لوازم یدکی خودروها از جنبه راحتی تأمین قطعات در ایران، اهمیت شایانی دارد. پیش از خرید خودرو، باید راجع به هزینه لوازم و قطعات یدکی وسیله نقلیهای که قصد خرید آن را دارید، پیشبینی لازم را داشته باشید. برای مثال، ماکسیما جزو آن سری از خودروهایی است، که یدک لوازم آن، در داخل کشور به سختی گیر میآید. کمپانی نیسان، طراحی ماکسیما را به عهده گرفته است و چندان پاسخگوی مشتریان و مالکین ایرانی خودروی خود در رابطه با گیر نیامدن بعضی از قطعات در داخل نیست. البته اجناس مربوط به خودروهای ساخت ایران نظیر محصولات کرمان موتور، ایران خودرو، سایپا و … از این قاعده مستثنی هستند و تقریبا در ایران بهراحتی یافت میشوند. هرچند که حتی همین خودروهای داخلی نیز در پارهای از مواقع با کمبود قطعات مونتاژ مواجه خواهند بود. در ادامه به مشکلات کمبود لوازم بعضی خودروها در داخل، اشاره میکنیم.
کمبود لوازم یدکی خودروها در پارهای از اقلام ماشینهای وارداتی
دسترسی به خرید لوازم یدکی ماکسیما همواره از چالشبرانگیزترین آیتمهای انتخاب خودرو در ایران بوده است که ماکسیما پارت این مشکل راحل کرده است . در این میان، خودروهای کمیاب خارجی در ایران، بیشترین میزان محدودیت منابع خودرو را در داخل کشور خواهند داشت. هزینه تعمیرات این قبیل خودروهای خارجی در ایران گرانتر از سایر اقلام رایج سواری به نظر میرسد. از همین رو تعمیرکاران مجاز به بررسی فنی خودروهای مزبور، دستمزدهای شایانی در خصوص عیبیابی و تعویض اقلام مصرفی خودرو میگیرند. بنابراین بروز اختلال فنی در هر یک از اجزای قطعات این خودروها میتواند خسارتهای زیادی به همراه بیاورد.
محدود بودن قطعات خودروهای گرانقیمت خارجی شامل برندهایی نظیر بیام و مازراتی میشود. هزینههای سرسامآور تعمیرات قطعات این طیف از خودروها هم به کاهش واردات لوازم جانبی آنها دامن زده است. شاید خسارت یک چراغ بیست و اندی میلیون تومانی برای مالک یک خودروی مازراتی هزینه گزافی به نظر نرسد. مالکان خودروهای میلیاردی برند دنیا در دغدغه تعویض لنتهای ۶ میلیون تومانی به سر نمیبرند.
در عین حال، مالکان خودروهای نفیس خارجی از سفارش اقلام لوازم جانبی خودروهای نایاب خود از خارج کشور واهمه دارند؛ چرا که قطعات مکانیکی معمولا دیر به دستشان میرسد. برای این دسته از خودروها امکان تعویض بدنه دربها مثل شکستن شاخ غول، همینقدر دشوار است. علاوه بر این، کاپوت و لوازم مونتاژ شده در داخل آن نیز بهراحتی قابل تعویض نیستند. از همین منظر، تصادفات با خودروهای فوقالذکر، هزینه تعمیر قطعات تصادفی را افزایش خواهد داد. از طرفی دیگر، افزایش قیمت لوازم این نمونه از خودروها بهشدت متکی به تحریمها بوده و ایران در واردات محصولات یدک این دسته، بسیار ضعیف است.

لوازم یدکی خودروهای چینی
وسایل نقلیه سواری چینی امروزه نبض بازار خودرو در ایران را به دست گرفتهاند، اما لوازم یدکی خودروها و بلند شاسیهای کشور مزبور، در ایران سخت به دست میآیند. علیالخصوص، برخی از اقلام سدانهای چینی در داخل کشور، لوازم مصرفی گران و دسترسناپذیری دارند. قیمت خودروهای چینی در ایران از مرز صد و اندی میلیون تومان هم عبور کرده است و قیمت بعضی از مدلها به میلیاردها تومان میرسد.
طیف وسیعی از خودروهای چینی نظیر لیفان و جک، بیکیفیت به نظر میرسند و طی استهلاک خودرو دچار بروز اختلال فنی در لوازم یدکی جانبی میشوند. لوازم این قبیل خودروهای چینی در کیفیت پایین مونتاژ میگردند و استهلاک مصرفی بهتبع بالایی دارند. استهلاک بالای خودرو، به گسترش نیاز به تعویض محصولات یدکی دامن میزند. از همین رو تأمین لوازم یدکی لیفان در ایران بسیار دشوار به نظر میرسد.
دسترسپذیری اقلام مصرفی ماکسیما در بین تأمین لوازم خودروها
لوازم برخی خودروهای وارداتی نظیر برند ماکسیما در ایران بهشدت از روال تحریمهای بینالمللی پیروی میکند. خودرو ماکسیما نیز بهمانند هر برند خودروی وارداتی دیگر، نیاز به تعریف یکسری استانداردها و مشخصات خاص فنی خود دارد. از همین منظر، قطعات یدکی ماکسیما، منحصر بهفرد شمرده میشوند و تعویض لوازم ماکسیما با پارهای از قطعات مشابه در سایر اقلام خودرو، امکانپذیر نیست.

کلام پایانی
لوازم یدکی خودروها آیتم مهمی برای خرید خودروی خارجی خواهد بود. بنابراین پیش از خریداری خودرو به در دسترس بودن محصولات و لوازم جانبی اتومبیل مورد نظر بیندیشید. بیتوجهی به کمبود قطعات یدکی ماشین در ایران بهطور قطع، هزینههای استهلاک غیرقابل پیشبنیای به دنبال خواهد داشت. مصرف کننده ماشینهای چینی باید حتیالامکان از خرید برند لیفان صرفنظر کند؛ تا با چالش خرید لوازم یدک خودرو مواجه نشود. خرید خودروی ماکسیما در ایران نیز با کمبود منابع تأمین کننده لوازم مصرفی مواجه شده است. به منظور خرید قطعات و لوازم جانبی برندهای نایاب ماشین در ایران با واحد مشاوره تأمین اقلام مصرفی خودرو در ارتباط باشید.