با کمک آلمان و ایرلند بزرگترین نیروگاه خورشیدی در همدان تاسیس شد

0
273

دو نیروگاه خورشیدی هر کدام با ظرفیت هفت مگاوات در همدان با مشارکت سرمایه گذاران خارجی به بهره برداری رسید.

این دو نیروگاه 14 مگاواتی که بزرگترین نیروگاه های خورشیدی کشور به حساب می آیند، با حضور حمید چیت چیان وزیر نیرو و میشائیل کلور برشتولد، سفیر آلمان به بهره برداری رسید.

این دو نیروگاه با سرمایه‌ گذاری ۱۵ میلیون یورویی و همکاری شرکت آلمانی دایسک در همدان ساخته شده است. عملیات احداث نیروگاه‌ها در کمتر از ۶ ماه به پایان رسیده است. بنابر گزارشها این دو نیروگاه بر سرمایه گذاری آلمان و ایرلند ساخته شده است.

تا پیش از این ظرفیت نیروگاه ‌خورشیدی ایران یک مگاوات بود. دو نیروگاه “خلیج فارس” و “امیرکبیر” که هر یک ۷ مگاوات برق تولید می‌کنند؛ در حال حاضر بزرگترین نیروگاههای خورشیدی ایران هستند. قرار است سه نیروگاه خورشیدی هفت مگاواتی دیگر در همدان ساخته شود.

نیروگاه خورشيدي همدان در قالب عقد قرارداد خرید تضمینی برق با سازمان انرژي‌هاي نو ايران (سانا) توسط بخش خصوصی احداث شده است.

80 درصد تجهیزات مورد نیاز این 2 نیروگاه، تولید شرکت های خارجی است و 20 درصد تجهیزات آن از طریق شرکت های داخلی تامین شده است.

محمد صادق زاده مدیر عامل سازمان انرژی های نو (سانا) گفت که مدیران شرکت آفتاب ماد راه ابریشم با بهره برداری از دو نیروگاه ۷مگاواتی خلیج فارس و امیرکبیر به عنوان خط شکن در زمینه احداث نیروگاه های مگاواتی تجدیدپذیر هستند.

به گفته وی، به دلیل اقتصادی و ارزان شدن این تکنولوژی ها، عدم آلایندگی محیط زیست و عدم نیاز به آب شایسته است به تجدیدپذیرها بیشتر از قبل توجه شود.

حمید چیت چیان وزیر نیرو در مراسم افتتاح بزرگترین نیروگاه خورشیدی گفت: تاکنون حدود ۱۵۰۰ مگاوات قرارداد خرید تضمینی برق از منابع تجدیدپذیر توسط سانا (سازمان انرژی های نو ایران) با بخش خصوصی منعقد شده است.

وزیر نیرو گفت که یکی از ویژگی های افتتاح این نیروگاه ها و اهمیت آنها مسئله مسئولیت بین المللی کشورمان در زمینه کاهش انتشار گازهای گلخانه ای است.

ایران در جریان برگزاری همایش کاپ 21 پاریس متعهد شده است که تا سال 2030 میلادی هفت هزار و پانصد مگاوات سیستم‌ های تولید انرژی تجدیدپذیر در کشور نصب کند. وزیر نیرو گفت که با این افتتاح ها و برنامه های آتی علائم آن را می بینیم و این نشان می دهد ایران به تعهداتش پایبند است.

مهندس چیت چیان گفت: با برنامه ریزی ها و زمینه سازی ها شاهد سرعت بیشتری در این زمینه خواهیم بود و به سرعت به هدف تعیین شده توسط مجلس که نصب ۵۰۰۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در طی برنامه ششم می باشد دست خواهیم یافت. یکی از موثرترین اقدامات در این زمینه تصویب قانون خرید تضمینی برق می باشد که توسط سانا در حال اجراست .قرارداد ۲۰ ساله خرید تضمینی برق از نیروگاه‌ها توسط شرکت سانا با سرمایه‌ گذار منعقد شده که در این قرارداد برق تولیدی به ازای هر کیلووات ساعت، پنج هزار و ۲۰۰ ریال خریداری می ‌شود.

 

وزیر نیرو با اشاره به اینکه ازکشورهای متعددی درخواست سرمایه گذاری داشتیم و بخشی از آنها به نتیجه رسیده است گفت: “سرمایه گذاران خارجی درخواست حدود ۳ میلیارد دلار سرمایه گذاری در تجدیدپذیرها را به وزارت اقتصاد ارائه دادند که به تصویب رسیده و سانا ۱۱۰۰ مگاوات با آنها قرارداد منعقد کرده و ۴۰۰ مگاوات نیز در شرف انعقاد است.”

میشائیل کلور برشتولد، سفیر آلمان در ایران در مراسم افتتاح از این دو نیروگاه خورشیدی گفت: “امروز جرات و آینده نگری شرکای ایرانی و آلمانی برای افتتاح نیروگاه خورشیدی نتیجه بخش شده و این سرمایه‌ گذاری ۱۵ میلیون یورویی به نوعی آینده نگری بود.”

حاجی‌ رضا تیموری مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان نیز در مراسم افتتاح گفت: “استفاده نکردن از سوخت‌های فسیلی، جلوگیری از آلودگی محیط زیست، تولید پراکنده، کاهش اتکا به شبکه سراسری، تجدیدپذیر بودن، فراوانی، پایداری، دوستدار محیط زیست، قابلیت دسترسی و کاهش هزینه‌های برق از مزایای استفاده از نیروگاه‌های خورشیدی است.”

در این دو نیروگاه، ۶۰ هزار پنل خورشیدی در آن نصب شده ‌است و ۲۰ درصد تجهیزات نیروگاه‌ها مثل ترانسفورماتورها، کابل فشار قوی و تابلوهای MV و LV ساخت ایران هستند.

سفیر آلمان در ایران گفت: “خورشید منبع انرژی آینده است و با ایجاد ۲ پروژه ۱۴ مگاواتی نیروگاه خورشیدی در همدان، ایران توانست اهداف خود را در توسعه نیروگاه های خورشیدی افزایش دهد.”

سفیر آلمان تاکید کرد که “آلمان در حوزه نیروگاه خورشیدی تولید کنند گان خوبی دارد و از پیشگامان انرژی تجدیدپذیر است.”

بر اساس برنامه ریزی های وزارت نیرو قرار بود 100 مگاوات نیروگاه تجدید پذیر توسط بخش خصوصی در سال 95 احداث شود که تاکنون 50 مگاوات آن به بهره برداری رسیده است و به گفته مقامات دولتی، بقیه نیروگاهها نیز تا پایان سال به بهره برداری می رسند.

در برنامه ششم توسعه پیش بینی شده است که ۲۵ هزار مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور اضافه شود و از این میزان ۵ هزار مگاوات توسط انرژی های تجدیدپذیر تامین خواهد شد.

 

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید