پروژه دو میلیارد دلاری توسعه فولاد ایران

22 طرح فولادی و معدنی در دست اجراست

0
40
پروژه دو میلیارد دلاری توسعه فولاد ایران

مدیرعامل شرکت بین‌المللی مهندسی ایران با بیان اینکه ۲۲ طرح بزرگ فولادی با سرمایه‌گذاری ۲ میلیارد دلاری به امضا رسیده که در حال اجراست، گفت: این طرح‌ها جزو ۴٨ پروژه پیشران دولت سیزدهم است.
محمدعلی عزیزمحمدی گفت: این طرح‌ها در چند سال اخیر آغاز شده که بخشی از این اعتبار اختصاص یافته است و اکنون سرمایه‌گذاری ۷۰۰ میلیون یورویی و یکصد هزار میلیارد ریالی در طرح‌ها باقی مانده است.
وی افزود: در هشت ماه گذشته، شاهد پیشرفت فیزیکی طرح‌ها به میزان سه برابر دولت‌های گذشته هستیم، همچنین در چهار ماه ابتدایی امسال یک‌هزار و ٩٠٠ میلیارد تومان درآمد مالی از طرح‌ها به دست آمده است که نسبت به سال‌های ١۴٠٠ و ١۴٠١ رشد چشمگیری داشته است.
مدیرعامل شرکت بین‌المللی مهندسی ایران ادامه‌داد: ۲ طرح صنعتی نیز در خارج از کشور در حال اجراست که این امر در راستای ارتباط با کشورهای همسایه و دیپلماسی اقتصادی در توسعه صادرات انجام می‌شود.
وی با بیان اینکه ۲۰ شرکت وابسته به این شرکت بین‌المللی مهندسی ایران هستند، گفت: این شرکت در سال ۱۳۵۴ با هدف انتقال دانش فنی ساخت کارخانه‌های صنعتی در زمینه فولاد به وجود آمده است که احداث و بهره‌برداری از بزرگترین مجتمع فولادی کشور با عنوان مجتمع فولاد مبارکه را در دهه ۶۰ به دنبال داشته است.
عزیزمحمدی اضافه‌کرد: این شرکت در صنایع فولاد، معدن، نفت و گاز موفق شده تا با بهره‌گیری از فناوری روز جهان با به‌کارگیری یک‌هزار و ۱۰۰ نفر از همکاران در عرصه‌های مختلف، به ارائه خدمات فنی و مهندسی بپردازد، این شرکت دارای دانش کامل مهندسی در زنجیره فولاد کشو و یکی از پنج شرکت دارنده لیسانس طراحی و ساخت واحدهای احیاء مستقیم به روش «میدرکس» در جهان است.
وی خاطرنشان‌کرد: این شرکت یک دانشگاه عملیاتی بزرگ است که در ۴۶ سال عمر خود افزون بر ۴۰ میلیارد دلار در صنایع معدنی و فولادی فعالیت کرده است.
مدیرعامل شرکت بین‌المللی مهندسی ایران با بیان اینکه این شرکت زیر نظر ایمیدرو فعالیت می‌کند، گفت: این شرکت در پروژه‌های بزرگ فولادی فعالیت می‌کند، اکنون به صورت مستقیم بسیاری از طرح‌های توسعه‌ای و تولیدی را پیگیری می‌کند؛ به گونه‌ای که بیابان را تحویل می‌گیرم و یک کارخانه بزرگ را به مرحله اجرا و بهره‌برداری کامل می‌رسانیم. این شرکت با دستیابی به فناوری‌های جدید و استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان، در بومی‌سازی تجهیزات ورود کرده است و اکنون در زمینه تجاری سازی فعالیت می‌کنیم.
عزیزمحمدی با اشاره به اینکه تحریم‌ها عامل تعطیلی شرکت‌های تولیدی و صنعتی نشد، گفت: یکی از مهمترین تلاش‌های ما استفاده از توان داخلی و ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان است، در این زمینه توانستیم تحریم‌ها را دور بزنیم، هر چند هزینه‌هایی به دنبال داشت.
وی خاطرنشان‌کرد: ایران جزو ١٠ کشور تولیدکننده فولاد است و اکنون در زمینه فولاد سبز برای کاهش مصرف انرژی و آلایندگی کار می‌کنیم.
مدیرعامل شرکت بین‌المللی مهندسی ایران از اجرای طرح‌های صنعتی در آمایش سرزمینی خبر داد و اضافه‌کرد: چهار واحد فولادی را در مناطق کمتر برخوردار در دست اجرا داریم که جزو سیاست‌گذاری‌های دولت سیزدهم در آمایش سرزمینی و جبران عقب‌افتادگی‌های این مناطق است.
وی بیان‌داشت: ورود صنعت به مناطق مختلف کشور منجر به راه‌اندازی واحدهای صنایع کوچک و به دنبال آن، اشتغال‌زایی و ارتقای تولید می‌شود. این طرح‌ها باعث رشد اقتصادی، کاهش تورم و فراهم‌کردن بستری برای عدالت سرمایه‌های خرد و پایین‌دستی می‌شود، ضمن اینکه ارزش تولید را با مدیریت صرفه‌جویی ارزی و بومی‌سازی تجهیزات نیز بالا می‌برد.

کاهش تولید آلومینیوم در ایران
تولید شمش آلومینیوم کشور طی چهار ماهه نخست ۱۴۰۲، به بیش از ۲۱۸ هزار تن رسید.
به گزارش ایمیدرو، چهار شرکت تولیدکننده شمش آلومینیوم از ابتدای فروردین تا پایان تیر امسال، ۲۱۸ هزار و ۵۳۲ تن شمش آلومینیوم تولید کردند که در مقایسه با تولید مدت مشابه سال گذشته (۲۲۳ هزار و ۷۸۱ تن)، ۲ درصد کاهش یافت.
از این میزان، شرکت‌های «آلومینیوم جنوب (سالکو)» ۹۷ هزار و ۱۲۴ تن، «ایرالکو» ۵۸ هزار و ۸۱۱ تن، «المهدی» ۵۰ هزار و ۷۴ تن و «آلومینای ایران» ۱۲ هزار و ۵۲۳ تن تولید کردند.
شرکت آلومینای ایران طی ۴ ماه نخست امسال، ۸۲ هزار و ۵۴۸ تن پودر آلومینا تولید کرد که در مقایسه با رقم مدت مشابه سال گذشته (۸۰ هزار و ۸۹۶ تن)، حاکی از افزایش ۲ درصدی این محصول است. این شرکت در مدت مذکور، ۱۷۰ هزار و ۹۷۳ تن بوکسیت تولید کرد.

1500 مگاوات برق صنایع و معادن وارد مدار می‌شود
رئیس هیات عامل ایمیدرو اعلام کرد: با اقدامات انجام شده؛ 600 مگاوات برق نیروگاه افتتاح شده است و پیش‌بینی می‌شود تا سال آینده حدود 1500 مگاوات دیگر برق به مدار تولید برود تا تامین برق معدن و صنایع معدنی تسهیل شود.
محمدرضا موثقی‌نیا در حاشیه بازدید از غرفه سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو) در نمایشگاه «روایت خدمت» که به مناسبت هفته دولت برگزار شد؛ افزود: یک توافق‌نامه 10 هزار مگاواتی با وزارت نیرو داریم که طی یک برنامه زمان‌دار این برق در صنایع بزرگ افتتاح خواهد شد و در مجموع فکر می‌کنیم تا سال آینده در همین ایام؛ مجموعاً به تولید 2 هزار مگاواتی برق در صنایع برسیم.
وی گفت: با توجه به محدودیت‌های حوزه انرژی و به خصوص تأمین برق در کشور طی دو سه سال گذشته؛ برخی صنایع ما با مشکل تأمین برق مواجه بودند. بنابراین برخی تولیدات کاهش یافت که در صنایع بزرگ افت تولید در واقع به معنای کاهش بخشی از درآمد ارزی است.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: بنابراین در وزارت صمت دولت جدید به این موضوع فکر کردیم که صنایع بزرگ را تا حد امکان از شبکه برق سراسری مستقل کنیم.
موثقی‌نیا گفت: در حوزه آب نیز مشکلات عدیده‌ای در صنایع وجود دارد و چند پروژه بزرگ را برای تأمین آب در سطح کشور آغاز کرده‌ایم به طوری که از خلیج‌فارس آب را به صنایع چادرملو و گل‌گهر رسانده‌ایم و به زودی تا پایان امسال آب از دریای عمان به زاهدان و زابل نیز می‌رسد که البته نقش ما در این موضوع بیشتر ملی است زیرا درصد عمده آبی که به زاهدان و زابل می‌رسد مصرف شرب خواهد داشت.
رئیس هیات عامل ایمیدرو ادامه داد: خط دیگر انتقال آب را در نظر داریم تا بدین وسیله تا 10 ماه آینده آب به پالایشگاه اصفهان و ذوب‌آهن اصفهان و همچنین فولاد مبارکه برسد و این طرح نیز جزء طرح‌های ملی است که بیشتر مصرف مردمی خواهد داشت.

ارزش 15 میلیارد دلاری ذخایر شش ماده معدنی ایران
مدیرکل دفتر امور اکتشاف ارزش ذخایر برجا و قطعی شده ۶ ماده معدنی را بیش از ۱۵ میلیارد دلار عنوان کرد.
ابراهیم علی مولابیگی با بیان اینکه مواد معدنی کشف شده در مناطق مختلف شامل سنگ آهن، سرب و روی، طلا، مس، آنتیموان و زغال سنگ است، افزود: در سال گذشته بیش از یک میلیارد و ۵۸۰ میلیون تن ذخیره قطعی در کشور کشف و توسط کمیسیون گواهی کشف تایید شده که این میزان به غیر از میزان ذخایر معدنی کشف شده‌ای است که با بررسی و تایید ادارات کل استان‌ها صادر شده است.
مولابیگی با اشاره به اینکه در سال گذشته ۷۰ گزارش پایان عملیات اکتشاف توسط کمیسیون گواهی کشف بررسی شده است، افزود: این میزان ذخایر مکشوفه حدود ۱۰۰ میلیون تن کانسنگ آهن، حدود ۷۹ میلیون تن کانسنگ طلا و حدود یک میلیارد و ۳۲۸ میلیون تن کانسنگ مس را شامل می‌شود.
وی ادامه داد: ارزش ذخایر طلای محتوی در سال گذشته به بیش از ۳۵۵ میلیون دلار، مس محتوی به بیش از ۸ میلیارد دلار و آنتیموان محتوی به بیش از ۷۲ هزار دلار رسید.
مدیرکل دفتر امور اکتشاف ارزش کانسنگ آهن را بیش از ۵۹۸ میلیون دلار عنوان کرد و افزود: در سال گذشته ارزش کانسنگ زغال سنگ به بیش از ۶ میلیون دلار و ارزش کانسنگ سرب و روی به بیش از ۲۱۰ میلیون دلار رسید.
مولابیگی گفت: این میزان ذخیره مکشوفه متعلق به استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان، کردستان، خراسان رضوی و جنوبی، یزد، اصفهان، مرکزی، آذربایجان شرقی و سمنان است.

رشد تولید فولاد خام ایران
انجمن جهانی فولادگزارش داد: مجموع تولید فولاد خام ایران طی 7 ماهه نخست سال 2023 میلادی رشد 4.1 درصدی را به ثبت رساند. این در حالی است که تولید جهانی فولاد شاهد کاهش 0.1 درصدی بود.
به گزارش انجمن جهانی فولادWorld Steel Association، ایران طی 7 ماهه نخست سال جاری میلادی، در مجموع 18 میلیون و100 هزار تن فولاد خام تولید کرد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته میلادی 4.1 درصد افزایش یافته است. این در حالی است که تولید فولاد خام ایران در ژوئیه سال جاری میلادی نیز با افت 1.5 درصدی نسبت به ژوئیه 2022 میلادی به 2 میلیون تن رسید.
همچنین 63 کشور فولادساز جهان از ابتدای ژانویه تا پایان ژوئیه2023 میلادی،یک میلیارد و103 میلیون و 200 هزار تن فولاد خام تولید کردند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش0.1 درصدی را نشان می دهد.
این در حالی است که فولادسازان جهان طی ژوئیه 2023 میلادی 158 میلیون و 500 هزار تن فولاد خام تولید کردندکه این میزان حاکی از رشد 6.6 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.
ازابتدای ژانویه تا پایان ژوئیه2023 میلادی، چین با تولید626 میلیون و 500 هزار تن( رشد 2.5 درصدی نسبت به مدت مشابه سال2022میلادی) بیشترین میزان تولید فولاد خام جهان را به خود اختصاص داد. پس از آن، هند با تولید79 میلیون و900 هزار تن فولاد خام(رشد9 درصدی)، ژاپن با تولید 51 میلیون و 200 هزار تن(افت 3.9 درصدی)، امریکا با تولید 46 میلیون و 800 هزار تن(کاهش2.3 درصدی) و روسیه با تولید44 میلیون و 200 هزار تن(افزایش2.8 درصدی) طی7 ماهه نخست سال 2023 میلادی در رتبه های دوم تا پنجم ایستادند.
همچنین کره جنوبی باتولید 39 میلیون و400 هزار تن فولاد خام(افت1.8درصدی)، آلمان باتولید 21میلیون و 500 هزار تن(افت4.6درصدی)، ترکیه با تولید18 میلیون و 800 هزارتن(افت13.5درصدی)، برزیل با تولید18میلیون و 600 هزار تن(کاهش 8.6 درصدی) و ایران با تولید 18 میلیون و 100 هزار تن(رشد4.1 درصدی) در رتبه های ششم تا دهم جهان جای گرفتند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید