منابع عظیم گاز موقعیت ایران را تضمین می‌کند

0
199

ذخایر گاز طبیعی ایران در سال ۲۰۱۵ میلادی برابر با ۱۰۴۶ هزار میلیارد فوت مکعب معادل ۲۹.۶ هزار میلیارد متر مکعب برآورد شده است که ۱۵.۸ درصد از کل ذخایر دنیا است. از مجموع گاز طبیعی استخراج شده در ایران ۳۳ درصد گاز همراه و ۶۷ درصد را گاز غیر همراه تشکیل می‌دهد. ایران بعد از کشور روسیه از نظر حجم ذخایر گاز طبیعی در جایگاه دوم قرار گرفته است. از آنجا که به طور معمول ۱۶۶ متر مکعب گاز طبیعی معادل یک بشکه نفت خام در نظر گرفته می‌شود، مطالعات حجم ذخایر گاز طبیعی را برابر با ۲۱۶ میلیارد بشکه نشان داده است.

البته در برخی از مطالعات حجم ذخایر گاز طبیعی در ایران حتی بیشتر از روسیه اعلام  شده است که این مساله نشان دهنده شرایط استراتژیک ایران در عرصه جهانی است. یکی از بزرگترین مهمترین حوزه‌های گاز طبیعی در دنیا را می‌توان حوزه گازی پارس‌جنوبی دانست که ۱۹ درصد از کل ذخایر گازی جهان را در خود جای داده است. این حوزه که با قطر مشترک است برای بهره‌برداری نیازمند جذب میلیاردها دلار سرمایه است که در جریان تحریم‌های اقتصادی غرب علیه برنامه هسته‌ای ایران از سهم سرمایه‌گذاری خارجی کاسته شد و به عقیده کارشناسان انرژی، همین مساله روند توسعه زیرساخت‌های صنعت گاز طبیعی را تضعیف کرد.

مجموع ذخایر نفت ایران در سال ۲۰۱۵ میلادی برابر با ۱۳۷ میلیارد بشکه بوده است که برابر با ۱۰ درصد از کل ذخایر نفت دنیاست. این حجم از ذخایر نفتی در کنار دارا بودن حدود ۱۶ درصد از ذخایر گاز طبیعی دنیا، ایران را در موقعیت ویژه‌ای از نظر حجم ذخایر انرژی قرار داده است. 

 

ترکیب ذخایر گاز طبیعی در ایران( سهم به کل ذخایر گازی ایران)

۱۳.۵ درصد گاز همراه ساحلی
۱۸.۴ درصد گاز غیر همراه ساحلی
۱ درصد گاز همراه فراساحلی
۶۷.۱ درصد گاز غیر همراه فراساحلی

 

بزرگترین حوزه‌های گاز طبیعی غیر همراه

به گزارش مرکز مطالعات انرژی، ایران و قطر مالک بزرگترین حوزه گازی دنیا هستند. حوزه گازی پارس‌جنوبی یا گنبد شمالی (نامی که قطر برای این حوزه در نظر گرفته است) بزرگترین حوزه دنیا از نظر حجم ذخایر است. دومین حوزه بزرگ در جهان، وزه اونگوی متعلق به روسیه است و این کشور مالک سومین حوزه گازی بزرگ دنیا با نام یامبورگ هم هست. چهارمین حوزه بزرگ گاز طبیعی دنیا  متعلق به الجزیره و پنجمین حوزه باز متعلق به روسیه است. در میان بیست و دو حوزه بزرگ گاز طبیعی جهان، شش حوزه به ایران تعلق دارد و روسیه مالک هشت حوزه است.

بیشتر بخوانید

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید