داریوش فراهانی کارشناس اقتصاد در یادداشتی نوشت: پس از سخنان علمی و کاملا کارشناسانه دکتر همتی وزیر اقتصاد در خصوص FATF و نقش آن در تسهیل در روند تعاملات مالی با بازارهای مالی جهان، سخنگوی وزارت امور خارجه نیز اعلام کرد: وزارت خارجه در تعامل با وزارت اقتصاد و بقیه نهادهای مرتبط موضوع FATF را دنبال میکند.
دستاورد صنعت / داریوش فراهانی کارشناس اقتصاد در یادداشتی نوشت: پس از سخنان علمی و کاملا کارشناسانه دکتر همتی وزیر اقتصاد در خصوص FATF و نقش آن در تسهیل در روند تعاملات مالی با بازارهای مالی جهان، سخنگوی وزارت امور خارجه نیز اعلام کرد: وزارت خارجه در تعامل با وزارت اقتصاد و بقیه نهادهای مرتبط موضوع FATF را دنبال میکند.
گروه ویژه اقدام مالی FATF یکی از سازمانهای بینالمللی است که با هدف ارائه راهکارهایی به منظور مقابله با پولشویی و تامین مالی تروریسم تشکیل شده است.
پیوستن ایران به این سازمان میتواند مزایایی را برای نظام بانکی کشور ایجاد کند که از آن جمله ایجاد امکان خروج از لیست سیاه سازمان(FATF) و همچنین عدم مشمولیت در موضوع توصیه شماره هفت این گروه برشمرد که از کشورهای عضو میخواهد علیه اموال و داراییهای برخی از کشورها از جمله جمهوری اسلامی ایران اقدامات محدوکننده و تحریمی را اعمال کنند.
باقی ماندن ایران در فهرست کشورهای مشمول توصیه هفت گروه ویژه اقدام مالی اف ای تی اف، به این معنا است که حدود ۲۰۰ کشور و نهاد عضو FATF، در فهرست ارزیابی ریسک شهرت کشورها، نام ایران را به عنوان یک کشور پرریسک قید میکنند و بالتبع این موضوع شامل بانکها و موسسات مالی کشور نیز خواهد شد و محدودیتها را بر سیستم بانکی مضاعف خواهد کرد، خصوصا با در نظر گرفتن این امکان که گسترش این محدودیتها نیز وجود دارد.
در خصوص پیوستن ایران به این گروه نظرات موافق و مخالفی وجود دارد اما باید در نظر داشت که عدم پیوستن ایران به گروه ویژه اقدام مالی FATF عواقب نامطلوبی را در پی دارد که از مهمترین آنها میتوان به انزوای مالی بینالمللی، کاهش سرمایهگذاری خارجی و دشوارترشدن تبادلات بانکی بین الملل اشاره کرد.
عدم پیوستن به FATF میتواند نظام بانکی کشور را از صنعت مالی جهانی دور و مبادلات مالی بینالمللی را دشوارتر کند که این معضل نتایج زیان باری از قبیل بالارفتن میزان ریسک مبادلات، افزایش هزینه انجام تبادلات بانکی و مالی و کاهش دسترسی به منابع مالی بینالمللی مانند تامین مالی پروژهها را در پی خواهد داشت.
به طور معمول بانکها و موسسات مالی بینالمللی و حتی منظقهای تمایلی به همکاری با بانکهای کشوری که نام آنها در لیست سیاه FATF قرار دارد، از خود بروز نمیدهند زیرا نگران ریسکهای مترتب یعنی ریسک شهرت، ریسک مالی و مشکلات حقوقی منتج از آن هستند.
به عبارت دیگر، نپیوستن به گروه ویژه اقدام مالی باعث میشود که بانکهای بینالمللی، همکاری با بانکهای ایرانی را بسیار محدود و یا حتی متوقف کنند که این موضوع اثرات مستقیم و غیر مستقیم نامطلوب و زیانآوری را برای حضور بانکهای ایرانی در عرصه پر رقابت بانکداری بینالملل خواهد داشت و مبادلات بانکی را به مراتب دشوارتر خواهد کرد.
در پایان لازم به ذکر است که میتوان با پیوستن به گروه ویژه اقدام مالی راهکارهایی را برای خروج نظام بانکی از انزوای بینالمللی، حضور موثرتر و بهبود تعاملات مالی و بانکی بینالمللی برای بانکهای کشور در نظر گرفت که به نوبه خود میتواند نتایج مثبتی مانند بالارفتن سودعملیاتی بانکها در اثر افزایش و رونق مبادلات بانکی با سیستم بانکداری جهانی و کاهش ریسک بانکها به خصوص ریسک شهرت را در بر داشته باشد.