برنامه مدیران تولیدی برای دوره پساتحریم

0
140

مدیریت وظیفه‌ای سنگین است که براساس آن مسئولیت هدایت و راهبری یک بنگاه اقتصادی به متخصص متعهد آن واگذار می شود. چون هدایت و راهبری بنگاه های اقتصادی همیشه در شرایط ایده آل و آرمانی قرار ندارد و همواره شرایط در حال تغییر است بنابراین مدیر باید برای  وضعیت های متفاوت برنامه داشته باشد. این پیچیدگی و سختی مسئولیت موجب می شود که مدیر از ویژگی های برجسته و تخصص و مهارتی ویژه برخوردار باشد.
می دانیم که هدایت بنگاه اقتصادی در شرایط ایده آل امر دشواری نیست بلکه تغییر شرایط است که مدیریت را به علم و تخصص بدل می سازد.
از همین رو است که مدیران موفق همواره برای وضعیت های متفاوت از بدترین تا بهترین شرایط می اندیشند و براساس شرایط به وجود آمده تدبیر لازم را برای هدایت بنگاه تحت مدیریت خود به کار می برند. به همین جهت مقابله و رویارویی با شرایط سخت، قبل از وقوع آن بسیار پر اهمیت است به گونه ای که برای وضعیت های متفاوت تدابیر جداگانه ای از پیش آماده می شود تا در صورت وقوع، بدون فوت وقت گزینه مناسب و از پیش آمده شده به اجرا گذاشته شود.
اگرچه اهمیت این نوع مدیریت در کشورهای پیشرفته صنعتی بیشتر از کشورهای نیمه صنعتی یا کمتر توسعه یافته است ولی علم مدیریت نوین بسیاری از مدیران صنعتی را برآن داشته تا توجه ویژه ای به این موضوع داشته باشند. مدیران صنعتی کشور ما نیز از شایستگی و مهارت کافی برای رودر رو شدن با شرایط خاص برخوردارند ولی یادآوری یک نکته در شرایط فعلی اهمیت ویژه ای دارد.
همانطوری که همه مدیران اطلاع دارند یکی از بخش های آسیب پذیر از ناحیه تحریم های ناعادلانه جهانی واحدهای تولیدی هستند. اگرچه از زمان آغاز تحریم ها، تدابیر لازم برای مقابله با آن اندیشیده شده ولی بدون تردید آسیب های ناشی از آن حداقل از پیشرفت و توسعه بسیاری از واحدهای تولیدی جلوگیری کرده است. البته با تدابیر جدید دولتمردان، شرایط تحریم در حال دگرگونی است و در آینده نه چندان دور شاهد این تغییرات خواهیم بود. برای همین ضروری است مدیران صنایع برای تغییر شرایط، تدابیر لازم را بیاندیشند و برای هر وضعیت فرضی سناریو مناسب را تدوین و در صورت وقوع آن را به اجرا بگذارند.
صرفنظر از نوع توافق، ممکن است شرایط واحدهای تولیدی در ارتباط با قیمت ارز، شرایط ورود مواد اولیه، هجوم شرکت ها وکالاهای خارجی، رقابت با شرکت های اروپایی و امریکایی، ورود تکنولوژی و فناوری های نوین صنعتی، سرمایه گذاری خارجی، وضعیت صادرات ، تغییر نرخ بهره بانکی نیز تغییر کند که بدون تردید تدابیر لازم برای هر وضعیتی اهتمام مدیران را می طلبد که تا به حال کشتی خود را از دریای متلاطم و طوفانی به سمت ساحل آرام هدایت کرده اند.
برای همین تا فرصت اندیشه و تدبیر هست باید به این موضوع مهم و اساسی پرداخت تا بنگاه های اقتصادی کشور در شرایط پیش رو بیشترین موفقیت را به دست آوردند و برتری و شایستگی مدیران کشور نیز بیش از پیش به اثبات برسد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید