توربین‌های بادی برنده رقابت با نفت

آیا باید نگران جان باختن پرندگان به وسیله توربین‌های بادی بود؟

0
16
توربین‌های بادی برنده رقابت با نفت

دستاورد صنعت / بسیاری از مدافعان محیط زیست معتقدند توربین‌های بادی منجر به از دست رفتن جان پرندگان می‌شود. اما اکونومیست در بررسی خود نشان داده که عملا تغییری در میزان جمعیت پرندگان در نزدیکیِ مزرعه‌های بادی رخ نمی‌دهد. این در حالی است که نفت و گاز می‌تواند پرندگان را از بین ببرد.
علاقه‌مندان به پرندگان با مشاهده مزرعه‌ای مملو از توربین‌های بادی به وحشت می‌افتند و نگران پرندگان می‌شوند. وقتی باد می‌وزد، تیغه‌های توربین بادی ممکن است با سرعت 200 کیلومتر بر ساعت به حرکت درآید. به سادگی می‌توان تصور کرد در چنین شرایطی، اگر پرنده‌ای حواس‌پرت از کنار این تیغه‌ها بگذرد، چه اتفاقی برایش رخ می‌دهد. بسیاری از کسانی‌که مخالف توربین‌های بادی هستند، به مسئله پرندگان و به خطر افتادن جانشان در این شرایط به عنوان ابزاری برای مخالفت اشاره می‌کنند.
بدون تردید توربین‌های بادی منجر به مرگ تعدادی از پرندگان می‌شوند. اما تحلیلی که به تازگی در آمریکا صورت گرفته نشان می‌دهد به سادگی می‌توان تعداد این پرندگان را نادیده گرفت. در واقع، مرگ‌ومیر آن‌ها که از توربین‌های بادی ناشی شده باشد، اثر ویژه‌ای روی جمعیت پرندگان نمی‌گذارد.
برق ناشی از انرژی بادی طی دو دهه اخیر در آمریکا توسعه پیدا کرده و از ظرفیت 2.6 گیگاوات در سال 2000 به بیش از 122 گیگاوات در سال 2020 رسیده است. بسیاری از مطالعات نشان می‌دهد که این توربین‌های بادی در برخی از نقاط روی برخی از گونه‌های پرندگان اثر گذاشته‌اند. اما مطالعات کمی در این زمینه وجود دارد که آیا واقعا تعداد و جمعیت این حیوانات کم شده است یا خیر. یکی از اقتصاددان‌ها در دانشگاه ژنو مطالعه‌ای انجام داده که در آن به بررسی و شمارش تعداد پرندگان در منطقه‌ای خاص پرداخته تا بتواند به نتایجی نسبتا قابل اطمینان دست پیدا کند. او عمدتا این شمارش را در کریسمس‌ها انجام داده است. در نتیجه می‌تواند تعداد پرندگان را در زمانی مشخص و در مکانی ثابت مورد بررسی قرار دهد. این اقتصاددان معتقد است عملا شاهد کاهش جمعیت پرندگان در مناطقی که توربین بادی وجود داشته، نبوده است. او حتی مطالعه‌اش را گسترده‌تر کرده و وارد مناطقی شده که توربین‌های بادی در آن‌ها قرار دارد. اما باز هم کاهش جمعیت پرندگان را در این مناطق مشاهده نکرده است.

نفت قاتل پرندگان است
مسئله دیگری که در کنار اثرات توربین‌های بادی بر جمعیت پرندگان مورد بررسی قرار گرفته، اثرات چاه‌های نفت و گاز بر حیوانات است. در فرایند استخراج نفت و گاز، اتفاقاتی مشابه توربین‌های بادی رخ می‌دهد که می‌تواند جان حیوانات از جمله پرندگان را تهدید کند. طی چند دهه اخیر میزان استخراج نفت و گاز به اندازه قابل توجهی در آمریکا افزایش پیدا کرده و در نتیجه فضایی فراهم شده تا دانشمندان مطالعات خود را در این کشور انجام دهند. بعد از انقلاب نفت شیل، آمریکایی‌ها اقدامات زیادی برای تولید سوخت‌های فسیلی داشته‌اند. میزان تولید نفت در این کشور افزایش پیدا کرده و در نتیجه می‌توان رابطه معناداری میان تولید سوخت‌های فسیلی و جمعیت حیوانات و پرندگان پیدا کرد.
یکی از مطالعاتی که در نزدیکی یکی از چاه‌های نفتی صورت گرفته نشان می‌دهد که جمعیت پرندگان در آن منطقه دست‌کم 15 درصد کاهش پیدا کرده است. مسائلی نظیر آلودگی صوتی، آلودگی هوا و آشفتگی در رودخانه‌ها و زیست‌گاه‌های پرندگان همگی دست به دست هم داده‌اند و منجر به از بین رفتن تعداد زیادی از پرندگان شده‌اند. در برخی از دیگر مناطق تعداد پرندگان حتی تا 25 درصد هم کاهش پیدا کرده که بسیار زیاد و معنادار است.
توربین‌های از یک ‌سو کربن کمتری تولید می‌کنند و از سوی دیگر، پرندگان کمتری را به کشتن می‌دهند. در واقع توربین‌های بادی هم برای زمینی که به سرعت در حال گرم شدن است، فایده دارند، هم آسیب کمتری به حیوانات می‌رسانند. این در حالی است که چاه‌های نفت و گاز علاوه بر اینکه منجر به تغییرات اقلیمی و گرمایش زمین می‌شوند، در عین حال، به جمعیت پرندگان و حیوانات هم آسیب بیشتری وارد می‌کنند. قطعا توربین‌های بادی منجر به مرگ پرندگان می‌شود اما در مقایسه با چاه‌های نفت، می‌توان گفت این آسیب قابل اغماض است. در نهایت، با برآورد هزینه و فایده در هر دو حالت، می‌توان به این نتیجه رسید که توربین‌های بادی انتخاب معقول‌تری نسبت به سوخت‌های فسیلی خواهند بود.


منبع: اکونومیست

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید