درحالیکه پیش بینی ساعات ترافیک یا برنامههای محتمل امروز، کار زیاد سختی نیست.
حضور به موقع در جلسه یا قرار ملاقات، روشنترین نمود اعتبار و قابلاعتماد بودن طرف مقابل است. شاید اگر بدانیم که همین ویژگی ساده، چگونه ما را از سایرین متمایز میکند، روی آن سرمایهگذاری بیشتری داشته باشیم.