کارنامه تجاری ایران

حجم تجارت خارجی در چهار ماه اول سال

0
36
کارنامه تجاری ایران

گمرک ایران جزییات تجارت در چهار ماهه منتهی به تیر امسال را منتشر کرد. داده‌های آماری نشان می‌دهد که در تیرماه امسال واردات کشور ۵ میلیارد و ۵۳۹میلیون ثبت شده و ارزش صادرات کشور نیز ۳میلیارد و ۴۰۶میلیون دلار ثبت شده است. بر این اساس، تراز تجاری کشور در تیرماه منفی ۲میلیارد و ۱۳۳ میلیون دلار ثبت شده است.
دستاورد صنعت / داده‌های گمرک نشان می‌دهد که در مجموع در چهار ماهه منتهی به تیر امسال، صادرات قطعی کالاهای غیر نفتی کشور به استثنای نفت خام، نفت کوره، نفت سفید و تجارت چمدانی با ۷/۹۷ درصد کاهش به رقم ۱۵ میلیارد و ۹۰۶ میلیون دلار رسید.
گزارش گمرک ایران حاکی از این است که میزان وزنی کالاهای صادر شده در این مدت ۴۵ میلیون و ۷۵۸ هزار تن بوده که ۲۸.۵۶ درصد افزایش داشته است.
در این مدت ۱۱ میلیون و ۸۴۲ هزار تن کالا به ارزش ۱۹ میلیارد و ۵۳۹ میلیون دلار نیز وارد کشور شده است که به لحاظ وزنی ۶/۱۸ درصد و از حیث ارزش ۱۰/۸۲ درصد افزایش نشان می‌دهد.
بر این اساس، مبادلات بازرگانی کشور در ۴ ماهه نخست سال جاری به ۳۵ میلیارد و ۴۴۵ میلیون دلار رسید. متوسط ارزش گمرکی هر تن کالای صادراتی در چهار ماه منتهی به تیر سال جاری ۳۴۸ دلار و متوسط ارزش گمرکی هر تن کالای وارداتی ۱۶۵۰ دلار بوده است.
در این گزارش در خصوص ۵ قلم عمده کالاهای صادراتی در چهارماه نخست سال جاری آمده است: در این مدت گاز طبیعی مایع شده در ظروف یک هزار سانتی متر مکعب و بیشتر با یک میلیارد و ۶۳۳ میلیون دلار، پروپان مایع شده با یک میلیارد و ۱۴۰ میلیون دلار، بوتان مایع شده با ۸۲۳ میلیون دلار، قیر نفت با ۶۸۹ میلیون دلار و متانول با ۶۶۵ میلیون دلار ۵ قلم عمده کالای صادراتی در این مدت بوده‌اند.
چین، عراق، ترکیه، امارات متحده عربی و هند ۵ کشور عمده مقصد کالاهای صادراتی ایران بودند که ۷۵ درصد از ارزش و ۷۶ درصد از وزن مجموع صادرات کشور به این ۵ کشور عمده صادر شده است. در این مدت ۴ میلیارد و ۶۴۴ میلیون دلار به چین، ۲ میلیارد و ۹۲۷ میلیون دلار به عراق، ۲ میلیارد دلار به ترکیه، یک میلیارد و ۷۷۸ میلیون دلار به امارات متحده عربی و ۶۲۴ میلیون دلار به هند صادر شده است.
در این گزارش در خصوص اقلام عمده واردات در چهار ماهه نخست سال جاری آمده است: در این مدت عمده‌ترین کالاهای وارداتی به ذرت دامی با یک میلیارد و ۲۹۰ میلیون دلار، گوشی تلفن‌ همراه هوشمند با ۷۰۰ میلیون دلار، دانه سویا ۶۴۷ میلیون دلار، روغن دانه آفتابگردان با ۵۹۳ میلیون دلار و برنج کامل سفید با ۵۸۴ میلیون دلار اختصاص داشت.
این گزارش در خصوص ۵ کشور عمده مبدا کالاهای وارداتی به کشور می‌افزاید: در این مدت امارات متحده عربی با ۵ میلیارد و ۸۱۸ میلیون دلار، چین با ۵ میلیارد و ۵۵۸ میلیون دلار، ترکیه با ۲ میلیارد و ۹۰ میلیون دلار، هند با ۷۱۸ میلیون دلار و آلمان با ۷۰۴ میلیون دلار ۵ کشور عمده مبدا واردات کشورمان بوده‌اند. ۶۲ درصد از وزن و ۷۶ درصد ارزش کل واردات به کشورمان در چهار ماهه نخست سال جاری از ۵ کشور عمده فوق بودند.
این گزارش در خصوص میزان ترانزیت خارجی از کشور در چهار ماه نخست سال جاری می‌افزاید: در این مدت ۴ میلیون و ۷۸۳ هزار تن کالا از مسیر ایران ترانزیت شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱.۷۴ درصد کاهش داشته است.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید