زنجیره تولید پنل خورشیدی در کشور کامل می‌شود

یک تولیدکننده در صنعت پنل‌های خورشیدی

0
21
زنجیره تولید پنل خورشیدی در کشور کامل می‌شود

دستاورد صنعت / یک تولیدکننده در صنعت پنل‌های خورشیدی از سرمایه گذاری گسترده برای تکمیل زنجیره ارزش ساخت پنل خورشیدی در کارخانه واقع در خمین در استان مرکزی خبر داده و گفته است: واحدهای تولید ۲۳۰۰ مگاوات پنل خورشیدی در سال در حال بهره برداری هستند.
دکتر علی پژوهان با اشاره به توسعه خط های تولید پنل های خورشیدی در کارخانه با تکنولوژی روز دنیا، گفت: ساخت پنل خورشیدی به عنوان بخشی از خط تولید سلول خورشیدی ۳۵۰ مگاواتی و واحد تولید اکسیژن و نیتروژن فعال است. در خطوط تولید پنل 700 واتی بین 20 تا 22 ثانیه، یک پنل توسط یک سیستم کاملاً روباتیک تولید می شود. در خط پیشین برای تولید هر ۱۲۵ مگاوات حدود 56 نفر نیروی انسانی نیاز داشت در حالیکه در خط تولید جدید ۹۰۰ مگاواتی ۳۶ نفر بهره بردار نیاز است چرا که دست انسان در آن کمترین دخالت را دارد.
وی با اشاره به روند اجرای پروژه ساخت ۲۳۰۰ مگاواتی تولید پنل در کارخانه، ادامه داد: خط تولید پنل ۴۰۰ واتی فعال است و خط تولید جدید با ظرفیت ۱۸۰۰ مگاوات راه اندازی شده است که پنل های ۵۵۰ وات و ۷۰۰ وات تولید می کند که پیشتر وارداتی بوده است.
پژوهان با بیان اینکه این خط تولید تا رسیدن به حدود ۱۶۰۰ مگاوات سلول خورشیدی با به روز ترین تکنولوژی دنیا خریداری شده و در ماه های آتی وارد کشور می شود، عنوان کرد: برای راه اندازی این خط تولیدی منتظر تحویل زمین ۱۰۰ هکتاری هستیم و مهندسی و ساخت تجهیزات آن پیشتر آغاز شده است.
وی از سرمایه گذاری گسترده برای تکمیل زنجیره ارزش ساخت پنل خورشیدی خبر داد و با تشریح روند اجرای طرح های تولیدی کارخانه گفت: ساخت واحدهای آرگون ریکاوری در جنوب ایران، خط تولید آلومینیوم با تمام تجهیزات جانبی، خط تولید «ریبون» و همچنین خط تولید شیشه مصرفی در تولید پنل های خورشیدی در حال اجرا هستند.
یکی از بزرگترین تولیدکنندگان زنجیره ارزش فتوولتائیک در ایران با بیان اینکه خط تولید پروفیل آلومینیوم با تمام تجهیزات جانبی به صورت کامل خریداری شده که تا پایان و یا اوایل سال آینده وارد کشور می شود.
وی با معرفی (EVA) به عنوان یکی از قطعات تولیدی در ساخت پنل های خورشیدی اظهار کرد: سلول های خورشیدی بین دو صفحه اتیلن ونیل استات در پنل های خورشیدی در یک فضای خلاء تحت فشار قرار می گیرد و به عنوان عایق و جلوگیری از نفوذ رطوبت و گرد و غبار و محافظت از سلول خورشیدی در برابر عوامل محیطی مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده بسیار بادوام و مقاوم در برابر دما، رطوبت و نیز نور خورشید است و با جلوگیری از نفوذ رطوبت و آلودگی، نقش مهمی در عملکرد طولانی مدت پنل دارد. خط تولید EVA قرار است امسال و یا در ماه های ابتدایی سال آینده وارد مدار تولید شود.
پژوهان بیان کرد: پروژه خمیر فلزات به عنوان یکی از قطعات مورد استفاده در ساخت پنل های خورشیدی نیز سال آینده به مدار تولید وارد می شود. وی درباره برنامه کارخانه برای تولید ویفرها به عنوان یکی از محصولات مورد استفاده در ساخت پنل های خورشیدی اظهار کرد: ویفرها در فرآیند تولید پنل‌های خورشیدی نقش دارند؛ در این مرحله، شمش سیلیکون به دیسک‌های نازک برش داده ‌می‌شود که ویفر نامیده می‌شود. خط تولید این قطعه حساس سال آینده به مدار تولید کارخانه وارد می شود.
پژوهان با بیان اینکه شرکت به دنبال تکمیل زنجیره ارزش تولید نیروگاه های خورشیدی است، تصریح کرد: در تلاشیم خط تولید پلی سیلیکون را احداث کنیم و زنجیره تولید پنل را در کشور به صورت کامل بسازیم. اجرای پروژه پلی سیلیکون به عنوان یک ابر پروژه در زنجیره ساخت پنل های خورشیدی در منطقه مکران در جنوب ایران در نظر گرفته شده است. ساخت این کارخانه ۵ تا ۶ سال زمان می برد. سیلیکون با درصد خلوص بسیار بالا پلی سیلیکون نامیده می شود که دارای محدوده کاربردی بسیار وسیعی در تولید سلول های خورشیدی هستند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید