دستاورد صنعت / توجیهاتی که دونالد ترامپ برای بهراهانداختن جنگ تعرفهای عظیمش ارائه داده، هیچ کس را قانع نکرده است. اینجا به بررسی یکی از ادعاهای او در مورد تجارت جهانی میپردازیم.
یکی از اصلیترین مواضعی که دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا در پیش گرفته و سیاستهایش را هم بر اساس آن شکل داده است، درواقع اتهامی است علیه شرکای تجاری آمریکا. او آنها را متهم کرده است که دهههاست باعث تضعیف اقتصاد آمریکا شدهاند و این کار را با تکیه بر روشهای تجاری ناعادلانه، سرقت ثروت آمریکا و به تبع آن، غنیکردن اقتصادهای خودشان انجام دادهاند.
او در این روند اتهامزنی، نهتنها بر رقبایی مانند چین، بلکه بر متحدان سنتی آمریکا مانند کانادا و اروپا نیز تمرکز کرده است. ترامپ در این راستا به تعرفههای بالایی که سایر کشورها بر محصولات آمریکایی اعمال میکنند و همینطور کسری تجاری مداومی که آمریکا با کشورهای خارجی دارد تاکید کرده و حتی با این مدعا پیش رفته که برنامهاش در اعلام تعرفههای گسترده بر تولیدات خارجی میتواند این وضع را اصلاح کند و حتی باعث ایجاد وضعیت برابر در عرصه رقابت شود.
بر اساس استدلال تیم ترامپ، آمریکا تاکنون در مناسبات با شرکای تجاری خود، شرایط مطلوبتری را در اختیار آنها گذاشته و به اندازه کافی از آنها امتیاز دریافت نکرده است و به همین خاطر حالا زیر میز زده است.
ترامپ حتی اصرار دارد که فقط آمریکا مدتهای مدیدی به تجارت آزاد روی خوش نشان داده و مدافع بازارهای آزاد بوده است اما شرکای تجاریاش این طور نبودهاند و همین امر باعث شده است که آمریکا به واردات بسیاری از کالاهای حیاتی مانند نیمهرساناها و داروها وابسته باشد و خودش آنها را تولید نکند. همچنین او مدعی است که برخی کشورها واقعاً موانع تجاری سفت و سختی را بر صادرات آمریکا اعمال کردهاند و یا سیاستهای اقتصادی خاصی را برای کنترل بازار جهانی در پیش گرفتهاند. منظور دونالد ترامپ از این اشارات، چین است که جهان را با کالاهای تولیدی خود اشباع کرده است.
بخشی از این مدعاها درست است اما با این حال، کارشناسان تجاری میگویند ادعاهای ترامپ تا حد زیادی اغراقآمیز و همراه با ریاکاری است. برای مثال، ترامپ به تعرفههای بالایی که برخی کشورها بر صادرات خاص آمریکا اعمال میکنند اشاره کرده، مانند مالیاتی که اروپا بر خودرو میبندد یا عوارضی که هند بر موتورسیکلت میبندد. اما خود آمریکا نیز تعرفههای بالایی بر برخی کالاهای وارداتی وضع میکند، مانند عوارض ۲۵ درصدی بر کامیونهای سبک. علاوه بر این، ترامپ متحدان نزدیک آمریکا مانند کانادا را (که محدودیتهایی بر صادرات آمریکا در برخی بخشها دارند) در یک رده با کشورهایی مانند چین قرار داده است؛ کشوری که موانع تجاری گستردهای علیه آمریکا اعمال میکند.
همچنین برخی کارشناسان معتقدند تعرفههایی که ترامپ آنها را اعلام کرده، بهشدت موانع تجاری را افزایش میدهند و این بالاتر از سطح موانعی است که سایر کشورها بر آمریکا تحمیل میکنند. بر اساس محاسبات انجامشده، اقدامات تجاری که ترامپ تا اینجا اعمال کرده، ارزش دلاری تخمینیِ تعرفههایی را که واردکنندگان باید برای ورود کالا به آمریکا بپردازند در مقایسه با سال گذشته به میزان بیش از سه برابر افزایش داده است. این در حالی است که تعرفههای متقابل جدید او و عوارض ۲۵ درصدی بر خودروها هنوز اجرایی نشدهاند و تاثیر خود را نگذاشتهاند.
دانیل آنتونی رئیس موسسه تحقیقاتی «شراکت تجاری جهانی» میگوید در دوره اول ریاستجمهوری ترامپ، مجموعه اقدامات تعرفهای او بر فلزات خارجی و سایر محصولات در نهایت منجر به دو برابر شدن تعرفههای آمریکا شد، اما اجراییشدن این تغییرات تقریباً دو سال طول کشید. با این حال، ترامپ نگرانیها درباره تاثیر رویکرد تعرفهای خود را رد میکند و اصرار دارد که متقابلبودن تعرفهها به سود آمریکا تمام خواهد شد: «این تعرفهها متقابل هستند؛ یعنی هرچه آنها از ما بگیرند، ما هم از آنها میگیریم، اما ما بهتر رفتار میکنیم.»
ویلیام رینش مشاور ارشد مرکز مطالعات استراتژیک و بینالمللی که یک اندیشکده در واشینگتن است میگوید ایده ترامپ مبنی بر اینکه «آمریکا پس از جنگ جهانی دوم با گشودن بازارهایش به جهان هدیهای بزرگ داده و حالا درگیر نابرابری در تعرفههاست»، از نظر تاریخی نادرست است.
درواقع بهطور میانگین، تعرفههای آمریکا پایینتر از بسیاری از کشورهاست. اما این تعرفهها تقریباً مشابه سایر کشورهای ثروتمند است که معمولاً موانع کمی بر واردات دارند.
دادههای سازمان تجارت جهانی نشان میدهد که آمریکا در سال ۲۰۲۳ میانگین نرخ تعرفه تجاریِ ۲.۲ درصدی داشته است. این رقم ۲.۷ درصد برای اتحادیه اروپا، ۱.۹ درصد برای ژاپن، ۳.۴ درصد برای کانادا، ۳ درصد برای چین و ۱.۷ درصد برای سوئیس است. برخی کشورهای فقیرتر واقعاً نرخهای تعرفه بالاتری دارند. میانگین نرخ تعرفه تجاری هند ۱۲ درصد است، در حالی که این رقم برای مکزیک ۳.۹ درصد و برای ویتنام ۵.۱ درصد بوده است.
اد گرسر معاون و مدیر بخش تجارت و بازارهای جهانی در موسسه سیاست پیشرو در این خصوص میگوید: «نرخ تعرفههای آمریکا تا حدی پایینتر از نرخ تعرفهها در سایر کشورهاست. اما در مقایسه با دیگر کشورهای ثروتمند، این تفاوت چندان زیاد نیست.»
نرخ تعرفههایی که آمریکا روی محصولات مختلف میبندد بسیار متنوع است. داگ ایروین تاریخنگار حوزه تجارت در این خصوص میگوید: «آمریکا برای حدود ۱۳۰۰۰ محصول خارجی تعرفههای مختلف وضع میکند. همچنین آمریکا با نزدیک به ۲۰۰ کشور تجارت دارد که هر کدام نرخهای خاص خود را برای محصولات مختلف تعیین کردهاند.»
این نرخها در جریان مذاکرات در سازمان تجارت جهانی یا نهادهای قبلی آن از جمله معاهده عمومی تعرفه و تجارت (گات) به دست آمدهاند. نرخهای تعرفهای که کشورها بر محصولات یکدیگر وضع میکنند اغلب یکسان نیستند، زیرا کشورها در هنگام مذاکره درباره سطوح تعرفهای، اولویتهای متفاوتی داشتند.
به طور کلی، اکثر دولتها روی محصولاتی که در داخل تولید میکنند و میخواهند از آنها محافظت کنند، تعرفه بالاتر میبندند و بر محصولاتی که تولید نمیکنند و میخواهند وارد کنند تعرفههای کمتری اعمال میکنند.
به همین جهت است که اقتصاددانان میگویند ایده ترامپ مبنی بر تطبیق تعرفهها با آنچه که دیگر کشورها تعیین میکنند، لزوماً از نظر اقتصادی معقول نیست. اعمال تعرفههای بالاتر بر محصولاتی که آمریکا چندان تولیدشان نمیکند (مانند قهوه، کبالت یا موز) نتیجهای معکوس خواهد داشت.
گرسر در اینباره میگوید: «اینکه بگوییم چون تعرفههای برخی کشورها از ما بالاتر است پس ما هم باید تعرفههایمان را افزایش دهیم، تفکر اقتصادی درستی نیست. ما باید تأثیر تعرفه بر اقتصادمان را در نظر بگیریم. رویکرد اساسی در سیاست تعرفهای باید این باشد که چه چیزی از نظر اقتصادی برای آمریکا معقول است، نه اینکه ببینیم خارجیها چه میکنند و از آنها تقلید و متابعت کنیم.»
با این وجود، ترامپ بارها به نرخهای تعرفه بالایی که کشورهای خارجی بر برخی از محصولات صادراتی آمریکا اعمال میکنند، اشاره کرده است. به عنوان مثال، هند تعرفه ۵۰ درصدی بر موتورسیکلتهای وارداتی، تعرفه ۶۰ درصدی بر خودروها و تعرفه ۱۵۰ درصد بر نوشیدنیهای الکلی اعمال میکند. این موضوع از نظر ترامپ غیرقابل قبول است.
او همچنین به سیستم تعرفهای کانادا بر محصولات لبنی اشاره کرده که پس از رسیدن به حجم مشخصی از واردات، تعرفههای سنگینی اعمال میکند. این سیستم با عنوان «سهمیه تعرفهای»، کالاهای وارداتی از آمریکا را که بیش از سقف تعیینشده باشند، مشمول تعرفههای «بازدارنده» میکند؛ یعنی مثلاً تعرفه ۲۴۵ درصدی برای پنیر و تعرفه ۲۹۸ درصدی برای کره آمریکایی. همچنین اتحادیه اروپا تعرفه پنجاه درصدی روی محصولات لبنی آمریکا دارد و ژاپن تعرفه هفتصد درصدی روی برنج آمریکایی بسته است.
سخنگوی کاخ سفید اخیراً با اشاره به این موضوع گفت: «این تعرفهها عملاً ورود محصولات آمریکایی به این بازارها را غیرممکن کرده و طی چند دهه گذشته باعث ورشکستگی و بیکاری بسیاری از آمریکاییها شده است. اکنون زمان عمل متقابل است.»
این در حالی است که خود آمریکا نیز تعرفههای بالایی بر برخی کالاهای وارداتی اعمال میکند. از جمله آنها میتوان به تعرفه ۳۵۰ درصدی بر تنباکوی وارداتی از بسیاری کشورها، تعرفه ۲۶۰ درصدی بر کره ایرلندی، تعرفه ۱۹۷ درصدی بر ظروف آشپزخانه استیل ضدزنگ چینی و موارد مشابه اشاره کرد.
آمریکا همچنین تعرفههای نسبتاً بالایی برای محصولاتی مانند بادام زمینی، پوشاک، کفش و شکر در نظر گرفته است. این تعرفهها مربوط به گذشته است. مثلاً میدانیم که امروز صنعت پوشاک در آمریکا تقریباً منقرض شده و نیاز به تعرفه بر آن نیست.
در این میان، برخی کارشناسان معتقدند که تعرفههایی که دولت ترامپ برای چین در نظر گرفته، منطقیتر از کانادا است. درواقع تنها نقطهای که بسیاری از تحلیلگران تجاری با ترامپ همنظر هستند، موضع او در قبال چین است. به گفته کارشناسان، چین از یارانههای کلان و سایر روشهای اقتصادی برای ایجاد مزیت رقابتی صنایع خود استفاده میکند. این رویکرد پکن موجب رشد مازاد تجاری بیش از ۱ تریلیون دلاری شده است؛ به این معنی که صادرات چین به مراتب از واردات آن بیشتر است. این مازاد تجاری در قرن بیست و یکم از هر کشور دیگری بیشتر است.
مقامات تجاری دولت ترامپ به این نکته اشاره کردهاند که چین از برنامهریزی صنعتی و سایر سیاستها برای تسلط بر بخشهایی مانند رباتیک، هوافضا، خودروهای استفادهکننده از انرژیهای جدید و داروسازی زیستی (بیو فارماسوتیکال) استفاده کرده است. این برنامهها به شرکتهای چینی اجازه داده تا سهم بیشتری از بازار را در رقابت با رقبای خارجی به دست آورند.
قیمت پایینِ کالاهای چینی در بازارهای جهانی باعث شده کارخانههای آمریکایی تولیدکننده نیمههادیها، خودروهای الکتریکی، پنلهای خورشیدی، فولاد و سایر محصولات در حفظ کسبوکار خود با مشکل مواجه شوند. همزمان، کسری تجاری آمریکا گسترش یافته زیرا مصرفکنندگان آمریکایی به خرید محصولات ارزانقیمت چینی روی آوردهاند.
منتقدان ترامپ میگویند او به جای اعمال فشار بر چین، روی اعمال فشار بر متحدان نزدیک آمریکا مانند کانادا متمرکز شده است و این کار بیهودهای است. ترامپ از زمان به قدرت رسیدنش، تعرفه ۲۵ درصدی مازاد بر بسیاری از محصولات کانادایی وضع کرده، در حالی که این نرخ برای کالاهای چینی تنها ۲۰ درصد بوده است.
رابرت دی. اتکینسون رئیس بنیاد فناوری اطلاعات و نوآوری معتقد است اعمال تعرفههای یکسان علیه متحدان و رقبا به یک شکل عملاً هیچ منطقی ندارد. اما این دقیقاً شیوه مطلوب ترامپ در پیشبرد سیاستهایش است.
منبع: نیویورک تایمز
سمت و سوی تجارت جهانی
بررسی ادعای ترامپ و بهانه افزایش تعرفهها