صادرات 16 میلیارد دلاری محصولات پتروشیمی ایران

0
39
صادرات 16 میلیارد دلاری محصولات پتروشیمی ایران

وزیر نفت با اشاره به ظرفیت تولید سالانه ۹۲ میلیون تنی صنعت پتروشیمی کشور گفت: پارسال به ارزش ۱۶ میلیارد دلار محصول پتروشیمی صادر شد.
دستاورد صنعت / جواد اوجی ششم شهریورماه در آیین آغاز رسمی برداشت گاز از فاز ۱۱ پارس‌ جنوبی گفت: امروز این توفیق حاصل شد و فاز ۱۱ پارس جنوبی به بهره‌برداری رسمی رسید و این در حالی است که شرکت‌های خارجی مانند توتال، شل و سی‌ان‌پی‌سی‌آی (شاخه بین‌المللی شرکت ملی نفت چین) برای توسعه این فاز ۲۰ سال هیچ اقدام عملی نکردند.
اوجی با بیان اینکه این پروژه طی ۲۰ ماه گذشته با تلاش شرکت‌های ملی نفت ایران، نفت و گاز پارس، پتروپارس، مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی و… با پشتیبانی دولت به بهره‌برداری رسید، گفت: ارزش قرارداد توتال در فاز ۱۱ حدود ۴.۸ میلیارد دلار بود که این شرکت به‌دلیل تحریم‌ها در سال ۹۷ از توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی خارج شد اما کار در دولت سیزدهم متوقف نماند و با این باور ما امروز شاهد بهره‌برداری از این پروژه هستیم و با تکمیل چاه‌های فاز ۱۱، روزانه ۵۰ میلیون مترمکعب گاز از فاز ۱۱ پارس جنوبی برداشت خواهد شد.
وی افزود: در بخش بالادست صنعت نفت در توسعه میدان‌های نفت و گاز، حفاری چاه‌ها در دریا و خشکی، حفاری افقی و… در همه بخش‌ها خودکفا شدیم و افزون بر خودکفایی در صنعت نفت، پا را فراتر گذاشتیم و در پالایشگاه فراسرزمینی حضور فعال یافتیم، در حالی که در زمان ریاست‌جمهوری بیل کلینتون که تحریم داماتو اجرا شد، فکر می‌کردند به محض تحریم صنعت نفت ایران زمین‌گیر می‌شود، اما امروز می‌بینیم که ایران ظرفیت تولید روزانه ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه نفت و بیش از یک میلیارد مترمکعب گاز در روز را دارد.
وزیر نفت با اشاره به ظرفیت تولید سالانه ۹۲ میلیون تنی صنعت پتروشیمی کشور گفت: پارسال به ارزش ۱۶ میلیارد دلار محصول پتروشیمی صادر شد.
اوجی ظرفیت کنونی پالایش روزانه پالایشگاه‌های نفت و میعانات گازی کشور را ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه اعلام کرد و افزود: پرونده پارس جنوبی از نظر ما بسته نیست و اقدام مهم در این میدان مشترک که ۷۰ درصد گاز کشور و ۵۰ درصد خوراک پالایشگاه‌های تولید بنزین را تأمین می‌کند، حفظ و نگهداشت تولید و فشارافزایی است که مطالعات آن در دولت سیزدهم رو به پایان است و تا پایان امسال امضای قرارداد انجام می‌شود.

آرامکو سهامدار یک پتروشیمی چینی شد
شرکت دولتی نفت سعودی آرامکو عربستان از تکمیل خرید سهم در یک شرکت پتروشیمی چینی به ارزش 3.4 میلیارد دلار خبر داد.
به گزارش پایگاه اینترنتی روزنامه هند، شرکت دولتی نفت سعودی آرامکو عربستان اعلام کرد که خرید 10 درصد از سهام شرکت پتروشیمی رونگ‌شنگ را تکمیل کرده است.
آرامکو در ماه مارس از برنامه خود برای خرید سهم در پتروشیمی رونگ‌شنگ چین به ارزش 3.4 میلیارد دلار رونمایی کرده بود.
این قرارداد شامل عرضه روزانه 480 هزار بشکه نفت خام عربستان به یک مجتمع پالایشی و شیمیایی یکپارچه متعلق به یک شرکت وابسته به رونگ‌شنگ است.
محمد القحطانی، معاون مدیرعامل آرامکو در بیانیه‌ای گفت: مشارکت راهبردی ما با پتروشیمی رونگ‌شنگ، راهبرد تبدیل مایعات نفتی به مواد شیمیایی در شرکت آرامکو و حضور ما در چین را توسه می‌دهد و نقش ما را به‌عنوان تأمین‌کننده قابل اعتماد نفت خام برجسته می‌کند.
این خرید کلیدی بخش مهمی از راهبرد رشد بلندمدت آرامکو است و حضور ما را در یک بازار حیاتی گسترش می‌دهد.
لی شویرونگ، مدیرعامل رونگ‌شنگ گفت: این قرارداد نشان‌دهنده ورود رونگ‌شنگ و آرامکو به دوره‌ای تازه از همکاری است و نشان‌دهنده گامی مهم به جلو در راهبرد بین‌المللی‌سازی رونگ‌شنگ است

ادنوک به دنبال خرید سهام شرکت پتروشیمی کاوسترو آلمان
شرکت ملی نفت ابوظبی (ادنوک) پیشنهاد قیمتی خود برای خرید سهام شرکت پتروشیمی کاوسترو آلمان را افزایش داد.
به گزارش خبرگزاری رویترز، شرکت ملی نفت ابوظبی (ادنوک) پیشنهاد خرید خود برای سهام شرکت شیمیایی آلمانی کاوسترو (Covestro) را به حدود 12.3 میلیارد دلار رسانده است.
بر اساس این گزارش ، کاوسترو پیشنهاد اولیه ادنوک برای خرید سهم را در ماه گذشته میلادی به‌دلیل پایین بودن رقمش رد کرد.
مشارکت با کاوسترو، دسترسی ادنوک به مواد پیشرفته‌ پر کاربرد در وسایل نقلیه الکتریکی، عایق‌های حرارتی ساختمان‌ها، پوشش‌ها، چسب‌ها و پلاستیک‌های مهندسی را افزایش می‌دهد.
این اقدام همچنین از برنامه‌های ابوظبی برای تنوع‌بخشی به اقتصاد خود کاستن از اتکا به درآمدهای نفتی حمایت می‌کند.

افزایش واردات پروپان از سوی پتروشیمی های آسیا
ژاپن بزرگترین واردکننده پروپان از ایالات متحده است و پس از آن چین و کره‌جنوبی در جایگاه‌های بعدی قرار دارند.
به گزارش مجله ال‌پی‌گس، اداره اطلاعات انرژی آمریکا (ئی‌آی‌ای) گزارش می‌دهد که افزایش سریع صادرات پروپان ایالات متحده به آسیا در سال‌های اخیر باعث شد ایالات متحده رکورد صادرات روزانه یک میلیون و 700 هزار بشکه‌ای در مارس 2023 را ثبت کند.
اداره اطلاعات انرژی آمریکا اعلام کرد که صادرات پروپان ایالات متحده به بالاترین سطح از زمان آغاز جمع‌آوری داده‌ها در سال 1973 میلادی رسیده است. صادرات پروپان در ماه آوریل این رقم را تحت‌الشعاع قرار داد. و صادرات پروپان آمریکا به مشتریان آسیایی تا حدودی ناشی از افزایش تقاضای منطقه برای پروپیلن است. پروپیلن که از پروپان به دست می‌آید برای تولید پلی‌پروپیلن استفاده می‌شود. ژاپن بزرگترین واردکننده پروپان ایالات متحده آمریکاست و پس از آن چین و کره‌جنوبی در جایگاه‌های بعدی قرار دارند.
بر اساس گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا، در سال 2022 میلادی حدود 53 درصد از کل صادرات پروپان آمریکا به بازارهای آسیا انجام شد و سه اقتصاد بزرگ آسیای شرقی (ژاپن، چین و کره‌جنوبی) حدود 84 درصد از بازار پروپان آسیا را به خود اختصاص دادند.
صادرات پروپان ایالات متحده به چین در مارس 2023 از روزانه 92 هزار بشکه در مارس 2022 به 211 هزار بشکه در روز رسید و در طول سه ماه نخست سال 2023 به‌طور میانگین به 176 هزار بشکه در روز رسید.
با توجه به آغاز به‌کار هفت واحد جدید هیدروژن زدایی پروپان (PDH) بر اساس برآوردها تقاضای چین قرار است افزایش یابد و در عین حال انتظار می‌رود 6 واحد دیگر در سال 2023 راه‌اندازی شود.
طبق گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا، صادرات پروپان آمریکا به اروپا در تابستان 2022 به‌دلیل تردید درباره عرضه پروپان ناشی از حمله روسیه به اوکراین، رکورد روزانه 236 بشکه را به ثبت کرد. صادرات پروپان ایالات متحده به اروپا در سه ماه نخست سال 2023 میلادی به‌طور میانگین 247 هزار بشکه در روز بوده است.

گسترش تجارت محصولات پتروشیمی میان امارات و اتریش
شرکت ملی نفت ابوظبی (ادنوک) و شرکت او.ام‌.وی اتریش در حال مذاکره برای تشکیل یک شرکت بزرگ تجارت محصولات پتروشیمی هستند
به گزارش خبرگزاری رویترز، ادنوک و شرکت او.ام‌.وی در حال مذاکره برای ادغام دو شرکت بزرگ شیمیایی و پلاستیکی که در آن سهم دارند، هستند که این معامله‌ منجر به ایجاد ده‌ها میلیارد دلار ارزش می‌شود.
ادنوک در شرکت نفت و گاز او‌.ام‌.وی که در شرکت اتریشی بورئالیس سهام دارد، سهم 25 درصدی دارد و از این طریق سهام‌دار شرکت پلمیری ابوظبی (بروج) است. شرکت پتروشیمی بروج یک سرمایه‌گذاری مشترک بین ادنوک و بورئالیس است.
بلومبرگ پیشتر گزارش داد که ادنوک و بورئالیس در حال گفت‌وگو برای ارزیابی احتمالی ارزش بورئالیس در حدود 10 میلیارد دلار با لحاظ کردن سهام بروج هستند و اعلام کرده بود که ارزش کلی این شرکت مشترک ممکن است سرانجام از 30 میلیارد دلار فراتر رود.
این گزارش آورده است که مالکان در حال مذاکره درباره ارزش‌گذاری بالقوه و ساختار مالکیت یک نهاد ترکیبی هستند و احتمال می‌رود طی هفته‌های آینده به مراحل نهایی مذاکرات ادغام رسمی برسند.
مدیرعامل او‌ام‌وی ماه گذشته میلادی به رویترز گفته بود: این شرکت اتریشی برنامه‌ای برای فروش بیشتر سهام خود در شرکت پتروشیمی بورئالیس ندارد.

کاهش تولید پتروشیمی برزیل
مدیرعامل گروه تجاری آبیکیم اعلام کرد که تولید محصولات پتروشیمی برزیل در چهار ماه نخست سال 2023 میلادی به پایین‌ترین سطح 17 سال گذشته رسید.
به گزارش پایگاه خبری آی‌سی‌آی‌اس، آندره پاسوس گفت: تولید مواد شیمیایی برزیل در بازه زمانی ژانویه تا آوریل سال 2023 میلادی در پی تقاضای ضعیف بخش‌های صنعتی و تداوم واردات مواد شیمیایی از چین، به پایین‌ترین حد خود در 17 سال گذشته رسید.
وی افزود: تولید مواد شیمیایی در چین که با استانداردهای محیط زیستی پایین‌تری نسبت به برزیل روبه‌رو هستند، اکنون تهدیدی برای صنعت این کشور به شمار می‌آید.
مدیرعامل گروه تجاری آبیکم اعلام کرد که بخش تولید مواد شیمیایی چین با هزینه‌های تولید بالاتر و مقررات محیط زیستی سخت‌گیرانه‌تر روبه‌روست.
پاسوس که نماینده تولیدکنندگان مواد شیمیایی است، گفت: تعرفه‌ها برای واردات مواد شیمیایی به برزیل به‌منظور حفظ فضای رقابتی صنعت تا زمانی که دیگر عوامل مانند هزینه‌های بالای انرژی و مواد اولیه بدون تغییر باقی می‌مانند، ضرورت دارد.
وی اعلام کرد که تولید مواد شیمیایی در برزیل همچنان در رکود است. بر اساس آمار رسمی اداره آمار برزیل، تولید مواد شیمیایی در سه ماه نخست به شدت کاهش یافت. بر اساس آمار آبیکم، تولید و فروش مواد شیمیایی برزیل در بازه زمانی ژانویه تا آوریل امسال به پایین‌ترین حد در 17 سال گذشته رسید و تولید نسبت به سال گذشته میلادی 13.1 درصد و فروش 8.85 درصد کاهش یافت. مقدار بهره‌گیری از ظرفیت تولید طی دوره چهار ماه نخست امسال 67 درصد بوده که هشت واحد درصد کمتر از دوره ژانویه تا آوریل 2022 است.

پتروشیمی‌ چین، کره‌ را از گردونه رقابت خارج می‌کند
مدیر بخش پتروشیمی ال‌جی‌کم، گسترش فعالیت رقبای چینی را عامل کاهش قیمت‌های فروش محصولات پتروشیمی دانست و گفت: این شرایط سبب تعلیق عملیات برخی از مجتمع های این شرکت کره‌ای برای کاهش زیان شده است.
به گزارش کوریا اکونومیک دیلی، شرکت ال‌جی‌کم به‌منظور بخشی از تغییرات تجاری خود با هدف تقویت محرک‌های رشد و ارزش بالاتر و رقابت رقابت با رقبای چینی، فرآیندی را برای فروش واحد کراکر نفتای خود در یئوسو واقع در حدود 320 کیلومتری جنوب سئول، به ارزش تقریبی 3 تریلیون وون کره‌جنوبی (2 میلیارد و 300 میلیون دلار) آغاز کرده است.
به گفته منابع، غول شیمیایی کره‌جنوبی از خریداران بالقوه در صنایع پالایش نفت و پتروشیمی در داخل و خارج از کشور از طریق یک بانک سرمایه‌گذاری دعوت کرده است.
گفته می‌شود که یک شرکت پتروشیمی در خاورمیانه و یک شرکت بزرگ پالایش نفت محلی برای واحد نفتا کراکر ال‌جی‌کم درخواست‌هایی دریافت کرده است.
تلاش این شرکت برای فروش واحد نفتا کراکر یک ماه پس از آن انجام می‌شود که رو کوک رائه، مدیر بخش پتروشیمی ال‌جی‌کم در پیامی ایمیلی به فوریت برای برداشتن گام‌های سریع به‌منظور بازسازی «کسب‌وکارهای حاشیه‌ای در اقدامی پیشگیرانه» اشاره کرد.
وی گسترش فعال مجتمع‌های تولید پالایش نفت و پتروشیمی رقبای چینی را عامل کاهش قیمت‌های فروش محصولات پتروشیمی دانست، به‌طوری که این شرایط باعث تعلیق عملیات بعضی از تأسیسات مرتبط این شرکت کره‌ای برای کاهش زیان شده است.
واحد نفتا کراکر برای تولید مواد اولیه پتروشیمی مانند اتیلن و پروپیلن است، تا زمانی که همتایان چینی به بازار هجوم نیاورده بودند، کره‌ای‌ها در تولید محصولات پتروشیمی پیشتاز بودند. در بحبوحه رکود طولانی‌مدت در بازار نفتا کراکر که ناشی از رکود اقتصادی جهانی و هجوم چین به بازار است، ال‌جی‌کم هنوز عملیات واحد نفتا کراکر خود را در زمینی به مساحت 330 هزار مترمربع پس از انجام عملیت تعمیر و نگهداری که از آوریل آغاز شده بود و اکنون تکمیل شده، ازسر نگرفته است. واحد نفتا کراکر ال‌جی‌کم با 300 نیروی کار دارای ظرفیت تولید سالانه 800 هزار تن اتیلن و 480 هزار تن پروپیلن است.
مقدار بهره‌گیری از ظرفیت تولید کل تأسیسات پتروشیمی ال‌جی‌کم از جمله واحد نفتا کراکر از رقم ۹۲ درصد در سال ۲۰۲۰ میلادی به ۸۱.۴ درصد در سال ۲۰۲۲ رسید، این مقدار در سه ماه نخست سال 2023 میلادی به‌طور میانگین ۷۷.۴ درصد بوده است.

گسترش فعالیت لینده در صنایع پتروشیمی چین
شرکت لینده از توسعه همکاری‌های خود با شرکت وانهوا گروپ در چند مجتمع پتروشیمی چین خبر داد.
به گزارش کمیکال اینجینیرینگ، لینده اعلام کرد: مجموعه‌ای از قراردادها را با گروه شیمیایی وانهوا امضا کرده است که همکاری این شرکت‌ها را در چند سایت کلیدی در چین گسترش می‌دهد.
لینده در استان فوجیان چین سه واحد جداسازی هوا (ASU) که دو واحد آن در حال ساخت است و انتظار می‌رود به ترتیب در سال‌های 2024 و 2025 راه اندازی شوند، را از گروه وانهوا می‌خرد. لینده قراردادهای بلندمدتی با گروه شیمیایی وانهوا برای تأمین گازهای صنعتی به سایت‌های تولید مواد شیمیایی آنها از طریق واحد جداسازی هوای خریداری شده امضا خواهد کرد. دستیابی به سهام این تأسیسات حضور لینده در استان فوجیان را افزایش می‌دهد و رشد آینده را تقویت می‌کند.
بر اساس این گزارش لینده همچنین قراردادهای بلندمدت تأمین گاز صنعتی خود را با وانهوا در نینگبو و یانتای از جمله سرمایه‌گذاری در کربن‌زدایی برای کاهش انتشار سالانه 500 هزار دی‌اکسید کربن تمدید کرده است.
جان پانیکار، معاون اجرایی لینده گفت: ما مفتخریم که مشارکت جهانی دیرینه خود را با وانهوا تقویت می‌کنیم، این سرمایه‌گذاری‌های باکیفیت نه تنها معیارهای سرمایه‌گذاری سختگیرانه ما را برآورده می‌کنند، بلکه از اهداف پایداری ما حمایت می‌کنند و در عین حال رشد آینده را تضمین می‌کنند و از نظر راهبردی، حضور ما را در مناطق صنعتی کلیدی در چین تقویت می‌کنند.
لیائو زنگتای، رئیس گروه شیمیایی وانهوا گفت: به‌عنوان یک شرکت شیمیایی جهانی متعهد به بهینهسازی مستمر ساختار صنعتی و تعیین فعالانه معیاری برای توسعه کم کربن و سبز در صنایع شیمیایی هستیم.
وی افزود: لینده برای سال‌های متمادی گازهای صنعتی را به صورت ایمن و قابل اطمینان برای حمایت از رشد تجارت ما تأمین می‌کند. با تمرکز جهانی فزاینده بر پایداری، این همکاری تازه اعتماد ما به آینده را بیشتر می‌کند.

همکاری کره جنوبی و عربستان در صنعت پتروشیمی
شرکت مهندسی و ساخت هیوندای برای ساخت یک مجتمع پتروشیمی با شرکت سعودی آرامکو قراردادی به ارزش 5 میلیارد دلار امضا کرده است.
به گزارش خبرگزاری رویترز، وزارت زمین، زیرساخت و حمل و نقل کره‌جنوبی در بیانیه‌ای اعلام کرد که شرکت مهندسی و ساخت هیوندای برای ساخت یک مجتمع پتروشیمی با شرکت سعودی آرامکو قراردادی به ارزش 5 میلیارد دلار امضا کرده است.
وون هی ریونگ، وزیر زمین، زیرساخت و حمل و نقل کره‌جنوبی در آیین امضای این قرارداد همکاری در عربستان گفت: این قرارداد سبب تقویت و گسترش همکاری‌های ریاض و سئول در حوزه انرژی می‌شود.
بر اساس این گزارش، شرکت ملی نفتکش عربستان نیز سه سال پیش سفارش ساخت 10 فروند کشتی مخصوص حمل محصولات پتروشیمی را به زیر مجموعه شرکت ساخت کشتی و مهندسی ساخت تاسیسات فراساحلی کره جنوبی داد. بر اساس این قرارداد، شرکت هیوندای میپو داک یارد (Hyundai Mipo Dockyard) قرار بود 10 فروند کشتی 50 هزار تنی مخصوص حمل محصولات پتروشیمی بسازد و تا فوریه سال 2023 میلادی تحویل شرکت بحری عربستان دهد.

افزایش ظرفیت تولید محصولات پلیمری لهستان با کمک کره
تولید آزمایشی مجتمع جدید پتروشیمی لهستان با هدف تولید پروپیلن و پلی پروپیلن از سوی شرکت مهندسی هیوندای کره‌جنوبی آغاز شد.
به گزارش کوریا اکونومیک دیلی، شرکت مهندسی هیوندای کره‌جنوبی تولید آزمایشی در مقیاس کوچک را پیش از آغاز تولید انبوه در مجتمع پتروشیمی در لهستان آغاز کرده است.
ساخت تأسیسات واحدهای تولید پروپیلن و پلی‌پروپیلن در یک مجتمع پلیمری ازسوی این سازنده کره‌ای در لهستان در حال تکمیل است.
همچنین شرکت مهندسی هیوندای از برگزاری رویدادی به مناسبت آغاز تولید آزمایشی پلی‌پروپیلن در لهستان خبر داد. ماتئوس موراویسکی، نخست وزیر لهستان، توماش هینک، رئیس هیئت مدیره شرکت گروپا آزوت، هونگ هیون سونگ، مدیرعامل شرکت مهندسی هیوندای و لی کانگ هون، رئیس شرکت توسعه شهری زیرساخت‌های برون‌مرزی کره‌جنوبی، از مسئولان حاضر در این مراسم بودند.
قرارداد ساخت مجتمع پلی‌پروپیلن با ظرفیت سالانه 400 هزار تن و زیرساخت‌های کمکی آن در سال 2019 به شرکت مهندسی هیوندای اعطا شد. این پروژه با 1.5 تریلیون وون (1.1 میلیارد دلار) هزینه در زمینی به مساحت 396 هزار مترمربع معادل 55 زمین فوتبال ساخته شده است.

سینوپک در قزاقستان پتروشیمی می‌‍‌سازد
شرکت سینوپک چین یک مجتمع پتروشیمی با ظرفیت تولید سالانه یک میلیون و 275 هزار تن اتیلن و دو واحد پلی‌اتیلن با ظرفیت تولید سالانه 625 هزار تن در قزاقستان می سازد.
به گزارش رویترز، شرکت سینوپک چین اعلام کرد که برای ساخت یک مجتمع پتروشیمی با خوراک گاز و با همکاری شرکت دولتی نفت و گاز قزاقستان (کازمونای‌گاز) در منطقه آتیراو قزاقستان موافقت کرده است و تصمیم نهایی برای سرمایه گذاری در سال 2024 میلادی گرفته می‌شود.
توافقنامه ساخت این مجتمع پتروشیمی در حاشیه دیدار و مذاکرات شی جین پینگ، رئیس جمهور چین با سران کشورهای آسیای مرکزی و پنج جمهوری تازه استقلال یافته از اتحاد جماهیر شوروی سابق درباره تقویت همکاری‌های اقتصادی از جمله انرژی در شیان واقع در استان شانشی چین، امضا شد.
سینوپک اعلام کرد که دو طرف موافقت کردند که یک مجتمع پتروشیمی با خوارک اتان فرآوری شده از میدان‌های گازی قزاقستان و ظرفیت تولید سالانه یک میلیون و 275 هزار تن اتیلن بسازند. این گزارش می‌افزاید، سینوپک و کازمونای‌گاز با ساخت دو واحد پلی‌اتیلن با ظرفیت تولید سالانه 625 هزار تن نیز موافقت کردند.
سه شرکت اصلی نفت دولتی سینوپک، پتروچیانا و سینوک همگی قبلاً در بخش نفت و گاز قزاقستان سرمایه گذاری کرده‌اند. پتروچاینا یکی از اعضای کنسرسیومی است که اکنون در حال توسعه میدان کاشاگان، دومین میدان تولیدی بزرگ قزاقستان، در کنار شرکت های بزرگ نفتی غربی و کازمونای‌گاز است.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید