آغاز رقابت نفتي ايران و اعراب در بازار چين

0
174

 پس از ركوردشكنی صادرات میعانات گازی ایران به چین، حجم فروش و صادرات نفت خام ایران به این كشور بزرگ آسیایی با افزایش قابل توجه روبرو شده است.

بر این اساس در ماه اوت سال جاری میلادی حجم صادرات نفت خام ایران با افزایش بی سابقه 61 درصدی به 192 هزار بشكه در روز افزایش یافت تا ایران به ششمین كشور تأمین كننده نفت خام چین تبدیل شود. در حال حاضر عربستان سعودی با 15 درصد، عراق و آنگولا هر یك با 13 درصد، روسیه 12 درصد، عمان با 10 درصد و ایران با 8 درصد از بزرگترین صادركنندگان نفت خام به چین در ماه اوت سال 2015  میلادی به شمار می روند.
چین در ماه اوت سال جاری میلادی بیش از 6 میلیون و 288 هزار بشكه نفت خام وارد كرده كه در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته حجم واردات طلای سیاه این كشور آسیایی بیش از 5 درصد افزایش یافته است. ازسوی دیگر با فروكش كردن بحران اقتصادی در چین، حجم واردات نفت خام این كشور آسیایی در ماه اوت در مقایسه با ماه قبل از آن بیش از 332 هزار بشكه افزایش یافته كه در بین كشورهای نفتخیز، ایران بیشترین افزایش صادرات نفت را به چین داشته است.

در این مدت حجم صادرات نفت عربستان سعودی با كاهشی یك درصدی به 924 هزار بشكه در روز رسیده، اما حجم صادرات طلای سیاه آنگولا با افزایشی حدود 9 درصدی به 832 هزار بشكه در روز رسیده است.

صادرات نفت عراق به عنوان یكی از مهمترین رقبای نفتی ایران در اوپك و بازار نفت، به چین با افزایشی 25 درصدی به 799 هزار بشكه در روز رسیده است. در ماه اوت سال جاری میلادی حجم صادرات نفت خام روسیه به چین با ثبت رشدی 11 درصدی به 658 هزار بشكه و صادرات نفت عمان هم با افزایشی ناچیز همراه بوده است. براساس گزارشی كه مدیریت امور اوپك و ارتباط با مجامع انرژی وزارت نفت ایران منتشر كرده است، بیشترین حجم صادرات نفت به چین در ماه اوت سال 2015میلادی مربوط به میدان نفتی یاران بوده به طوری كه حجم فروش طلای سیاه به این كشور آسیایی افزایش بی سابقه 61 درصدی را تجربه كرده است. در این مدت حجم صادرات روزانه نفت خام ایران به 192هزار بشكه در روز رسیده و در مجموع هم اكنون ایران سهمی هشت درصدی را از بازار نفت خام چین در اختیار گرفته است.

 در همین حال، پیش بینی می شود با توجه به مذاكرات جدید نفتی ایران و چین و احتمال لغو تحریمها، به زودی حجم فروش طلای سیاه ایران به بزرگترین بازار نفت جهان با افزایش بیشتری روبرو شود.

 روسيه و عربستان به توليد نفت ادامه خواهند داد
روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی درخصوص تداوم فعالیتهای نفتی روسیه و عربستان به رغم كاهش قیمت نفت نوشت: روسیه و عربستان دو تولیدكننده بزرگ نفت جهان در روزهای گذشته به طور ضمنی اعلام كردند كه از سطوح بالای تولید نفت خام كه باعث شده قیمت نفت سقوط كند عقب نشینی نخواهند كرد.
روسیه اعلام كرده است، در ماه سپتامبر در بالاترین سطح پس از سقوط شوروی سابق و به طور متوسط روزانه ده میلیون و 741 هزار بشكه نفت تولید كرده است. تولید نفت این كشور نسبت به ماه اوت 4/0 درصد رشد نشان می دهد. علی النعیمی، وزیر نفت عربستان نیز در همان روز اعلام كرد كه كشورش به سرمایه گذاری در بخش نفت و گاز ادامه خواهد داد و این کشور به توسعه منابع انرژی متعهد است. بزرگترین صادركننده نفت جهان تولید نفت خود را طی چند ماه گذشته بالاتر از سطح ده میلیون بشكه در روز حفظ كرده است.
حتی به رغم نشانه های ضعف در تولید نفت آمریكا، عرضه نفت این دو كشور بر وضعیت اشباع بازار جهانی نفت می افزاید. در یك سال گذشته به دلیل اینكه مازاد عرضه روزانه دو میلیون بشكه بالاتر بوده، قیمت نفت بیش از50 درصد كاهش یافته است.
در همین حال اوپك به طور ضمنی اعلام كرده تنها در صورتی كه دیگر عرضه كنندگان بزرگ همچون روسیه به فرآیند كاهش تولید بپیوندند كاهش عرضه خود را بررسی خواهد كرد و در این میان برخی از اعضای اوپك برای جلب نظر روسیه به كاهش تولید تلاش هایی را انجام داده اند. علی النعیمی، وزیر نفت عربستان در كنفرانس گروه 20 در تركیه، مجدداً از كشورهای غیرعضو اوپك خواست به ایجاد ثبات در بازار كمك كنند اگرچه از روسیه نامی نبرد.
وزیر نفت عربستان افزود: از دهه 70 میلادی تاكنون این صنعت نوسانات شدیدی را در قیمت نفت تجربه كرده كه روی سرمایه گذاریها در بخش نفت و انرژی و تداوم آن تأثیر گذاشته است. این وضعیت ناپایدار نه به نفع تولیدكنندگان و نه به نفع كشورهای مصرف كننده است و كشورهای گروه 20می توانند برای ایجاد ثبات در بازار نفت مشاركت داشته باشند.
این درخواست النعیمی در شرایطی است كه ابزار متعارف اوپك برای باال بردن قیمتها (كاهش عرضه) بدون كمك دیگر كشورها در دوران اشباع كنونی بازار بی فایده شده است.  بودجه عربستان كه برای تأمین 90 درصد درآمدهای خود به صادرات نفت وابسته است نیز در این میان لطمه خورده است. صندوق بین المللی پول پیش بینی می كند كه دولت عربستان امسال دچار كسری بودجه حدوداً19.5درصدی در مقایسه با كسری 3.4 درصدی در سال گذشته خواهد شد.

بهای نفت همچنین به اقتصاد روسیه كه فروش نفت و گاز طبیعی بیش از دوسوم درآمدهای این كشور را تأمین می كند، لطمه زده است. كاهش قیمت نفت به همراه تحریمهای غرب و كاهش ارزش روبل، در حال حاضر روسیه را به سمت ركودی پیش برده كه بانك جهانی انتظار دارد در سال جاری اقتصاد روسیه را 3.8 درصد تنزل دهد.

آركادی وركوویچ، معاون نخست وزیر روسیه در ماه سپتامبر هرگونه كاهش را رد كرده و گفت: عرضه نفت روسیه تنها در صورتی كاهش خواهد یافت كه قیمت نفت برای یك دوره طولانی پایین بماند.
وی اعلام داشته است كه تولید نفت این كشور كاهش چندانی نخواهد داشت. كریستوفر ویفر از اعضای مؤسس شركت مشاور انرژی مستقر در مسكو گفته است: روسیه رویكرد متفاوتی نسبت به كشورهای اوپك دارد و سعی دارد تا جایی كه می تواند نفت تولید كند و سپس به عواقب قیمت بپردازد.

هیچ احتمالی درخصوص همكاری روسیه با اوپك در مورد مدیریت عرضه نفت وجود ندارد و احتمال پیوستن روسیه به اوپك صفر است.

12كشور عضو اوپك در ماه نوامبر گذشته سیاست دفاع از سهم بازار خود را به وسیله حفظ سقف تولید به رغم اشباع بازار حفظ كردند.این سیاست به قیمتها به شدت لطمه زد و باعث شد كشورهایی همچون ونزوئلا و نیجریه كه به درآمد نفتی به شدت وابسته هستند برای تأمین هزینه های عمومی خود دچار مشكل شوند.
بنابه اظهارات آنتون سیلونوف، وزیر دارایی روسیه، قیمت نفت با سرعتی كه پس از بحران مالی سال 2008 بهبود یافت احیا نخواهد شد. قیمت نفت به طور متوسط در سال 2016 حدود 50 دلار در هر بشكه و در سال 2017 به طور متوسط 52 دلار در هر بشكه خواهد بود.
پاول كوشنیر تحلیلگر نفتی دویچه بانك در مسكو معتقد است، كاهش قیمت نفت تأثیر چندانی روی برنامه های تولید در روسیه نداشته است. دویچه بانك برآورد می كند عرضه نفت روسیه در سال جاری به طور متوسط حدود 10 میلیون و 600 هزار بشكه در روز خواهد بود كه بالاتر از تولید روزانه 10 میلیون و 580 هزار بشکه ای سال گذشته است.
این سطح تولید از زمان سقوط شوروی سابق تاكنون مشاهده نشده است.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید