چرا سازه‌های پیچ و مهره‌ای جذابتر است

0
187

در دنیای کنونی ، سرعت پیشرفت علم و تکنولوژی رو به افزایش است تا جایی که هر روز شاهد تغییراتی گسترده در سطوح مختلف علمی و صنعتی هستیم . در صنعت امروز دنیا بازارهای رقابتی باعث ایجاد تحولاتی در صنعت شده و تکنولوژی‌های جدیدی را معرفی کرده است.

این تحولات سازندگان را برای افزایش سرمایه و سودآوری ملزم به استفاده از تکنیک‌ها و روش‌های جدید ساخت می‌نماید و نیاز آنان به استفاده از این فناوری‌ها را غیر قابل انکار کرده است و افزایش کیفیت به بالاترین حد خود رسیده و با کاهش بهای تمام شده روبرو خواهند بود. با توجه به صنعتی شدن جوامع ، توسعه شهرها و روستاها و ایجاد شهرک‌های صنعتی جدید و نیز افزایش ساخت و سازها این نیاز را بیش از پیش نمایان کرده است و این رشد و توسعه در صنعت ساختمان و سازه‌های فلزی نمود چشمگیری پیدا کرده است.

اسکلت‌های فلزی به دو صورت جوشی و پیچ و مهره‌ای قابل ساخت می‌باشد که سازه‌های پیچ و مهره‌ای به دلیل قابلیت‌ها و ویژگی‌های خاص خود از اهمیت بیشتری برخوردار است.
سرعت بالای مونتاژ و اجرا در سازه‌های پیچ و مهره‌ای و همچنین کم هزینه بودن آن باعث شده است که این سازه‌ها نظر مهندسین طراح سازه را جلب و آنان را متقاعد به اجرای طرح سازه‌های پیچ و مهره‌ای نماید.
سایر مزایای سازه فلزی پیچ و مهره‌ای : 
. کم هزینه بودن اجرا و نصب
. سرعت نصب و اجرا و مونتاژ بالا
. امکان باز نمودن سازه و استفاده مجدد
. بی سر و صدا بودن هنگام نصب و اجرا
. عدم نیاز به تجهیزات (جوشکاری)
. عدم نیاز به کارگر ماهر
. شرایط مناسب محیطی کار
آن چیزی که در ساخت سازه‌های فلزی پیچ و مهره‌ای اهمیت دارد “فرآیند سوراخکاری” است. سوراخکاری نوعی فرایند برشی است که با استفاده از مته یک سوراخ با مقطع دایره‌ای شکل روی قطعات ایجاد می‌شود و ابزار سوراخکاری آن مته است که از مقاطع مختلف تشکیل شده است که با سرعت گردش می‌کند و باعث ایجاد سوراخ در فلز می‌گردد.
تکنولوژی جدید که در فرایند سورخکاری مطرح است تکنولوژی گردبری است. این فناوری چند سالی است که در دنیای صنعتی امروز جای خود را باز کرده است که در بین آنها کشور هلند از توانایی بالایی در این عرصه برخوردار است و حتی میتوان گفت تکنولوژی جدید گردبری از این کشور آغاز گردیده است.
در این روش با استفاده از مته‌های گردبر که با تکنولوژی خاصی و با آلیاژ مخصوص ساخته می‌شوند فلز مورد نظر را دوربری کرده و در نهایت ضایعات آن به صورت پولکی از فلز جدا می‌گردد.
سوراخکاری به روش دوربری یا گردبری باعث افزایش فوق العاده سرعت، دقت و کیفیت می‌گردد.
روش‌های گوناگونی برای انجام عملیات سوراخکاری وجود دارد که روش دریل کاری (Drilling) از نظر استاندارد از کیفیت بالاتری برخوردار است.
انواع مختلفی از دریل‌ها در صنعت استفاده می‌شود که دریل رومیزی، دریل ستونی، دریل رادیال یا گردان، دریل‌های دروازه‌ای و دریل مگنت را شامل می‌شود.
که هر یک از این دریل‌ها دارای مزایا و محدودیت‌هایی می‌باشد که ما در اینجا به بیان خصوصیات و مزایای دریل‌های مگنت یا گردبر می‌پردازیم.
دریل مگنت پرتابل Magnetic Drills
این دریل‌ها دارای پایه مگنتی یک تکه بوده که دارای خاصیت آهنربایی می‌باشد که در محل سوراخکاری ثابت (فیکس) می‌شود و به دلیل سبک بودن می‌تواند در کلیه مکان‌ها و در حالات و جهات مختلف نیز استفاده گردد.
نحوه کارکرد این دریل‌ها بدین صورت است :
هنگامی که دریل روی فلز مورد نظر قرار گرفت، بوسیله پین داخل مته مرکز سوراخ را تعیین و مگنت را روشن کرده و سپس به وسیله اهرم چرخشی که در دست اپراتور است نیروی لازم را به سادگی به مته وارد می‌کنیم. پس از آنکه دوربری به وسیله گردبر صورت گرفت پولکی با فشار پین از زیر خارج می‌گردد و سوراخ با کیفیت و دقت بالا ایجاد می‌گردد.
ضایعات پولکی شکل در این روش سوراخ کاری بسیار گران‌تر از پلیسه‌های تولیدی توسط مته‌های توپر است که این خود یک دلیل بر کاهش هزینه‌های تولید است و با این روش صرفه جویی، می‌توان هزینه‌های خرید مواد مصرفی همچون مته و آب صابون را جبران نمود.
با این تجهیزات می‌توان سوراخ‌هایی از قطر 12 تا 130 میلیمتر و تا ارتفاع 150 میلیمتر را در یک مرحله و بدون نیاز به پیش مته ایجاد کرد.
امکان اتصال مته‌های توپر، مته‌های گردبر (مته هلندی) و همچنین ابزارهای خزینه‌کاری و قلاویز‌زنی با استفاده از هولدر و سه نظام به دریل مگنت وجود دارد.
ویژگی‌های دریل‌های مگنت 
. افزایش راندمان و بهره وری و کاهش هزینه‌های تولید
. قابلیت سوراخکاری در حالات عمودی و افقی و نیز سوراخکاری در ارتفاع
. تولید ضایعات پولکی شکل با امکان فروش بالاتر آن نسبت به پلیسه
. دارای سرعت سوراخکاری و قلاویز زنی فوق العاده بالا
. قابلیت حمل ساده و دارای وزن بسیار پایین (پرتابل)
. قدرتمند و مناسب برای کلیه صنایع فلزی
. سیستم خنک کاری اتوماتیک از داخل مته
. دارای مگنت دبل کویل با قدرت بسیار بالا (1.5-3 T)
. تک فاز و با مصرف انرژی بسیار پایین
. قابلیت سوراخکاری روی لوله ، مخازن استوانه‌ای و مکعبی شکل توسط کلمپ زنجیری
اجزای اصلی دریل‌های گردبر
1. موتور گیربکس : که نیروی محرکه اصلی دستگاه است و دارای 4 سرعت با قابلیت تغییر به صورت الکتریکی و مکانیکی می‌باشد.
2. سیستم خنک کاری (مخزن و لوله های رابط) : که وظیفه نگهداری و رساندن مایع خنک کاری را به لبه مته دارد.
3. دستگیره : که جهت سهولت در حمل و نقل طراحی شده است.
4. اهرم چرخشی : که وسیله‌ای جهت اعمال نیروی اپراتور جهت عملیات سوراخکاری است.
5. اسپیندل : که وظیفه انتقال نیروی گردشی و چرخشی موتور به ابزار سوراخکاری را دارد.
6. پنل : که کلیدهای روشن شدن دستگاه ، مگنت و سایر تنظیمات بر روی آن قرار دارد.
7. مگنت : که وظیفه ثابت کردن دستگاه روی فلز پایه را دارد و در ابعاد و قدرت‌های مختلف می‌باشد.
8. مورس و مته گردبر : مته ابزار سوراخکاری و مورس وسیله اتصال مته به دریل می‌باشد.
اقتصاد سوراخکاری
از آنجا که دریل‌های مگنتی گردبر دارای سرعت سوراخکاری چندین برابر دریل‌های معمولی را دارند باعث صرفه‌جویی در وقت می‌شود و با توجه به عدم نیاز به کارگر ماهر و توانمند به دلیل کاربری آسان آن و همچنین ایجاد سوراخ با کیفیت بالا با استفاده از توان و انرژی کمتر، کاهش هزینه‌های تولید و صرفه جویی اقتصادی را در پی خواهد داشت.
حال، خریداران جهت انتخاب و خرید بهترین محصول باید دقت فراوانی داشته باشند و آنچه که استفاده کنندگان را دچار مشکل می‌کند تنوع محصولات در بازار های حاضر کشور است. انتخاب صحیح تجهیزات مناسب و با کیفیت بالا موضوع اصلی است که باید کاربران و خریداران آن توجه ویژه‌ای به این نکته داشته باشند و آنچه که این مسئله را برای آنان دشوار می‌سازد، تنوع بسیار زیاد این محصولات در بازارهای داخلی است که ورود برخی دستگاه‌های بی کیفیت به بازار های رقابتی چالش بزرگی را ایجاد کرده که استفاده کنندگان از این محصولات را جهت انتخاب مناسب دچار سرگردانی کرده است.
جلوگیری از واردات محصولات بی‌کیفیت و نامرغوب، شناخت برندها و شرکت‌های معتبر عرضه‌کننده محصول و همچنین توجه به کیفیت و قابلیت‌های مورد انتظار، این مشکلات و سردرگمی‌ها را نیز حل خواهد کرد و پیدا کردن مسیر صحیح و دشوار انتخاب را میسر می‌سازد و آنچه که شرکت ها و برندها را متمایز می‌کند خدمات قابل ارائه، گارانتی و تامین قطعات یدکی و تعمیرات مناسب تجهیزات می‌باشد.
یکی دیگر از نکات اساسی در جهت تهیه و خرید تجهیزات سوراخکاری خدمات پس از فروش و پشتیبانی می‌باشد. خدمات مشاوره، نصب و راه اندازی و آموزش دستگاه‌ها و تجهیزات پیش از مرحله خرید جهت آشنایی نحوه عملکرد دستگاه و یا پس از آن به صورت مستقیم و منظم با مشتریان، گارانتی، تعمیرات سریع و کیفی و همچنین تامین قطعات یدکی دریل تا سال‌های متمادی از مسایل اساسی است که خریداران بایستی به آن توجه ویژه داشته باشند.
امیر ادریسی مدیر فروش شرکت صائین آریا

 

 

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید