مدیر عامل و رئیس هیات مدیره شرکت پمپ سازان نبراس: بزرگترین معضل، واردات کالاهای بی کیفیت خارجی است

0
427

ابراهیم مهجانی مدیر عامل و رئیس هیات مدیره شرکت پمپ سازان نبراس در رشته مهندسی تولید و طراحی صنعتی در انگلستان تحصیل کرده و در سال 1361 پس از اتمام تحصیل به ایران برگشت و از همان زمان در صنعت تصفیه آب و بعد از آن در صنعت پمپاژ و انتقال آب فعالیت می کند.

این شرکت در ابتدا به عنوان نماینده فروش و خدمات پس از فروش پمپ های تولیدی شرکت نیهاوس هلند در ایران اقدام به تأمین پمپ ها و مونتاژ و نصب و راه اندازی آن در ایستگاه های پمپاژ و ارائه خدمات پس از فروش شامل بازدیدهای دوره ای و تعمیرات دوره ای فعالیت می کرد.

 بعد از آن با مجهز کردن کارگاه های کوچک در شهریار و کرج تولید بخشی از پمپ ها، شاسی و مونتاژ پکیج الکتروپمپ یا دیزل پمپ روی شاسی را آغاز کرد و به گفته مدیر عامل شرکت پمپ سازان نبراس توسعه “فرآیند بومی سازی یاlocalization را دنبال می کرد.

 بعد از آن کارخانه ای به وسعت 5000 متر مربع جهت تولید، مونتاژ پکیج پمپ، تولید تابلوهای برق و تست پکیج های پمپ ساخته شد و اکنون نیز مشغول کار است. این شرکت در پروژه های بزرگی مشارکت داشته است به عنوان نمونه مونتاژ و تست دیزل پمپ ها و الکتروپمپ های آبگیر فازهای 13،22-24 پارس جنوبی با توان 1500 کیلووات برای هر پکیج در همین کارخانه انجام شده و توسط بازرسان خریدار و بهره بردار تأیید و به آنها تحویل شده است.

دستاوردهای شما در سال های اخیر چه بوده است؟

طی سال های اخیر، شرکت نبراس به تولید پکیج های پمپ های آتش نشانی به صورت نصب کلیه تجهیزات ایستگاه پمپاژ در کانتینر و نصب تمام تجهیزات ایستگاه پمپاژ روی یک شاسی مشترک اقدام کرده است که به عنوان مثال پکیج های آتش نشانی تحویل شده به شرکت مپنا برای نیروگاه نجف و پکیج های شاسی مشترک برای پالایشگاه ها و صنایع فولادی و سایر صنایع فلزی از نمونه های آن بوده است.

همچنین واحد تولید تابلوهای راه انداز و کنترل پکیج های آتش نشانی نوآوری های زیادی را در این سال ها انجام داده است و شرکت نبراس موفق شده است تا گواهی نامه های معتبر بین المللی را برای تابلوهای تولیدی خود اخذ کند.

 

شما به عنوان یکی از کارآفرینان کشور، چه توصیه ای به واحدهای تولیدی وصنعتی دارید و به نظر شما موانع کارآفرینی در کشور چیست و برای حل آن چه باید کرد؟

مهمترین توصیه ما به واحدهای تولیدی و صنعتی، ارتقاء و استفاده کارآمد از مهمترین منبع یک واحد تولیدی یعنی همان نیروی انسانی است. در حقیقت با آموزش های فنی که مکمل آموزش های آکادمیک است باید نیروی انسانی ما بتواند دانش تئوری خود را به عمل تبدیل کند، اما در خصوص موانع پیش روی واحدهای تولیدی، بزرگترین معضل، واردات کالاهای بی کیفیت خارجی است که کشور را تبدیل به بازاری برای اجناس بنجل چینی، هندی و غیره کرده است.

راه حل این مشکل هم باید عزم جدی برای کنترل کیفیت اجناس وارداتی در کنار کنترل جدی ممنوعیت واردات اجناس قاچاق باشد و علاوه بر این، دولت باید برای حمایت از کالای با کیفیت داخلی تلاش کند.

 

عمده فعالیت های شما در چه بخش هایی متمرکز است و تولیدات شما چیست؟

عمده فعالیت شرکت پمپ سازان نبراس تولید پکیج پمپ های بزرگ برداشت و انتقال آب دریا و همچنین تولید پکیج پمپ های آتش نشانی مطابق با استانداردهای معتبر بین المللی است.

 

در بازاریابی و فروش محصولات  خود تا چه اندازه از فناوری های نوین نظیر اینترنت استفاده می کنید؟  استفاده از روش هایی نظیر تجارت الکترونیک چه تاثیری بر رشد و توسعه شرکت ها خواهد داشت؟

این شرکت با بهره مندی از شرکای اروپایی خود که تماماً از شرکت های بسیار معتبر هستند نیازهای خود را در زمینه های فنی و تکنولوژیکی بر طرف کرده و دانش روز کشورهای توسعه یافته را به داخل کشور منتقل می کند.

 

در سال های اخیر به دلیل بروز مشکلات اقتصادی، برخی شرکت های تولیدی و صنعتی با مشکل تامین مواد اولیه، نقدینگی و فروش مواجه بوده اند، آیا شما هم با این مشکلات مواجه بوده اید برای گذر از آن چه راه حلی در پیش گرفته اید؟

اولین بازار هدف، داخل کشور است. همانگونه که می دانید، ایران کشوری در حال توسعه بوده که سرعت توسعه و میزان توسعه آن باید مطابق با شأن ملت بزرگ ایران باشد، لذا احداث واحد های متعدد صنعتی و نیاز آن ها به محصولات این شرکت، ما را بر آن داشته است تا ابتدا نیازهای داخلی را بر طرف کرده و پس از آن نگاهی به صادرات داشته باشیم.

در همین جا اشاره ای به صادرات کانتینر آتش نشانی به کشور عراق جهت نصب در نیروگاه نجف و صادرات تابلوهای راه انداز و کنترل پکیج آتش نشانی به استرالیا می کنم که نمونه ای از صادرات این شرکت است.

 

در بازاریابی و فروش محصولات خود تا چه اندازه از فناوری های نوین نظیر اینترنت استفاده می کنید؟ استفاده از روش هایی نظیر تجارت الکترونیک چه تاثیری بر رشد و توسعه شرکت ها خواهد داشت؟

طبیعتاً روش های بازاریابی و فروش در حال تغییر بوده و استفاده از روش هایی نظیر تجارت الکترونیک تأثیر بسیاری بر رشد شرکت ها خواهد داشت. در همین راستا این شرکت نیز از اتمام ابزارهای تجارت الکترونیکی برای توسعه بازار و تسهیل نمودن ارتباط با مشتری استفاده می کند.

 

در سال های اخیر به دلیل بروز مشکلات اقتصادی، برخی شرکت های تولیدی و صنعتی با مشکل تامین مواد اولیه، نقدینگی و فروش مواجه بوده اند، آیا شما هم با این مشکلات مواجه بوده اید برای گذر از آن چه راه حلی در پیش گرفته اید؟

طبیعتاً وقتی مشکلی کل کشور را فرا می گیرد تمام شرکت ها از آن متأثر می شوند. خوشبختانه اثرپذیری این شرکت از مشکلات ناشی از رکود و تورم که در چند سال گذشته کشور را فرا گرفته است کم بوده و این شرکت توانسته سیر توسعه خود را پیگیری کند.

 

افزایش تورم و رکود اقتصادی هزینه برخی شرکت های داخلی را افزایش داده است در حالی که شرکت ها نمی توانند قیمت محصولات خود را به همان اندازه افزایش دهند. به نظر شما راه حل چیست؟

با نوآوری های انجام شده نظیر ارائه پکیج های کانتینری و پکیج های شاسی مشترک آتش نشانی تلاش کردیم علاوه بر گسترش فعالیت شرکت، هزینه های کلی اجرای پروژه را برای کارفرمای خود کاهش دهیم.

به عبارت دیگر، پکیج های کانتینری زمینه فعالیت های ما را گسترش داد و طبیعتاً درآمد بیشتری برای شرکت حاصل شد و این در حالی است که هزینه نهایی تمامی  شده این کار برای کارفرما بسیار کمتر از روش های سنتی قبلی است.

 

بعد از برجام، شرکت های بین المللی در تلاش برای حضور در بازار ایران هستند، به نظر شما برای جلوگیری از آسیب رسیدن به تولید داخلی، دولت باید چه اقداماتی پیش از ورود آنها انجام دهد و شرکت های داخلی باید چطور خود را با رقابت با آنها آماده کنند.

در واقع حضور شرکت های خارجی در ایران همواره باید در کنار یک شرکت تولیدی ایرانی باشد. به عبارت دیگر شرکت خارجی باید این معنا را بفهمد که امکان فروش کالاهای تولیدی خود را بدون انتقال دانش فنی و استفاده از توان تولیدی داخل کشور ندارد و این مهم از سیاست گذاری های کلان حکومتی است و باید توسط دولت انجام شود.

 

بنظر می رسد شرکت های داخلی علیرغم توافق هسته ای همچنان با مشکلاتی در نظام بانکی نظیر گشایش ال سی در بازرگانی خارجی و تامین سرمایه در حوزه داخلی دست و پنجه نرم می کنند؟ شما تا چه اندازه با این مشکلات درگیر هستید و راه برون رفت از آن را در چه می دانید؟

به رغم توافق های بین المللی انجام شده برای گشایش در سیستم های بانکی بین المللی، متأسفانه کماکان بانک های بزرگ که به خصوص در کشور آمریکا نیز فعالیت دارند به بهانه ترس از تبعات تحریمی آمریکا از همکاری با ایران سرباز می زنند که راه حل آن، یک راه جامع نظیر توافق هسته ای است و این موضوع نیاز به همکاری مشترک وزارتخانه های اقتصاد، صنعت و امور خارجه با یکدیگر دارد.

 

شرکت های داخلی برای حضور در بازارهای جهانی چه اقدامی باید انجام دهند و دولت در این زمینه اقداماتی باید انجام دهد؟

حضور در بازارهای جهانی نیازمند شناخت مشتریان جهانی است. در این زمینه باید تولیدکنندگان داخلی با مشارکت شرکت های معتبر بین المللی و در چارچوب ساخت مشترک، در بازارهای جهانی حضور یابند و به تدریج با ارتقای کیفیت و انتقال دانش فنی برند خود را نیز گسترش دهند.

برخی مدیران شرکت ها می گویند که دولت برای کمک به تولید باید زمینه حضور شرکت های داخلی را در نمایشگاه های بین المللی فراهم کند و برای حضور شرکت های بین المللی در بازار ایران نیز آنها را به شرکت های داخلی وصل کند تا هم توان شرکت های داخلی برای توسعه بازار در داخل و خارج افزایش پیدا کند و هم بتوانند از تکنولوژی های روز استفاده کنند، نظر شما چیست؟

طبیعتاً حضور در بازارهای جهانی نیازمند حضور نمایشگاه ها و بازاریابی حرفه ای است اما این بخش کوچکی از کار است. ارتقاء کیفیت، استفاده از نام بزرگ در کنار تولید داخل و خدمات پس از فروش راه گشایش حضور در بازار بین المللی است.

آمار نشان می دهد با رفع تحریم های بین المللی شرایط اقتصاد ایران به سمت بهتر شدن پیش می رود، چشم انداز شما در بخش تولید برای آینده چگونه است؟

به طور حتم شرایط بهتری در پیش روی کشور عزیزمان ایران قرار دارد و ملت ما شایسته برخورداری از بهترین ها هستند. لذا ما نیز امید داریم که سرمایه گذاری های بیشتر و به تبع آن تولید بیشتر سبب رونق اقتصادی شود و ملت عزیز ایران نیز از امکانات و تولیدات با کیفیت بهتر برخوردار شوند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید