گاز همگام با اقتصاد داخلی حرکت می‌کند

0
236

ایران به عنوان دارنده بزرگترین ذخایر گاز جهان، یکی از بزرگترین مصرف کنندگان گاز نیز هست. میزان صادرات گاز ایران چندان زیاد نیست و ترکیه مهمترین مشتری گاز صادراتی ایران است. با این حال توسعه این صنعت در داخل جدی گرفته شده است.

بر اساس چشم‌انداز صنعت گاز کشور در افق ۱۴۰۴ میزان ۳۶ هزار کیلومتر خط انتقال گاز با ۲۶ درصد افزایش به ۴۵ هزار کیلومتر می رسد، همچنین تعداد مراکز بهره‌برداری از ۴۰ مرکز کنونی به ۷۴ مرکز و تعداد ایستگاه‌های تقویت فشار از ۸۱ ایستگاه کنونی به ۱۳۰ ایستگاه افزایش یابد. بر این اساس، میزان انتقال گاز نسبت به تعهد ۲۴۰ میلیارد مترمکعب فعلی به ۴۰۰ میلیارد مترمکعب در افق ۱۴۰۴ خواهد رسید.

 

معاون وزیر نفت در امور گاز گفت: گاز همگام با اقتصاد داخلی حرکت می‌کند و چرخ صنعت را در کشور به حرکت در می‌آورد.

به گزارش شرکت ملی گاز، حمیدرضا عراقی در نخستین نشست شورای سیاست‌گذاری و راهبری فن‌بازار تخصصی صنعت گاز با بیان این‌که حرکت شرکت ملی گاز ایران همگام با صنعت و اقتصاد داخلی است، گفت: اقتصاد نفتی یعنی آن که نفت را بفروشید و پول آن را دریافت و به اقتصاد کشور تزریق کنید، اما گاز در زندگی، تولید و توسعه اقتصادی مردم حضور دارد و در واقع، صنعت گاز همگام با اقتصاد داخلی حرکت می‌کند و چرخ صنعت را نیز به حرکت وامی‌دارد.

وی با تاکید بر این‌که اکنون اقتصاد ما مبتنی بر گاز است، درباره ایجاد فن‌بازار در شرکت ملی گاز بیان کرد: ایجاد فن‌بازار تخصصی اقدامی است که شرکت ملی گاز با همکاری پارک علم و فناوری پردیس آن را آغاز کرده است و امیدواریم تجربه و تخصصی که این دو مجموعه و قدرت اجرایی معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهوری دارند، سبب رفع موانعی که در این راه وجود دارد، شود تا خیلی سریع به اهداف از پیش تعیین شده دست یابیم.

 

استفاده از توان داخلی؛ یکی از ابزارهای عبور از تحریم

در ادامه این نشست، سعید پاک‌سرشت، مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز، جمهوری اسلامی ایران را یکی از سه کشور برتر جهان در حوزه منابع گاز عنوان کرد و گفت: اهمیت موضوع بهره‌برداری بهینه از این منبع خدادادی به خوبی مشهود است. در این زمینه فناوری‌های موجود در زمینه کشف، استخراج، انتقال، تعمیر و نگهداری و مصرف گاز، با توجه به اهمیت مقوله انرژی در جهان بسیار حیاتی است.

وی افزود: ایجاد فن‌بازار تخصصی صنعت گاز پایگاهی برای توسعه بازار فناوری در حوزه تخصصی این صنعت در سطح ملی و فراملی با رویکرد تحریک عرضه یا تقاضای فناوری در داخل مرزهای کشور است، اما موضوع مهم آن است که بتوانیم نیازهای واقعی را به نحوی به گوش متخصصان و دانشمندان و عرضه‌کنندگان فنی و فناورانه برسانیم، بنابراین اگر بتوانیم ارتباط موثری بین عرضه‌کننده و متقاضیان فناوری برقرار کنیم، بسیاری از نیازهای ما از سوی متخصصان داخلی تامین می‌شود.

پاک‌سرشت با اشاره به این که ما به توانمندی‌های داخلی نیاز بسیار زیادی داریم، گفت: باید بکوشیم نیازهای خود را با استفاده از توان داخلی تامین کنیم و این یکی از بهترین ابزارهای عبور از تحریم و مشکلاتی است که پیش رو داریم.

 

طول شبکه انتقال گاز ایران ۱۰۰۰ کیلومتر افزایش می‌یابد

تکمیل پروژه احداث بیش از هزار کیلومتر خط لوله انتقال گاز و اتصال آن به شبکه خطوط انتقال گاز از مهم‌ترین اهداف شرکت مهندسی و توسعه گاز تا پایان سال ۹۷ است.

به گزارش شرکت ملی گاز، محسن مظلوم فارسی‌باف، مدیر برنامه‌ریزی و کنترل پروژه شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران، این شرکت را متولی اصلی احداث و اجرای طرح‌های صنعت گاز کشور دانست و گفت: با ایجاد زیرساخت‌های لازم برای توسعه این صنعت تلاش می‌کنیم تا افزون بر ایجاد امکان استفاده از انرژی پاک و ارزان برای مصرف‌کنندگان و ذی‌نفعان، سهمی در حفظ محیط زیست و ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم در کشور نیز داشته باشیم.

وی با بیان این‌که شرکت مهندسی و توسعه گاز، عمل به تعهدها و رسیدن به اهداف پیش‌رو را قابل تحقق می‌داند، افزود: در مسیر اجرا توانسته‌ایم بیشتر چالش‌ها را پشت سر گذاریم و به تعهدهای خود عمل کنیم، البته با توجه به روندی که از ابتدای سال تاکنون پیموده‌ایم دستیابی به اهداف خود را دست یافتنی می‌دانیم.

میزان انتقال گاز نسبت از ۲۴۰ میلیارد مترمکعب فعلی به ۴۰۰ میلیارد مترمکعب در افق ۱۴۰۴ خواهد رسید

 

مدیر برنامه‌ریزی و کنترل پروژه شرکت مهندسی و توسعه گاز، برقراری انضباط مالی، تأمین کالا از موجودی‌های پیشین پروژه‌ها، تسهیل فرآیندها، پیگیری‌های جدی مجریان و ستاد، رویکردهای جدید در حوزه اجرا و کنترل پروژه‌ها، حمایت از سازندگان داخلی و تمرکز بر پروژه‌هایی که اولویت بیشتری دارند را از عوامل مهم دستیابی به اهداف مهم شرکت ملی گاز دانست و تصریح کرد: شرکت مهندسی و توسعه گاز تاکنون در بحث رهبری سازمانی بسیار موفق عمل کرده و توانسته حس تعلق را در لایه‌های گوناگون سیستم برانگیزد و کارکنان را به مشارکت در برنامه‌های سازمان تشویق کند.

وی اظهار کرد: اکنون احساس مسئولیت در قبال سرنوشت پروژه‌ها و پیگیری راهبردهای سازمان در بین مدیران تبدیل به فرهنگ شده است.

بر اساس چشم‌انداز صنعت گاز کشور در افق ۱۴۰۴ مقرر شده میزان ۳۶ هزار کیلومتر خط انتقال گاز کنونی کشور با ۲۶ درصد افزایش به ۴۵ هزار کیلومتر برسد، همچنین تعداد مراکز بهره‌برداری از ۴۰ مرکز کنونی به ۷۴ مرکز و تعداد ایستگاه‌های تقویت فشار از ۸۱ ایستگاه کنونی به ۱۳۰ ایستگاه افزایش یابد. بر این اساس، میزان انتقال گاز نسبت به تعهد امسال (بالغ بر ۲۴۰ میلیارد مترمکعب) به ۴۰۰ میلیارد مترمکعب در افق ۱۴۰۴ خواهد رسید.

 

ظرفیت انتقال گاز ایران سالانه ۲۶۰ میلیارد مترمکعب است

مدیرعامل شرکت انتقال گاز گفت: شبکه سراسری انتقال گاز ایران دارای ظرفیت انتقال سالانه ۲۶۰ میلیارد مترمکعب گاز است.

به گزارش شرکت ملی گاز، سعید توکلی از رسیدن ظرفیت انتقال گاز ایران سالانه ۲۶۰ میلیارد مترمکعب گاز خبر داد و گفت: مهم‌ترین وظیفه شرکت انتقال گاز، انتقال گاز طبیعی، اتان، گاز مایع و مایعات گازی از منابع تولید داخلی و خارجی به مبادی تعیین شده مصرف داخلی و پایانه‌های صادراتی و انجام سوآپ فرآورده‌های ذکر شده است.

وی با بیان این‌که انتقال گاز در سراسر کشور با همکاری ۱۰ منطقه عملیاتی اجرا می‌شود، افزود: شرکت انتقال گاز از لحاظ حجم خطوط لوله، تاسیسات و زیرساخت مستقل مخابراتی (بیش از ۳۶ هزار کیلومتر خط لوله و ۸۱ ایستگاه تقویت فشار گاز با ۲۹۲ دستگاه توربوکمپرسور، ۹ پایانه صادرات و واردات گاز و ۶۰۰ ایستگاه مخابراتی)، رتبه نخست را در خاورمیانه و رتبه چهارم را در جهان پس از کشورهای آمریکا، روسیه و کانادا به خود اختصاص داده است.

به گفته مدیرعامل شرکت انتقال گاز، بر اساس آخرین گزارش‌های دریافتی از مناطق عملیاتی در حوزه تاسیسات انتقال گاز، از مجموع ۵۹ دستگاه توربین برنامه‌ریزی شده برای انجام تعمیرات، تاکنون تعمیرات برنامه‌ای ۲۰ دستگاه توربین معادل ۳۳,۹ درصد انجام شده و تعمیرات برنامه‌ای ۶ توربین معادل ۱۰.۳ درصد نیز در حال انجام است، این در حالی است که پیش‌بینی می‌شود تا شهریور ماه سال جاری، تعمیرات تعداد ۳۳ دستگاه توربین دیگر معادل ۵۵.۹ درصد و بازرسی‌های سالانه آن پایان یابد و مناطق عملیات انتقال گاز با اطمینان خاطر به استقبال از فصل سرد و تامین پایدار جریان گاز حرکت کنند.

توکلی، مهم‌ترین اقدام و دستاورد این شرکت در بومی‌سازی و دستیابی به دانش فنی، انجام تعمیرات و نگهداشت تاسیسات انتقال گاز را مواردی از جمله طراحی، نصب، راه‌اندازی و بهره‌برداری تاسیسات تقویت فشار گاز فراشبند با استفاده از توان فنی و تجهیزات ساخت داخل عنوان کرد و گفت: از دیگر اقدام‌های مهم انجام‌شده در این زمینه، می‌توان به تعمیرات توربین‌های MAN و DJ۵۹ برای نخستین بار و با استفاده از قطعات ساخت داخل و بازسازی بومی قطعات و همچنین خدمات فنی شرکت‌های داخلی اشاره کرد.

وی، برنامه‌ریزی و انجام فرآیند نگهداری و تعمیرات (اعم از اضطراری و اساسی) به همراه تامین قطعات توربوکمپرسورهای ناوگان انتقال گاز مربوط به توربین‌های ZORYA،SIEMENS و N.P با استفاده از توان شرکت‌های ‌سازنده داخلی و توانمندی نیروی انسانی شرکت را از دیگر اقدام‌های موثر شرکت انتقال گاز ایران دانست و با اشاره به شعار سال، درباره سیاست‌ها و اقدام‌های این شرکت در استفاده از تجهیزات و کالاهای ایران، گفت: پشتیبانی و حمایت لازم در به‌کارگیری ظرفیت و استعدادهای صنعتی- تولیدی (سرمایه‌گذاری موجود) و فراهم‌سازی زیرساخت مناسب جذب و هدایت سرمایه‌گذاری‌های جدید معطوف به خودکفایی و ارتقای بهره‌وری ملی به عنوان یک «مرکز کارآفرین»، اصلی‌ترین اقدام شرکت انتقال گاز ایران در این زمینه است.

به گفته توکلی، حمایت از سازندگان داخلی و ایجاد فرصت‌های کافی برای صنعتگران و مبتکران توانمند داخلی با جلوگیری از ثبت سفارش و ورود کالاهای مشابه خارجی دارای امکان ساخت داخل، استفاده حداکثری از ظرفیت سازندگان داخلی و تکمیل ظرفیت آنها در خریدهای پروژه‌ای و نگهداشت به منظور قطع وابستگی به تامین‌کنندگان خارجی و اشتغال‌زایی در داخل کشور از دیگر اقدام‌های شرکت انتقال گاز در این زمینه محسوب می‌شود.

مدیرعامل شرکت انتقال گاز با تاکید بر ایجاد حلقه ارتباطی میان صنعت و دانشگاه به‌عنوان یک «مرکز آینده‌ساز»، گفت: سفارش، طراحی و ساخت کالا و تجهیزات انحصاری که از خارج وارد می‌شد، از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان و پارک‌های علم و فناوری با همکاری امور پژوهش و فناوری شرکت انتقال گاز، ایجاد پایگاه فراگیر با هدف افزایش بهره‌وری و منافع اقتصادی شرکت انتقال گاز در زمینه تامین سریع، مطمئن و ارزان کالا و خدمات از منابع داخلی به عنوان یک «مرکز اطلاع‌رسانی تخصصی خودکفایی کالا»، از دیگر اقدام‌های مهم شرکت در این حوزه بوده است.

 

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید