امپراطوری همبرگر

0
66
امپراطوری همبرگر

دستاورد صنعت / بدون شک مک دونالد بزرگترین رستوران زنجیره‌ای جهان است که در بیش از 100 کشور جهان بیش از 40 هزار شعبه دارد و در سال 2021 روزانه بیش از 69 میلیون نفر مشتری داشته است. اما چگونه مک دونالد توانست این گونه به صورت مویرگی در سطح جهان جای پای خود را محکم کند؟ برای رسیدن به پاسخ این سوال باید با داستان ری کراک و استراتژی او آشنا شویم که تحول بسیار مهمی را در شرکت مک دونالد رقم زد.
ری کراک تا پیش از اینکه تحولی بنیادین در رستوران مک دونالد ایجاد کند تنها یک فروشنده و ویزیتور فروش مخلوط کن و دستگاه میلک شیک به رستوران ها و فروشگاه‌ها بود که باید به سراسر آمریکا سفر می‌کرد و زندگی کاملا معمولی داشت تا اینکه در یکی از سفرهایش با رستوران مک دونالد که توسط براداران مک دونالد (مک و دیک) راه اندازی شده و تا آن زمان تنها چند شعبه محدود در چند شهر آمریکا داشت، آشنا شد و باتوجه به کیفیت محصول آن‌ها و سرعت کارشان به فکر گسترش شعب مک دونالد در سراسر آمریکا و جهان افتاد.
برعکس برادران مک دونالد که به شدت محافظه کار، بسته و کمال‌گرا بودند، ری کراک بلندپرواز و اهل ریسک بود و توانایی بزرگ فکر کردن را داشت. ری کراک به برادران مک دونالد پیشنهاد شراکت و همکاری داد و خیلی زود توانست برند مک دونالد را به تک تک شهرهای آمریکا و بسیاری از نقاط جهان گسترش دهد. اما رمز موفقیت او چه بود؟ درست است که برادران مک دونالد ایده درخشانی در تولید همبرگر، سیب زمینی و نوشابه داشتند و با ایجاد یک سیستم تولید در رستوران‌هایشان سرعت کار را بالا برده بودند اما به خوبی این توانایی را نداشتند که این سیستم را به نقاط دیگر آمریکا و شهرهای دیگر هم انتقال دهند و در راه‌اندازی رستوران‌های زنجیره‌ای چند باری شکشت خورده بودند. کاری که ری کراک کرد تحول در بازاریابی، استراتژی توسعه و فروش بود. برادران مک دونالد فکر می‌کردند یک رستوران عالی بهتر از داشتن 50 رستوران متوسط است ولی ری کراک با این ایده کاملا مخالف بود. برادران مک دونالد ترس از شکست داشتند و چندان به چشم انداز آینده فکر نمی‌کردند ولی ری کراک دائم به جهش و شعبه‌های جدید و گسترش کار به فکر می‌کرد و همین شد که روز به روز به تعداد شعبه‌های مک دونالد در سراسر جهان افزوده شد.
بدون شک اگر ری کراک با رستوران مک دونالد آشنا نمی‌شد و به محصول آن‌ها علاقه مند نمی‌شد امروز شاهد هزاران شعبه مک‌دونالد در جهان نبودیم؛ او توانست یک کسب و کار کوچک و خانوادگی را که در سال 1940 راه اندازی شد به یک امپراطوری جهانی بدل کند و الگویی بزرگ برای بسیاری از رستوران‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای باشد. در کنار ایده‌های درخشان یکی از ویژگی‌های بارز شخصیتی ری کراک پشتکار بوده است. او شبانه روز کار می‌کرد و دائم به شهرهای مختلف سفر می‌فت تا زمینه راه اندازی شعب جدید مک دونالد را فراهم کند. همچنین نکته مهم دیگری که می‌توان از زندگی ری کراک آموخت این است:« هیچ وقت برای تلاش و شروع کار جدید دیر نیست.» او در 52 سالگی به مک دونالد پیوست و مانند بسیاری از ما تا پیش از آن نمی‌دانست می‌خواهد چه کار شود؟ ری کراک به معنی واقعی کلمه نشان داد:« خواستن توانستن است.» در کنار گسترش شعب یکی از کارهایی که ری کراک کرد راه اندازی شرکت املاک و مستغلات مک دونالد بود؛ او با اجاره زمین و مستغلات شعب مک دونالد به دیگران سود بسیار زیادی کسب کرد و همین نشان دهنده جاه طلبی و بلند پروازی او بود. در حالی که برادران مک دونالد فقط به فکر تولید چند نوع محصول با کیفیت به صورت سریع و ارزان بودند ری کراک هر روز به ایده‌ای جدید برای گسترش کار و حضور در کشوری جدید و افزایش سود و درآمد فکر می‌کرد و همین شد که مک دونالد به نامی جاویدان در جهان بدل شد. درباره زندگی ری کراک و برادران مک دونالد فیلمی به نام بنیانگذار (The Founder) ساخته شده که تماشای آن در تعطیلات عید می‌تواند آموزنده و سرگرم کننده باشد.
نویسنده: محترم تقی نژاد

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید