سرمایه‌گذاری کشورهای منطقه در انرژی تجدیدپذیر

برنامه‌های عمان، امارات و قطر

0
17
سرمایه‌گذاری کشورهای منطقه در انرژی تجدیدپذیر

دستاورد صنعت / امارات، عمان و مراکش در حال انتقال به انرژی پاک و تجدیدپذیر در منطقه عربی هستند، بر اساس گزارشی که در روزهای گذشته توسط Global Energy Monitor – GEM در ماه‌های اخیر منتشر شد، کشورهای عربی در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا با انتقال به انرژی‌های تجدیدپذیر در آستانه کسب دستاوردهای قابل توجهی هستند.
گزارش‌ها حاکی از آن بوده که این تحول ممکن است به سرعت رخ دهد، زیرا این کشورها از ماه می 2022 شش‌هزار و 900 مگاوات به ظرفیت عملیاتی خود در زمینه انرژی خورشیدی و بادی اضافه کرده‌اند و این ظرفیت به 19 هزار مگاوات رسیده است که افزایشی 57 درصدی تخمین زده می‌شود.
این گزارش همچنین بیانگر آن است که پروژه‌های تاسیساتی وجود دارد که 9 هزار مگاوات انرژی تجدیدپذیر را تامین می‌کند که هنوز در دست ساخت هستند و قرار است تا سال 2024 تکمیل شوند. پیش‌بینی می‌شود در صورت اجرای به موقع این پروژه‌ها، نرخ رشد سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر ادامه یابد و این کشورها نیز از رشد سالانه 400 درصدی در پروژه‌های انرژی خورشیدی و بادی برخوردار شوند.

امارات پیشرو در انرژی تجدیدپذیر
در سال 2017، امارات متحده عربی اولین استراتژی انرژی یکپارچه کشور را راه‌اندازی کرد، طرحی که هدف آن افزایش سهم انرژی پاک در سبد انرژی از 2.5 درصد به 50 درصد و کاهش ردپای کربن تولید برق تا 70 درصد است. ابوظبی انتظار دارد که این طرح 190.5 میلیارد دلاری تا سال 2050 به بهره‌برداری برسد و به سمت استفاده از یک سبد انرژی که چندین منبع انرژی تجدیدپذیر را شامل می‌شود حرکت کند. زیرا هدف استراتژی ترکیب انرژی هسته‌ای و انرژی پاک برای برآورده کردن نیازمندی‌های اقتصادی در امارات متحده عربی است و این پروژه به طور درصدی شامل 44 درصد انرژی پاک، 38 درصد گاز، 12 درصد زغال سنگ پاک و 6 درصد انرژی هسته‌ای خواهد شد.
شرکت انرژی آینده ابوظبی (مصدر) که در سال 2006 تأسیس شد، پروژه‌های بسیاری را در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر به پایان رسانده است، مانند ایستگاه شمس در ابوظبی که بزرگترین نیروگاه خورشیدی متمرکز جهان است.
پارک خورشیدی محمد بن راشد آل مکتوم یکی از مهم‌ترین و بزرگترین پروژه‌های جهان در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر است که ظرفیت تولید آن تا سال 2030 به 5 هزار مگاوات خواهد رسید و با اتمام ساخت آن به کاهش انتشار سالانه بیش از 6.5 میلیون تن کربن کمک می‌شود.

هدف بلند عمان
حکومت عمان به نوبه خود چندین پروژه امیدوارکننده در زمینه انرژی خورشیدی مانند پروژه انرژی بادی ظفار با ظرفیت تولید 50 مگاوات پیش‌بینی کرد که برای پوشش بیش از 16 هزارخانه با برق کافی است. همچنین ایستگاه Miraya که یکی از بزرگترین ایستگاه‌های تولید بخار خورشیدی در جهان است و ایستگاه فتوولتائیک خورشیدی امین که انرژی پاک را با ظرفیت 100 مگاوات تامین می‌کند و برای تامین انرژی 15 هزار خانه کافی است، راه‌اندازی شد.
حکومت عمان در سال‌های گذشته علاقه‌مندی فراوانی به تولید هیدروژن سبز که ترکیب تکنولوژیکی (فنی) انرژی‌های تجدید پذیر و هیدروژن به عنوان مکانیزم ذخیره یک منبع انرژی پاک و پایدار است، نشان داده است و از طریق سرمایه‌گذاری به ارزش 140 میلیارد دلار به دنبال تولید سالانه یک میلیون تن سوخت هیدروژنی تا سال 2030 است که تا سال 2040 به 3.75 میلیون تن و تا سال 2050 به 8.5 میلیون تن خواهد رسید.
در مراکش، بهره‌وری انرژی، به موازات توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر، یکی از اولویت‌های استراتژی ملی انرژی پادشاهی است و رباط قصد دارد تا 15 درصد از مصرف انرژی را در سال 2030 صرفه جویی کند. در این راستا، پادشاهی برنامه‌های عملی را برای بهره‌وری انرژی در تمام زمینه‌های اصلی، به‌ویژه حمل‌ونقل، صنعت و ساخت‌وساز آماده کرده است.
بر این اساس،دولتمردان این کشور توانایی‌های بزرگی را در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر خورشیدی و بادی فراهم ساخته‌اند تا منابع انرژی را متنوع سازند. با این اقدامات اولویت را به منابع تجدیدپذیر می‌دهند، تا پاسخگویی به تقاضای فزاینده برای برق، حفظ محیط زیست و کاهش وابستگی به انرژی فسیلی صورت گیرد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید