ایران جز پنج سازنده توربین جهان

بیش از نود درصد قطعات نیروگاهی در داخل تولید می‌شود

0
12
ایران جز پنج سازنده توربین جهان

دستاورد صنعت / ناصر اسکندری معاون راهبری تولید شرکت برق حرارتی در بازدید خبرنگاران از شرکت تعمیرات نیروگاهی جزئیاتی از وضعیت تولید برق و توانایی های ساخت نیروگاهی ارائه داد که می خوانید.
ما می‌توانیم خدمات تعمیرات نیروگاهی را به کشورهای منطقه ارائه دهیم و اکنون ایران یکی از پنج کشور سازنده توربین در جهان است و ۹۱ درصد قطعات نیروگاهی در کشور تولید می‌شود. اکنون ما به عنوان یکی از پنج کشور سازنده توربین در جهان مطرح هستیم و در مناقصه‌های جهانی شرکت می‌کنیم زیرا توانایی ساخت داخل زیاد است.
اکنون تولیدکننده قطعات نیروگاهی هستیم و وابستگی به خارج از مرزها نداریم، این نتیجه تصمیم‌های شجاعانه‌ای است که منجر به تشکیل شرکت نیروگاهی شده است. در گذشته از حضور متخصصان خارجی بهره می‌بردیم، اما امروز فقط متخصصان داخلی کار تولید و تعمیر قطعات را انجام می‌دهند و ۸۲۵ هزار قطعه نیروگاهی ساخت داخل شده است.

سهم نیروگاه های حرارتی در تولید برق
نیروگاه‌های حرارتی ۹۴ درصد انرژی کشور را تولید می‌کنند و ۶ درصد تولید را نیز دیگر نیروگاه‌ها انجام می‌دهند. در دولت سیزدهم، ۴۲ واحد نیروگاهی جدید به مدار آمده که ۲۹ واحد گازی و ۱۳ واحد بخار بوده است. واحدهای بخاری دو هزار و ۱۰۰ مگاوات تولید برق دارند بدون اینکه سوخت مصرف کنند و این باعث شده ۳ میلیارد و ۲۵۰ میلیون متر مکعب در مصرف سوخت صرفه‌جویی شود. صنعت برق باوجود تحریم در ارائه خدمات به مردم کوچک‌ترین کوتاهی نداشته، زیرا ۸۰ میلیون ناظر بر فعالیت‌های آن نظارت می‌کنند. صنعت برق در دو سال گذشته باوجود تنگنای اقتصادی و تحریم توانسته با ۹۸ درصد آمادگی در خدمت مردم باشد در حالی که این رقم در جهان ۹۵ درصد است.


۶۲۰ واحد نیروگاهی فعال در تولید برق
بیش از ۶۲۰ واحد نیروگاهی در کشور تولید برق دارند و در این بین نیروگاهی داشتیم که با ۶۴ سال عمر در اوج تابستان با حداکثر ظرفیت تولید برق داشته است. باید توجه داشت که ظرفیت نیروگاهی کشور در ابتدای انقلاب ۷ هزار مگاوات بود که اکنون به ۷۵ هزار مگاوات رسیده که رشد ۱۵ برابری داشته است.
علاوه بر این، بازدهی نیروگاهی از ابتدای ۱۴۰۱ به ۳۹.۱ درصد رسیده است، ضمن آنکه کاهش تلفات و همچنین استفاده از شرکت‌های دانش بنیان بک برنامه جدی در دستور کار است.
در تابستان به دلیل اوج بار ضرورت دارد از حداکثر ظرفیت نیروگاهی استفاده شود؛ بنابراین نیروگاه‌ها برای تعمیرات از مدار خارج نمی‌شوند. سال گذشته ۹۴ هزار مگاوات فعالیت تعمیراتی داشتیم که امسال ۱۱۰ هزار مگاوات برنامه تعمیراتی داریم.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید