شرکت فولکس واگن یکی از بزرگترین تولیدکنندگان خودروی جهان در ماههای گذشته به دلیل دستکاری عمدی در سیستم سنجش آلایندگی موتورهای دیزلی متحمل زیان شده، اما ارزش سهام این شرکت در بازارهای مالی بهبود یافته است.
گزارش مالی شرکت خودروسازی فولکس واگن که ۶ آبان (۲۸ اکتبر)، منتشر شده نشان میدهد که طی ماههای ژوئیه و سپتامبر سال جاری، شرکت با زیان خالص بیش از یک میلیارد و ششصد میلیون یورو (معادل یک میلیارد و هشتصد و پنجاه میلیون دلار آمریکا) مواجه بوده است. در دوره مشابه سال گذشته، این شرکت نزدیک به سه میلیارد یورو سود کرده بود.
به این ترتیب، زیان شرکت در سه ماهه اخیر به حدود سه میلیارد و پانصد میلیارد یورو (سه میلیارد و هشتصد و چهل میلیون دلار) بالغ میشود.
این بالاترین میزان زیان شرکت طی پانزده سال گذشته بوده و علت اصلی آن، پرداخت خسارت به مشتریان زیان دیده از دستکاری عمدی در سیستم سنجش آلایندگی موتورهای دیزلی، فراخواندن حدود یازده میلیون خودرو در جهان برای اصلاح این عیب و پیشبینی هزینه پیگرد قانونی علیه شرکت بوده است.
مدیران شرکت فولکس واگن مبلغی نزدیک به هفت میلیارد یورو را برای اصلاح عیب و پرداخت غرامت و جریمه کنار گذاشتهاند. با اینهمه، امکان دارد هزینه پیگیریهای حقوقی علیه این شرکت مستلزم کنار گذاشتن منابع بیشتری باشد.
با وجود اعلام زیان در سه ماهه سوم سال میلادی، سهام شرکت فولکس واگن در بازارهای مالی بهبود یافت. در پی افشای رسوایی دستکاری در موتورهای دیزلی، قیمت سهام فولکس واگن به طرز قابل توجهی تنزل کرده بود اما ظاهرا سرمایه گذاران معتقد بودند که زیان ناشی از این مساله به مراتب بیش از آن خواهد بود که اعلام شده است.
این شرکت در گزارش فصلی خود پیشبینی کرده است که سود سالانه سال جاری به مراتب کمتر از سال گذشته باشد و وعده داده است که با برطرف شدن مشکلات فعلی، فولکس واگن بار دیگر موقعیت گذشته خود را بازیابد.
ماتیاس مولر، مدیرعامل جدید شرکت فولکسواگن، در بیانیهای گفته است که بهبود سهام از یک سو استحکام گروه شرکتهای فولکسواگن را نشان میدهد و از سوی دیگر، حاکی از آن است که به تدریج، مساله دستکاری در موتورهای دیزلی “شفافیت بیشتری”پیدا میکند. وی افزوده است: “ما هر آنچه را که در توان داریم به کار میبریم تا بار دیگر اعتماد مشتریان را جلب کنیم.”
ماه گذشته، سازمانهای نظارت بر مقررات کاهش آلودگی هوا در آمریکا اعلام کردند که دستکاری عمدی در سیستم تشخیص آلایندگی در یازده میلیون خودرو دیزلی تولیدی شرکت فولکس واگن باعث شده است که نتیجه آزمایش تعیین میزان آلودگی این موتورها کمتر از میزان واقعی نشان داده شود. انتشار تقلب عمدی شرکت برای فریب سازمانهای تشخیص میزان آلایندگی باعث کاهش چشمگیر در ارزش سهام این شرکت و کنارهگیری مدیرعامل آن شد.
گروه صنعتی فولکس واگن یک شرکت آلمانی است و در طراحی، تولید و توزیع خودروهای سواری و تجاری، موتور سیکلت، انواع موتور و همچنین برخی دیگر از فعالیتهای تولیدی و مالی در نقاط مختلف جهان فعالیت دارد. از لحاظ تعداد خودرو تولیدی، فولکس واگن در کنار تویوتا ژاپن و جنرال موتورز آمریکا در رده اول جهانی قرار دارد.
علاوه بر خودروهایی با مارک فولکس واگن، این شرکت تولیدکننده چند مدل دیگر خودرو از جمله بنتلی، بوگاتی، لامبورگینی، سیات و اشکودا نیز هست و سهام اکثریت چند شرکت خودروسازی مهم دیگر از جمله آئودی را در اختیار دارد.
این شرکت از طریق سرمایه گذاری مستقیم، مشارکت محلی یا اعطای لیسانس توانسته است مراکز صنعتی متعددی را در کشورهای مختلف برای تولید انواع مدلهای فولکس واگن راهاندازی کند. فولکس واگن در سال ۱۹۳۷ با هدف تولید “خودرو مردمی” تاسیس شد و شهرت اولیه خود را مدیون طراحی و ساخت اتومبیل کوچک و کم مصرفی بوده که به “سوسکی” یا “لاک پشتی” یا “قورباغهای” معروف شد و شهرت جهانی یافت..