برخی بازارها هنوز منتظرند

0
203

معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت در گفت‌وگو با «دستاورد صنعت» صنعت ساختمان از جمله صنایعی است که پس از حصول توافق هسته‌ای همچنان منتظر ظاهر شدن نشانه‌های این توافق در بازار است. البته این انتظار بیش از صنایع ساختمانی، بازار مسکن وجود دارد که خرید و فروش در آن با انتظار کاهش قیمت به حالت راکد درآمده است.

در حالی که عوامل اساسی تعیین قیمت در این بازار همچون نرخ ارز تغییر خاصی نکرده‌اند و قیمت مصالح ساختمانی هم که یکی از این عوامل است، اندکی افزایش داشته است. در این خصوص گفت‌وگوی کوتاهی داشتیم با محسن صالحی‌نیا، معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت.

برخی منابع از کاهش 23 درصدی عرضه مصالح ساختمانی و برخی دیگر از افزایش 20 درصدی آن نسبت به سال گذشته خبر می‌دهند اما تغییری در عرضه حاصل نشده است، زیرا شاهد هیچ‌گونه تحرکی در بخش تولید نیستیم، به‌ویژه آن‌که بازار نیز کشش افزایش قیمت این محصولات را ندارد. به‌نظر شما چه وقت تحرک در صنایع ساختمانی  ایجاد می شود؟

میزان تولید در صنایع ساختمانی در حد قبل است. البته تحرک در بخش تولید در برخی صنایع مانند صنعت خودرو و پتروشیمی، لوازم خانگی و حتی صنعت نساجی ایجاد شده است اما این تحرک با تأخیر به صنایع دیگر سرایت خواهد کرد. زیرا شرایط صنایع وابسته به وضعیت بازار آن‌ها است و برخی بازارها هنوز هم در وضعیت انتظار به‌سر می‌برند.

اما تحول صنعت خودرو با وجود رکود بازار آن آغاز شد؟

یکی از دلایل آن حضور خودروسازان معتبر خارجی در این صنعت و قول‌ و قرارهایی است که برای آینده نزدیک با خودروسازان داخلی گذاشته‌اند. این حضور در صنایع ساختمانی نیز اتفاق خواهد افتاد، زیرا این صنایع هم از جمله صنایعی هستند که سرمایه‌گذاران خارجی علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در آن هستند. در هر حال رشد تولید محصولات معدنی و مصالح ساختمانی نیز با پایان وضعیت انتظار حاصل خواهد شد

یعنی با لغو تحریم‌ها و بازار مسکن تاثیر توافق را  حس خواهد کرد؟

هم با لغو تحریم‌ها و هم به موازات آن با برنامه‌های حمایتی که وزارت صنعت، معدن و تجارت در رفع مشکل نقدینگی صنایع و صادرات آن‌ها دارد.

 

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید