کنفرانس تغییرات آب ‌وهوایی سازمان ملل در پاریس

0
135

پاریس دو هفته آخرین ماه میلادی میزبان نمایندگانی از ۱۹۵ کشور جهان است تا به یک پیمان جهانی برای کاهش تصاعد گازهای گلخانه‌ای و محدود کردن میزان افزایش متوسط دمای زمین به دو درجه سانتی‌گراد دست یابند.

 

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا گفت که کنفرانس تغییرات آب و هوایی سازمان ملل در پاریس می تواند “نقطه عطفی” در تلاش های جهانی برای محدود کردن روند گرمایش باشد.
او به هیات های حاضر گفت: “تغییرات آب و هوایی می تواند بیش از هر چالش دیگری خطوط کلی قرن حاضر را تعریف کند. من شخصا اینجا آمده ام که بگویم ایالات متحده نه فقط این مشکل را تشخیص می دهد بلکه متعهد است کاری برای حل آن انجام دهد.”
او افزود در سال های اخیر معلوم شده که اقتصاد جهانی به رغم ثابت ماندن میزان تولید گازهای گلخانه ای رشد کرده و در نتیجه این استدلال که “رشد اقتصادی و محافظت از محیط زیست مغایرند” باطل شده است.
ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه هم در این کنفرانس گفت:‌ “نشان داده ایم که می توانیم از توسعه اقتصادی اطمینان حاصل کنیم درحالی که همزمان از محیط زیست هم مراقبت می کنیم.”
شی جین پینگ رئیس جمهور چین نیز گفت که او گفت‌وگوهای پاریس را نه یک نقطه عطف یا یک “خط پایان، بلکه یک نقطه شروع تازه می داند.”
او گفت که تغییرات اقلیمی از مرزهای ملی فراتر می رود و “یک ماموریت مشترک برای کل بشریت است.”
دیوید کامرون نخست وزیر بریتانیا نیز گفت که برای نسل های آینده غیرقابل هضم خواهد بود که رسیدن به توافقی در این زمینه میان رهبران سیاسی در سال ۲۰۱۵ “بیش از حد دشوار” بوده است.
او گفت:‌ “نوادگان ما خواهند پرسید چرا اینقدر مشکل بوده است… به جای بهانه آوردن برای فرزندان و نوادگانمان باید دست به کار شویم.”
مت مکگرات خبرنگار محیط زیست بی بی سی در پاریس می گوید اعلامیه های این روز باعث افزایش خوشبینی خواهد شد. با این حال او می افزاید که حسن نیت به تنهایی برای رسیدن به توافق کافی نخواهد بود، چون شکاف ها بر سر شکل، هزینه و محتوای یک پیمان عمیق است.
یکی از اظهارات هشداردهنده این کنفرانس سخنان انل سوپواگا نخست وزیر تووالو بود که گفت:‌ “اگر تووالو را نجات دهیم، بدون شک می توانیم جهان را نجات دهیم.”
“مثل سایر کشورهای اقیانوس آرام، بقای ما به تصمیم هایی که اینجا در پاریس گرفته می شود بستگی دارد.”
سطح بسیاری از جزایر اقیانوس آرام پایین است و با بالا آمدن سطح آب در اثر گرمایش، خطر زیر آب رفتن، آنها را تهدید می کند.
انتظار می رود بخش عمده بحث ها در پاریس بر توافق برای محدود کردن میزان روند گرمایش به حداکثر دو درجه سانتیگیراد متمرکز باشد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید