برنامه دولت برای افزایش نیروگاههای تجدید پذیر

0
214

در حال حاضر اولویت اصلی صنعت برق تأمین پنج درصد از برق کل کشور از طریق نیروگاه‌های تجدیدپذیر تعیین شده است و پیش بینی می‌شود تا سال ۱۳۹۷ کل ظرفیت نیروگاه های تجدیدپذیر به بیش از ۱۳۰۰ مگاوات برسد که حدود ۲ درصد از کل ظرفیت نصب شده نیروگاهی ایران خواهد بود.

در حاضر کل ظرفیت نصب شده نیروگاه‌های تجدیدپذیر ایران ۲۴۳ مگاوات است که حدود ۱۵۸ مگاوات آن نیروگاه‌های بادی و بقیه نیروگاه‌های خورشیدی، برق آبی کوچک و زیست توده هستند.

روند توسعه نیروگاههای تجدید پذیر تا سال ۱۳۹۴ بسیار کند بود و به گفته محمد صادق‌زاده مدیرعامل سازمان انرژی‌های نو ایران (سانا) “سالانه حدود 5 مگاوات نیروگاه جدید نصب می ‌شد، اما خوشبختانه در سال گذشته، 14 مگاوات جدید نصب شد و در سال جاری نیز بناست این میزان به 100 مگاوات برسد.”
این میزان ظرفیت نصب شده تا پایان سال جاری در مقایسه با سال گذشته رشد ۷۰۰ درصدی را نشان می‌ دهد، همچنین برنامه این است که در سال آینده  نیز حدود ۳۰۰ مگاوات نیروگاه جدید نصب شود که با احتساب این میزان، کل ظرفیت نصب شده کشور به ۶۰۰ مگاوات خواهد رسید.

به گفته صادق زاده، در نگاه اول ممکن است میزان نیروگاه تجدیدپذیر نصب شده کنونی در مقایسه با کل ظرفیت نیروگاهی نصب شده کشور به چشم نیاید اما زمانی که این عدد را با سال‌های قبل مقایسه می ‌شود می ‌بینیم این رشد بیش از ۲۰ برابر بوده است.

وی با اشاره به مزایای استفاده از انرژی خورشیدی نسبت به سایر انرژی‌های تجدیدپذیر گفته با توجه به اینکه پیک مصرف ما عمدتاً در تابستان اتفاق می‌افتد و اتفاقاً بالاترین میزان بهره وری از نیروگاه‌های خورشیدی نیز در همین زمان است بنابراین می‌توان گفت توسعه این نیروگاه‌ها می‌تواند بسیار مقرون به صرفه باشد.

به گفته صادق‌زاده از جمله مزایای دیگر این نیروگاه ‌ها کاهش هزینه‌ های سرمایه گذاری در گذر زمان به دلیل پیشرفت تکنولوژی‌ها در این حوزه است. به طور مثال ابتدا هزینه نصب و راه اندازی نیروگاه خورشیدی ۵ هزار دلار به ازای هر کیلووات ساعت بود که این میزان در حال حاضر به کمتر از ۱۰۰۰ دلار کاهش پیدا کرده و پیش بینی می‌شود به ۶۰۰ دلار نیز برسد.

مدیرعامل سانا تأکید کرده تا زمانی‌که ظرفیت منصوبه نیروگاه تجدیدپذیر کشور به ۱۰ هزار مگاوات نرسد، نیازی به ذخیره‌ساز انرژی در نیروگاه‌های تجدیدپذیر کشور نیست.

برآوردها نشان می دهد که در ایران حدود ۶۰ هزار مگاوات ظرفیت تولید انرژی خورشیدی، ۱۵ هزار مگاوات انرژی بادی و بیش از ۲۵۰۰ مگاوات انرژی “بیوزیست” وجود دارد که در مقایسه با ۷۶ هزار مگاوات ظرفیت نصب شده نیروگاهی رقم بالایی است اما تا به حال از این ظرفیت استفاده نشده است.

طبق برآوردهای وزارت نیرو تا کنون ظرفیت نصب شده انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور ۲۰۰ مگاوات تعیین شده و  طبق برنامه ریزی های صورت گرفته قرار شده تا پایان امسال ۱۰۰ مگاوات دیگر به این ظرفیت اضافه شود و در سال‌های آتی نیز حدود ۳۰۰، ۷۰۰ و ۱۰۰۰ مگاوات افزایش ظرفیت در دستور کار وزارت نیرو قرار گرفته است.

در برنامه ششم توسعه پیش بینی شده است که ۲۵ هزار مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور اضافه شود و از این میزان ۵ هزار مگاوات توسط انرژی های تجدیدپذیر تامین خواهد شد.

با توجه به اینکه حدود 74 هزار مگاوات ظرفیت تولیدی برق کشور است داود محمدی” مجری طرح توسعه فناوری انرژی‌های تجدیدپذیر می گوید که “اگر یک سهم 10 درصدی تولید از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر تأمین شود بسیاری از آلودگی‌های زیست محیطی در کشور کاهش پیدا می‌کند.”

به گفته محمدی، گباید در کاهش آلودگی زیست محیطی تلاش کنیم چرا که ایران در جریان برگزاری همایش کاپ 21 پاریس متعهد شده است که تا سال 2030 میلادی هفت هزار و پانصد مگاوات سیستم‌ های تولید انرژی تجدیدپذیر در کشور نصب کند.

شواهد نشان می دهد که دولت حسن روحانی در اجرای برنامه ارتقای انرژی تجدید پذیر در ایران بسیار جدی است و برای همین دولت سعی کرده برنامه های تشویقی و تضمینی متنوعی را برای جذب سرمایه گذاری تهیه و تدوین کند.

وزارت نیرو اعلام کرده که برق تولیدی نیروگاههای تجدید پذیر به صورت تضمینی خریداری خواهد شد و به گفته ستار محمودی قائم مقام وزارت نیرو “با توجه به سیاست های وزارت نیرو در این بخش، سرمایه گذاران بدون نگرانی می توانند وارد این عرصه شوند.”

 

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید