وضعیت رضایت بخش نیست

0
147

قطعا وضعیتی که امروزه شاهد آن هستیم، وضعیتی رضایت بخش و ایده‌آل نیست. جایگاه صنعت، باید جایگاهی رفیع و بدون رکود باشد. اما صنعت امروز ما فاقد این دو ویژگی است. صنعت هنوز رشد و شکوفایی که از آن انتظار می‌رود را تجربه نکرده است. نقدینگی مناسب و کارآمدی در این عرصه وجود ندارد زیرا با وجود بهره و سودهای بانکی سنگین، افراد حاضر به سرمایه‌گذاری در عرصه صنعت نمی‌شوند. در اصل به جای اینکه نقدینگی به سوی صنعت بیاید از آن فاصله می‌گیرد و هر روز این فاصله بیشتر می‌شود.

احتشام زاده .جمکو

از نظر نیروی انسانی نیز، ما بهترین و ماهرترین نیروهای کار و متخصص را در کشورمان داریم. نیروهای متخصص و طراحان ما با تعهدی که در این عرصه دارند، حرف اول را در دنیا می‌زنند. ما قادر به تولید موتورهایی شده‌ایم که نمونه مشابهی در دنیا ندارند و در نوع خود بهترین و کارآمدترین هستند اما به دلیل کمبود نقدینگی، گاهی مهارت و دانش این نیرو‌های متخصص نادیده گرفته می‌شود. نیروی متخصص برای تلاش، طراحی و فعالیت بیشتر نیاز به حمایت‌های همه جانبه دارد که باید این را در عرصه صنعت و بازدهی هر چه بیشتر، مورد توجه قرار داد.
علاوه بر این، برای بهتر شدن وضعیت بازار فروش و تقاضا باید کیفیت محصولات را تا حد امکان بالا برد تا رضایتی حداکثری کسب کنیم. با توجه به سخنان مقام معظم رهبری، باید از محصولات ایرانی حمایت کافی شود. اصل مهم در اقتصاد مقاومتی، حمایت از تولیدکننده و محصولات ایرانی است. البته این حمایت، باید حمایتی دو طرفه باشد. تقاضاکننده و مشتری هم باید به تولیدکننده اعتماد کنند تا در جهت رونق اقتصادی گام برداریم.

گذر از مشکلات
مدیرانی موفق هستند که دارای هوش معنوی بالا و مسئولیت‌پذیری باشند. این دو خصوصیت، آنها را در رفع بحران‌ها و تغییر شرایط به صورت مطلوب یاری می‌کند. باور دارم که همیشه امکان اصلاح و تغییر شرایط وجود دارد. ما نیز در این خصوص برنامه‌هایی اجرا کرده‌ایم. برای مثال با حمایت‌های مالی و مدیریتی، موسسه اقتصادی کوثر و جذب مشارکت‌های سهام‌داران از جمله جناب آقای مهندس اسکندری – که جا دارد در همین جا بابت حمایت‌های اقتصادی ایشان قدردانی ویژه‌ای داشته باشم- بسیاری از هزینه‌های اضافی را کاهش داده‌ایم. همچنین، با تولید محصولاتی ناب و خاص که نمونه مشابه ندارد و جایگزینی آنها با محصولاتی که بارها و بارها تولید شده‌اند، توانسته‌ایم به اهداف اقتصاد مقاومتی نزدیک شویم و صنعت را از رکود نجات داده‌ایم. ما اولین تولیدکننده موتورهای ضد انفجار هستیم که در این عرصه ارزشمند و قابل توجه است. با اتخاذ چنین تدابیری ما توانسته‌ایم بسیاری از مشکلات خود را از پیش روی برداریم.

رفع تحریم‌ها و حضور رقبای خارجی
در واقع لغو تحریم‌ها، هنوز ملموس نبوده است و اینکه تحریم چقدر باعث مشکلات و موانع بوده است، قابل بررسی و نظر کارشناسانه است اما معایب و مزایایی هم خواهد داشت. برای مثال پیشرفت صنایع و رشد اقتصادی- صنعتی را می‌توان از نقاط عطف این موضوع دانست. با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری، ما باید اقتصادی درون‌زا و برون‌نگر داشته باشیم. این نوع اقتصاد منجر به پیشرفت کمی و کیفی می‌شود. در اصل ما باید تکنولوژی را وارد کشور کنیم نه محصولی خاص را.
به نظرم رقابت سالم باعث رسیدن به اهداف مورد نظر می‌شود. اما باید نکته‌ای را هم در نظر گرفت؛ آیا امکانات قابل دسترس شرکت‌های خارجی و ایرانی یکسان است؟ آیا شرایط تولید هر دو برابر است؟ همانطور که از محصولات خارجی حمایت می‌شود، باید از محصولات ایرانی نیز حمایت شود. حتی حمایتی بیشتر. شرایط رقابت پذیری زمانی کارآمد خواهد بود که شرایط و امکانات ورودی نسبت به خروجی یکسان باشد.

مسئولیت کالاهای بی‌کیفیت
از نظر من، در این زمینه همه مسئول هستند. گاهی مشاهده می‌شود که پکیجی به نام کمپرسور وارد بازار داخل می‌شود اما پنج الکترود در این پکیج ساخت داخل و کشور خودمان است. متاسفانه به موضوعات این چنینی رسیدگی نمی‌شود.

مهندس سعید احتشام زاده مدیر عامل شرکت جمکو

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید