پیش‌بینی جدید از سقوط نفت به ۶۰ دلار

0
6
پیش‌بینی جدید از سقوط نفت به ۶۰ دلار

یکی از برجسته‌ترین بانک‌های پیش‌بینی کننده، انتظار دارد قیمت نفت در اواخر سال میلادی جاری، به کانال ۷۰ دلار و در سال ۲۰۲۵، به کانال ۶۰ دلار نزول کند.

به گزارش دستاورد صنعت به نقل از روند بازار، بانک سیتی پیش‌بینی کرده است که قیمت نفت تا سال ۲۰۲۵، تحت تاثیر رشد ذخایر نفت، به محدوده ۶۰ دلار در هر بشکه نزول خواهد کرد که منعکس‌کننده دورنمای منفی با وجود تقاضای قوی و قیمت‌های بالاتر فعلی است.

نفت بخشی از کاهش قیمتی که اوایل ژوئن پس از تصمیم تولیدکنندگان اوپک پلاس برای حذف تدریجی محدودیت عرضه اضافی از سه ماهه چهارم امسال، پیدا کرد را جبران کرده است.

نفت برنت در معاملات روز جمعه، بالای ۸۵ دلار در هر بشکه معامله شد در حالی که نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا، بالای ۸۲ دلار در هر بشکه بود که نشانه محدودتر شدن عرضه در بازارهای فیزیکی است.

بازار، تقاضای تابستانی قوی در سه ماهه سوم را پیش‌بینی می‌کند اما از این واهمه دارد که رشد مصرف سه ماهه، در سه ماهه چهارم ضعیف شود و قیمت نفت را تحت فشار نزولی قرار دهد.

اریک لی، استراتژیست انرژی جهانی سیتی، هفته گذشته به یاهو فاینانس گفت:‌ ذخایر جهانی زیادی در سال آینده ایجاد خواهد شد. تصور می‌کنیم که در طول تابستان امسال، عرضه محدودتر می‌شود، بنابراین، قیمت‌ها به مدت اندکی طولانی‌تر، در پایین تا میانه کانال ۸۰ دلار خواهند ماند. اما با نگاه به نیمه دوم سال ۲۰۲۵، می‌بینیم که بازار، مازاد عرضه بیشتری پیدا می‌کند.

سیتی انتظار دارد رشد تقاضای جهانی برای نفت آهسته شود زیرا تقاضا برای نفت با نرخ ملایم‌تری نسبت به تولید ناخالص داخلی رشد می‌کند و در واقع، پیش از پایان دهه جاری، به اوج خود می‌رسد.

بانک سیتی یکی از بدبینانه‌ترین دیدگاه‌های کوتاه مدت و بلندمدت نسبت به قیمت و تقاضا برای نفت را دارد. به عنوان مثال، گلدمن ساکس هفته گذشته در گزارش اعلام کرد هنوز یک دهه با اوج تقاضا برای نفت فاصله داریم.

آژانس بین‌المللی انرژی اوایل ماه میلادی جاری اعلام کرد تقاضای جهانی برای نفت پیش از سال ۲۰۳۰ به اوج خواهد رسید. این پیش‌بینی باعث انتقاد اوپک شد و هیثم الغیص، دبیرکل آن اظهار کرد:‌ اوج تقاضا برای نفت در افق دیده نمی‌شود و پیش‌بینی آژانس بین‌المللی انرژی، یک اظهارنظر خطرناک به خصوص برای مصرف کنندگان است و تنها باعث نوسان انرژی در ابعاد کم‌سابقه خواهد شد.

تحلیلگران گلدمن ساکس به نوبه خود گفتند: هر چند برخی از پیش‌بینی کنندگان برجسته، پیش‌بینی کرده اند تقاضا برای نفت تا سال ۲۰۳۰ به اوج خود می‌رسد اما محققان ما انتظار دارند مصرف نفت تا پایان سال ۲۰۳۴، افزایش پیدا کند.

برای کوتاه مدت، گلدمن ساکس انتظار دارد قیمت هر بشکه نفت برنت در تابستان امسال، به ۸۶ دلار برسد که بازار را با کمبود قابل ملاحظه‌ای در سه ماهه سوم روبرو می‌کند. این بانک سرمایه گذاری همچنین انتظار دارد قیمت نفت برنت به دلیل تقاضای فیزیکی برای نفت که با کاهش قیمت تقویت می‌شود، در ۷۵ دلار در هر بشکه کف پیدا کند.

اکثر بانک‌ها انتظار دارند قیمت نفت در تابستان امسال، بالای ۸۰ دلار در هر بشکه باشد و در سه ماهه چهارم و ابتدای سال میلادی آینده، به محدود ۷۰ دلار نزول کند.

بانک جی‌پی مورگان انتظار دارد میانگین قیمت نفت در سال آینده، ۷۵ دلار در هر بشکه باشد و از ۸۰ تا ۹۰ دلار در تابستان امسال، عقب نشینی کند.

تحلیلگران کالا، روندها در نرخ‌های بهره و رشد اقتصاد جهانی را رصد می‌کنند تا از آنها برای پیش‌بینی‌های خود استفاده کنند و در عین حال، به دقت اقدامات بعدی تولیدکنندگان اوپک پلاس را زیرنظر دارند.

بر اساس گزارش اویل پرایس، در حالی که این گروه تمایل خود برای حذف بخشی از محدودیت عرضه اضافی را اعلام کرده است، بعید است اجازه دهد قیمت نفت برای مدت طولانی در پایین کانال ۷۰ دلار بماند و به ۶۰ دلار سقوط کند زیرا هیچ کدام از تولیدکنندگان این گروه نمی‌توانند بودجه خود را در چنین قیمت پایینی متوازن کنند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید