دستاورد صنعت / حوزه انرژی در جهان در حال گذار است و همین باعث شده رقابت شدیدی برای دستیابی به مواد خام که در دستگاههایی مثل خودرو برقی و توربین بادی به کار میروند در جریان باشد. در همین راستا، کشورهایی که از لحاظ مواد معدنی غنی هستند حالا دیگر نمیخواهند از این رقابت بیرون بمانند.
در دهههای آینده، جهان به میلیاردها تن مواد معدنی مثل لیتیوم، نیکل و کبالت برای استفاده در تکنولوژیهای انرژی سبز نیاز خواهد داشت. کشورهایی که از منابع غنی مواد معدنی برخوردارند، در حال حاضر روی تقویت صنایع خود متمرکز شدهاند تا از این فرصت طلایی بیشترین استفاده را ببرند.
بزرگترین ذخایر این مواد معدنی در جهان در چند کشور محدود یافت میشوند. مثلاً استرالیا تولیدکننده نیمی از لیتیوم حال حاضر در جهان است. مثلث لیتیوم در آمریکای لاتین که شامل کشورهای شیلی، آرژانتین و بولیوی میشود هم بخش بزرگ دیگری از لیتیوم تولیدی در جهان را تشکیل میدهند. جمهوری دموکراتیک کنگو بزرگترین تولیدکننده کبالت در جهان است و بیش از هفتاد درصد از تولید جهانی را به خودش اختصاص داده است و این در حالی است که چهل درصد از تولید جهانی نیکل نیز در حال حاضر در اندونزی صورت میگیرد.
تام مورنهوت پژوهشگر ارشد در مرکز سیاست انرژی جهانی در دانشگاه کلمبیا در این خصوص میگوید: «در ده الی بیست سال آینده شاهد انقلاب باتری در جهان خواهیم بود و کشورهای دارنده ذخایر غنی از مواد معدنی اصلاً قصد ندارند از این قافله جا بمانند. آنها حالا قدرت ژئوپلتیک لازم را در اختیار دارند و تلاش خواهند کرد که از این قدرت به سود خود استفاده کنند.»
همانطور که آمریکا و اروپا در حال تدوین سیاستهایی برای افزایش مقاومت زنجیرههای تامین مواد معدنی لازم برای خود هستند، رهبران کشورهای دارنده ذخایر معدنی هم به دنبال این هستند که یا کنترل دولتی بیشتری روی این منابع اعمال کنند و یا به نحوی صادرات آنها را کاهش بدهند. مثلاً در آمریکای لاتین شاهد این هستیم که کشورهای مثلث طلایی در تلاش برای ملیکردن صنایع خود بودهاند. همچنین در کشورهای آفریقایی مثل زامبیا و جمهوری دموکراتیک کنگو تلاش برای ایجاد مناطق خاص اقتصادی برای سودآوری بیشتر از ذخایر معدنی در جریان است. در استرالیا نیز اخیراً استراتژی جامع مواد معدنی مورد توجه قرار گرفت که میلیاردها دلار پول را وارد پروژههای جدید در این حوزه میکند.
کریس بری رییس یک موسسه مستقل آنالیز فلزات در این خصوص میگوید: «فقط آمریکا یا فقط اتحادیه اروپا نبودهاند که روشهای خودشان را برای حفظ منابع به اجرا درآوردهاند. کشورهایی مثل شیلی، آرژانتین و استرالیا هم استراتژیهای خاص خود را در زمینه ذخایر مواد معدنی مهم به اجرا درآوردهاند. در همه این استراتژیها، تلاش برای آوردنِ بخشهای بیشتری از زنجیره تامین به داخل کشور دیده میشود و هدفش این است که بیشترین ارزشی که در جریان تولید آن ماده معدنی حاصل میشود درنهایت به کشور مبدا برگردد و تولید فرصتهای شغلی کند و بر اساسش بتوان مالیات گرفت و سیاستگذاران را در مناصب مناسب قرار داد.»
شیلی در ماه آوریل استراتژی ملی لیتیوم خود را ارائه داد که بر اساس آن، کنترل دولتی در این بخش زیاد خواهد شد. این یعنی شیلی پا جای پای مکزیک خواهد گذاشت که در سال ۲۰۲۲ همین روش ملیسازی را به کار گرفت؛ هر چند که درباره برنامههای مربوط به استخراج مواد معدنی در این دو کشور هنوز تردیدهایی وجود دارد. شیلی دومین تولیدکننده بزرگ لیتیوم در جهان است و گابریل بوریچ رییس جمهور شیلی در توضیح این ملیسازی گفته که چنین اقدامی یک تصمیم اقتصادی ضروری بوده است: «این فرصتی است برای گذار به اقتصاد پایدار و توسعهیافته. ما از دستش نخواهیم داد.»
کشورهای دیگر نیز تلاش کردهاند با کاهش یا منع صادرات مواد معدنی خام، صنایع ملی خود را حفظ کنند. مثلاً اندونزی که غول نیکل در جهان است، کنترل خود بر این بخش را با ملزمکردنِ سرمایهگذاران خارجی به پردازش نیکل در خاک اندونزی و ممنوعکردن صادرات نیکلِ خام افزایش داد.
تام مورنهورت معتقد است که این رویه در کشورهای دارنده ذخایر معدنی مهم ادامه خواهد داشت اما این سوال نیز مطرح خواهد شد که آیا آنها در این پروسه موفق ظاهر خواهند شد؟ یک مشکل در این راه، بی ثباتی قیمت مواد خام است که باعث افزایش ریسک سرمایهگذاری میشود. مثلاً قیمت آنها به شدت بالا میرود و بعد ناگهان افت پیدا میکند و آن میزان از درآمد مالیاتی لازم که کشور دارنده ذخایر معدنی رویش حساب کرده بود دیگر به دست نخواهد آمد و نیاز به تغییر مجدد قوانین احساس خواهد شد. این مشکل بزرگی برای آینده ملیسازی صنایع معدنی است.
منبع: فارن پالسی
انقلاب باتری در جهان
الگوی خرید جهانی نفت تغییر کرد
تحولات دریای سرخ و افزایش هزینههای حمل، خرید از منابع نزدیکتر را برای خریداران نفت، جذابتر کرده است.
به گزارش دستاورد صنعت، کاهش ترافیک نفتکش از طریق کانال سوئز، سرآغاز شکافی شده است که تحت آن، یک منطقه تجاری حول منطقه آتلانتیک متمرکز شده و شامل دریای شمال و مدیترانه است و دیگری، خلیج فارس، اقیانوس هند و شرق آسیا را دربرمیگیرد. بین این دو منطقه، همچنان نفت از مسیر طولانیتر و پرهزینهتر دور آفریقا، جابجا میشود اما الگوهای خرید اخیر، به وجود یک شکاف، اشاره دارد.
به گفته معاملهگران، در اروپا، بعضی از پالایشگاهها، از خرید نفت بصره عراق در ماه گذشته منصرف شدند و محمولههای نفت دریای شمال و گویان را خریداری کردند. در آسیا، افزایش تقاضا برای نفت موربان ابوظبی، باعث افزایش قیمت معاملات نقدی برای اواسط ژانویه شد و جریان نفت از قزاقستان به آسیا، به میزان قابل ملاحظهای کاهش یافت.
طبق آمار رصد کشتی شرکت کپلر، بارگیری نفت از آمریکا به مقصد آسیا در ژانویه، بیش از یک سوم در مقایسه با دسامبر کاهش یافت.
این چند تکه شدن تجارت نفت، دائمی نخواهد بود اما در حال حاضر، متنوع کردن منابع واردات نفت را برای کشورهای وابسته به واردات مانند هند و کره جنوبی، دشوارتر کرده است. برای پالایشگاهها، انعطاف پذیری برای واکنش نشان دادن سریع به تغییر عوامل پویایی بازار، محدود شده و در نتیجه، حاشیه سود آنها کمتر میشود.
طبق آمار شرکت کپلر که ۳۰ ژانویه منتشر شد، ترانزیت نفتکش از طریق کانال سوئز، در ژانویه، ۲۳ درصد در مقایسه با نوامبر کاهش یافت. این کاهش برای گاز مایع شده (الپیجی) و گاز طبیعی مایع (الانجی) شدیدتر بود و ترانزیت آنها به ترتیب، ۶۵ درصد و ۷۳ درصد کاهش یافت.
در بازارهای محصولات نفتی، صادرات دیزل و سوخت جت از هند و خاورمیانه به اروپا و نفت کوره و نفتا از اروپا به آسیا، بیش از تجارت محصولات دیگر متاثر شده است. قیمت آسیایی نفتا که خوراک پتروشیمی است، هفته گذشته، به دلیل نگرانی از دشوار شدن تامین از اروپا، به بالاترین میزان در دو سال اخیر صعود کرد.
تاثیر اختلال ترانزیت از مسیر دریای سرخ، بواسطه هزینههای بالاتر حمل، در قیمت نفت منعکس شده و پالایشگاهها را تشویق کرده است از نزدیکترین منطقه ممکن، خوراک خود را تامین کنند. نرخ نفتکشهای سوئزمکس از خاورمیانه به شمال غرب اروپا، از اواسط دسامبر، حدود نیمی افزایش یافته است. بهای معاملات نفت برنت که قیمت پایه بازار بینالمللی است، طی همین مدت، حدود هشت درصد افزایش یافت.
در این بین، معاملهگران اظهار کردند: هزینه نفت تحویل داده شده از آمریکا به آسیا، در مدت سه هفته در ژانویه، بیش از دو دلار در هر بشکه افزایش یافت.
بر اساس گزارش بلومبرگ، انتظار نمیرود وضعیت در دریای سرخ در به تغییرات بلند مدت در جریان تجارت نفت منتهی شود اما تنشهای ژئوپلیتیکی منطقه شاید به این زودی حل نشود.
تور تجاری نمایشگاه ساختمان مسکو
بیست و نهمین دوره نمایشگاه بین المللی صنعت ساختمان مسکو (MOSBUILD) به همراه دومین دوره نمایشگاه کالاهای مصرفی برای خانه، باغ، ورزش و اوقات فراغت MOSHOME در مرکز نمایشگاهی Crocus مسکو، در روزهای 14 تا 17 فروردین سال 1403 برگزار می شود.
روسیه بعنوان پهناورترین کشور دنیا، یکی از جذاب ترین بازارها را در صنعت ساختمان دارد. به نحوی که تنها در سال 2022 102.6 میلیون متر مربع، املاک مسکونی در این کشور ساخته شده است.
روسیه در بسیاری از مصالح و مواد مورد نیاز در صنعت ساخت و ساز وابسته به واردات است. از جمله مهمترین این محصولات می توان به انواع کاشی و سرامیک، شیرآلات بهداشتی، مواد اولیه نظیر سیمان و سنگ اشاره کرد.

نمایشگاه صنعت ساختمان MosBuild 2024
هرساله همایش بزرگی از شرکتهای فعال در صنعت ساخت و ساز روسیه و کشورهای مشترک المنافع CIS در مسکو، پایتخت روسیه برگزار می شود. این نمایشگاه بزرگ، شرکتها و سازنده هایی که به دنبال منابع جدید برای تامین مصالح و مواد مورد نیاز پروژه های خود هستند را زیر یک سقف گرد هم می آورد .
با توجه به وضعیت روسیه و تحریم های بین المللی اکنون برخلاف گذشته که بازار مصالح و تجهیزات این کشور در دست شرکتهای اروپایی بود، شرکتها و پیمانکاران این کشور،ناچار به دنبال منابع دیگری بجز اروپا هستند.
بیست و نهمین دوره نمایشگاه بین المللی صنعت ساختمان مسکو (MOSBUILD) به همراه دومین دوره نمایشگاه کالاهای مصرفی برای خانه، باغ، ورزش و اوقات فراغت MOSHOME در مرکز نمایشگاهی Crocus مسکو، در روزهای 14 تا 17 فروردین سال 1403 برگزار می شود.
ecasb بعنوان اولین پلتفرم تجارت الکترونیک بین بنگاهی (B2B) ایران، در همکاری با شرکت WECONN شریک تجاری خود در روسیه، تور ویژه ای را با خدمات استثنایی برای مدیران و تجار ایرانی جهت بازدید از نمایشگاه MOSBUILD “بزرگترین نمایشگاه صنعت ساختمان روسیه” اجرا خواهد کرد.
در این تور 6 روزه علاوه بر بازدید از نمایشگاه، با برنامه ریزی های انجام شده، مدیران و متخصصین ایرانی در جلسات رودرو با تامین کنندگان و خریداران حاضر در نمایشگاه، شرکت خواهند کرد و تیم مجرب شرکت WECONN و ایکسب، در تمامی مراحل مذاکرات با مترجمین زبده مسلط به زبان انگلیسی و روسی با هریک از مدیران شرکت کننده در تور، بطور مجزا همراه خواهند بود.
برای حضور در کنار مدیران ارشد شرکتهای بزرگ ایرانی و استفاده از خدمات این تور استثنایی، با ما تماس بگیرید
تاثیر بحران یمن بر قیمت نفت / پیشبینی افزایش قیمت نفت به ۹۰ دلار
مدیرعامل شرکت نفت پتروبراس برزیل گفت قیمت نفت در سال جاری میلادی در صورت تشدید مخاطرات ژئوپولیتیکی در دریای سرخ به بیش از ۹۰ دلار در هر بشکه میرسد.
به گزارش دستاورد صنعت به نقل از بلومبرگ، مدیرعامل شرکت نفت پتروبراس برزیل گفت اگر حمله به کشتیها در دریای سرخ افزایش یابد قیمت نفت میتواند به بیش از ۹۰ دلار در هر بشکه در سال جاری میلادی برسد.
ژان پال پراتس در یک مصاحبه تلویزیونی با بلومبرگ گفت:«هیچکس تا حالا به حساسیت و تجارت نفت و گاز در این منطقه توجه نکرده بود. ما یمن را در یک سو و سومالی را و در سوی دیگر داریم».
وی تاکید کرد این حملات تاثیری بر کسب و کار این شرکت که مقر آن در ریودوژانیرو قرار دارد، نگذاشته چون برزیل نفت زیادی را از این منطقه عبور نمیدهد. پراتس گفت:« ما از کانال سوئز و خلیج عدن استفاده نمیکنیم».
برزیل در حال میانجیگری برای حل اختلاف مرزی بین ونزوئلا و گویان است. شرکت اکسون موبیل یک اکتشاف نفتی چند میلیارد بشکهای در این منطقه داشته و پتروبراس میتواند در پروژههای نفتی در هر کدام از این کشورها سرمایهگذاری کند.
پراتس عقیده دارد اگر بحرانهای ژئوپلیتیکی بیش از این تجدید نشود، نفت در سال جاری میلادی همچنان بین ۷۰ تا ۹۰ دلار در هر بشکه معامله خواهد شد.
قیمت نفت امروز به ۸۲ دلار و ۵۸ سنت دلار رسید
قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۱۸ سنت معادل ۰.۲۲ درصد افزایش به ۸۲ دلار و ۵۸ سنت رسید.
به گزارش دستاورد صنعت به نقل از رویترز، قیمت نفت در اولین ساعات تجارت در روز سهشنبه به دنبال بالا گرفتن تنشهای ژئوپلیتیکی در خاورمیانه و تشدید نگرانی در مورد عرضه سوخت، افزایش یافته است.
قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۱۸ سنت معادل ۰.۲۲ افزایش به ۸۲ دلار و ۵۸ سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم با ۲۵ سنت معادل ۰.۳۳ درصد افزایش ۷۷ دلار و ۳ سنت معامله میشود.
هر دوی این شاخصهای نفتی بیش از یک دلار در روز دوشنبه به دنبال بدتر شدن بحران مسکن در چین و تاثیر آن بر تقاضا کاهش قیمت داشتند.
تحلیلگران عقیده دارند افزایش نگرانیها در مورد عرضه نفت همچنان بازار را در شرایط بیثبات نگه میدارد. واشنگتن به دنبال حمله به نیروهایش در اردن و کشته شدن چند تن، قول داده تمام اقدامات لازم را برای حمایت از آنها انجام دهد.
تحلیلگران میگویند اگر درگیری بین آمریکا و ایران افزایش یافته و به یک رویارویی مستقیم بینجامد، عرضه نفت این کشور با تشدید تحریمها تحت تاثیر قرار میگیرد.
ایران بین ۱.۲ تا ۱.۶ میلیون بشکه در روز نفت خام در ۲۰۲۳ صادر کرده که ۱ تا ۱.۵ درصد از عرضه نفت دنیا را تشکیل میدهد.
پاسخ ایران به افزایش تنشهای آمریکا مسیر بازارهای نفت را مشخص میکند. بیشترین نگرانی در مورد تهدید ایران برای بستن تنگه هرمز وجود دارد. ۱۵ تا ۲۰ درصد از عرضه نفت دنیا از این آبراه صورت میگیرد.
به علاوه، حمله یمن به نفتکش ترافیگورا در دریای سرخ نگرانی در مورد مختل شدن عرضه را افزایش داده است. خطر درگیر شدن بیشتر آمریکا هم رو به افزایش است.
افزایش قیمت نفت همچنین در آستانه تصمیمگیری فدرال رزرو آمریکا در مورد نرخ بهره در اجلاس دو روزه کمیته بازار آزاد فدرال صورت گرفته است.
انتظار میرود سیاستگذاران آمریکا نرخ بهره را در این اجلاس ثابت نگه دارند.
قرارداد اجرای ۸ طرح در میدانهای مشترک نفتی و گازی به ارزش ۱۴ میلیارد دلار
وزیر نفت گفت: در ایام دهه فجر قرارداد اجرای ۸ طرح در میدانهای مشترک نفتی و گازی به ارزش ۱۴ میلیارد دلار امضا میشود.
به گزارش دستاورد صنعت به نقل از ثبات نیوز، جواد اوجی روز یکشنبه (هشتم بهمنماه) در نشست هیئت دولت که به ریاست سید ابراهیم رئیسی، رئیسجمهوری برگزار شد، گزارشی از افزایش قابل توجه سرمایهگذاری در صنعت نفت در دولت مردمی ارائه کرد و در ضمن آن از اجرای ۱۸۲ طرح بزرگ در عرصه نفت، گاز، پتروشیمی و پخش و پالایش خبر داد که ۱۳۲ طرح آن به ارزش بیش از ۲۸ و نیم میلیارد دلار به بهرهبرداری رسیده است.
وی با بیان اینکه ۵۰ طرح دیگر نیز به ارزش ۴۷ و نیم میلیارد دلار در دست اجراست، افزود: افزایش ۱ میلیون ۲۰۰ هزار بشکه تولید نفت و ۵۰ میلیون متر مکعب تولید گاز از ابتدای دولت، ۶۳ میلیون متر مکعب ظرفیت پالایش گاز خام، افزایش قابل توجه جمعآوری گاز مشعل معادل ۱۰ میلیون مترمکعب و افزایش تولید ۴۸ هزار بشکه نفت از میدانهای مشترک، بخشی از عایدات طرحهای به بهرهبرداری رسیده وزارت نفت بوده است.
وزیر نفت از افتتاح ۱۵ طرح بزرگ در این بخش به ارزش ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار در بخشهای بالا و پاییندستی خبر داد و اظهار کرد: همچنین در ایام دهه فجر قرارداد اجرای ۸ طرح در میدانهای مشترک نفتی و گازی به ارزش ۱۴ میلیارد دلار امضا خواهد شد.
طبق اعلام وزارت نفت، امضای تفاهمنامه امکانسنجی ورود مجتمعهای پتروشیمی متانولی به عرصه تولید سوخت از محصولات و فرآوردههای متانولی خبر مهم دیگری بود که اوجی داد و بیان کرد که این طرح در مدت ۲ سال عملیاتی و اجرایی میشود.
در ادامه نشست هیئت وزیران، روحالله دهقانی فیروز آبادی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان رئیسجمهوری از ساخت پمپهای چند فازی برای تلمبهخانههای میدانهای نفتی توسط شرکتهای دانشبنیان خبر داد و گفت: این پمپها که ساخت آنها از برکات سیاست دولت در حمایت از تولید بار اول است، کالایی بسیار استراتژیک هستند که هر دستگاه روزانه بین ۵ تا ۷ هزار بشکه تولید نفت را افزایش میدهد که در نتیجه هر پمپ در سال باعث حداقل ۱۰۰ میلیون دلار افزایش درآمد شده و از هدر رفت ۵ میلیون مترمکعب گاز برای تزریق به چاه نیز جلوگیری میکند.
افزایش درآمد روزانه نفتکش ها به بالای ۱۰۰ هزار دلار
با ادامه عملیات دریایی یمن علیه کشتیهای رژیم صهیونیستی در منطقه دریای سرخ، درآمد بعضی از نفتکشها به بالای ۱۰۰ هزار دلار در روز افزایش پیدا کرده است.
به گزارش دستاورد صنعت، بر اساس دادههای بازار بالتیک در لندن، هزینه حمل محصولات پالایش شده از خاورمیانه به ژاپن در روز پنج شنبه، سه درصد دیگر افزایش یافت و به ۱۰۱ هزار دلار در روز رسید. این بالاترین نرخ برای این مسیر از سال ۲۰۲۰ است که با آغاز پاندمی کرونا و سقوط تقاضا برای نفت، معاملهگران تلاش میکردند نفت را در هر نوع کشتی که پیدا میکنند، ذخیره کنند.
از اواسط یمن، عملیات دریایی یمن علیه کشتیهای رژیم صهیونیستی باعث شده است اکثر کشتیها از منطقه دریای سرخ فاصله بگیرند و مسیر طولانیتر دیگری را انتخاب کنند. پس از حمله آمریکا و انگلیس به یمن، کشتیهای بیشتری از این منطقه دوری گزیدند.
از آن زمان، نرخ نفتکشها برای حمل سوختهایی نظیر بنزین، دیزل و نفتا، افزایش پیدا کرده است زیرا کشتیها، مسیر طولانیتری را برای حمل محمولهها به آسیا طی میکنند و هزاران مایل دور آفریقا را دور میزنند.
بر اساس گزارش بلومبرگ، این وضعیت در درآمد کشتیهایی که نفت را از خاورمیانه به اروپا حمل میکنند، منعکس شده است. بر اساس اندازه کشتی، کشتیها در این مسیر اکنون روزانه بین ۹۷ تا ۱۱۷ هزار دلار درآمد دارند.
میزان تولید فولاد ایران در سال ۲۰۲۳
انجمن جهانی فولاد در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد، ایران در سال ۲۰۲۳، ۳۱.۱ میلیون تن فولاد تولید کرده است که نسبت به سال قبل ۱.۸ درصد افزایش داشته است.
به گزارش دستاورد صنعت به نقل از روند بازار، انجمن جهانی فولاد در گزارش سالانه ۲۰۲۳ خود اعلام کرد، تولید فولاد ایران در سال ۲۰۲۳ به ۳۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تن رسیده که نسبت به سال پیش از آن (۲۰۲۲) ۱.۸ درصد بیشتر شده است.
ایران در سال ۲۰۲۲ حدود ۳۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تن فولاد تولید کرده بود.
بیش از ۵۸ درصد تولید فولاد منطقه غرب آسیا در سال ۲۰۲۳ در اختیار ایران
تولید فولاد در غرب آسیا در سال ۲۰۲۳ افزایشی بوده و نسبت به سال ۲۰۲۲ رشد ۱.۳ درصدی را ثبت کرده و به ۵۳.۲ میلیون تن رسیده است.
میزان تولید این منطقه در سال ۲۰۲۲ نیز نسبت به سال ۲۰۲۱ نیز بیش از ۷ درصد رشد داشته است.
کشورهای غرب آسیا که در این گزارش مورد بررسی قرار گرفتهاند، شامل ایران، عراق، اردن، کویت، عمان، قطر، عربستان، یمن هستند.
با توجه به تولید ۳۱.۱ میلیون تنی ایران در سال گذشته میلادی، ۵۸.۴ درصد تولید فولاد غرب آسیا در اختیار ایران بوده است.
ثبات تولید فولاد جهان در سال ۲۰۲۳
بر اساس این گزارش، تولیدکننده فولاد جهان در سال ۲۰۲۳ بیش از یک میلیارد و ۸۸۸ میلیون تن (۱۸۸۸.۲) فولاد تولید کردهاند که نسبت به سال ۲۰۲۲ کاهش بسیار جزئی داشته و در نتیجه انجمن جهانی فولاد درصد تغییر را صفر اعلام کرده است.
این کشورها در سال ۲۰۲۲ بیش از یک میلیارد و ۸۸۷ میلیون تن (۱۸۸۷.۶) فولاد تولیده کرده بودند.
چین با تولید ۱۰۱۹ میلیون تن، هند با تولید ۱۴۰.۲ میلیون تن و ژاپن با تولید ۸۷ میلیون تن، سه کشور نخست تولید فولاد در جهان در سال ۲۰۲۳ بودند.
بیشترین کاهش تولید سالانه برای هلند
بیشترین کاهش تولید در سال ۲۰۲۳ نیز به کشور هلند تعلق دارد که ۲۳.۹ درصد تولید فولاد این کشور کاهش یافته است؛ احتمالا این کاهش تولید به علت کمبود گاز و مشکلات این کشور برای تامین انرژی برای تولید فولاد بوده است چراکه بیشتر کشورهای اروپایی که پس از جنگ اوکراین و از دست دادن گاز روسیه با مشکل انرژی مواجه هستند، در این گزارش با کاهش تولید مواجه بودهاند.
سال گذشته اوکراین بیشترین کاهش تولید را به درگیری با روسیه به خود اختصاص داده بود؛ تولید فولاد این کشور نسبت به سال ۲۰۲۲ کاهش ۰.۶ درصدی دارد که نشان میدهد کاهش تولید ۷۰.۷ درصدی فولاد آن در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال ۲۰۲۱ نه تنها جبران نشده که کمی هم بیشتر شده است.
بیشترین افزایش تولید برای هند
در میان ۷۱ کشور بررسی شده در این گزارش، اسکواکی با ۱۵.۴ درصد رشد، بیشتری میزان رشد تولید در میان کشورهای تولیدکننده فولاد در جهان را به خود اختصاص داده است.
اما بیشترین رشد تولید سالیانه در میان ۱۰ کشور نخست تولیدکننده فولاد جهان به هند با ۱۱.۸ درصد تعلق دارد.
کشورهای اسلواکی با ۱۵.۴ درصد، هند با ۱۱.۸ درصد، آفریقای جنوبی با ۱۰.۶ درصد، فنلاند با ۷.۷ درصد، روسیه با ۵.۶ درصد، بنگلادش با ۵.۸ درصد، مصر با ۵.۴ درصد، مالزی با ۴.۱ درصد، اندونزی با ۲.۸ درصد، الجزایر با ۲.۸ درصد، رشد تولیدی بیشتر از ایران داشتهاند.
کاهش تولید فولاد اروپا در سال ۲۰۲۳
بر اساس برآوردهای انجمن جهانی فولاد، تولید فولاد در ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۳ با کاهش ۷.۴ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ۱۲۶.۳ میلیون تن رسیده است.
سایر کشورهای اروپایی یعنی بوسنی و هرزگوین، مقدونیه، نروژ، صربستان، ترکیه و انگلیس نیز کاهش ۴.۶ درصدی تولید داشتند و میزان تولید فولاد آنها به ۴۱.۷ میلیون تن رسیده است.
به این ترتیب، همه کشورهای اروپایی تولیدکننده فولاد در سال ۲۰۲۳ در سایه جنگ اوکراین و پیآمدهای بحران انرژی که صنایع این کشورها را مجبور به صرفهجویی کرده است، حدود ۱۲ درصد تولید فولاد خود را کاهش دادهاند.
بحران انرژی در اروپا و افزایش سرسامآور انرژی بر بسیاری از صنایع کشورهای اروپایی تاثیر منفی گذاشته است.
حتی بسیاری از کارشناسان نسبت به از دست رفتن صنایع در این کشورها هشدار دادهاند و برخی نیز از به خطر افتادن پایگاه صنعتی این اتحادیه هشدار داده بودند. آلمان صنعتیترین اقتصاد اروپا اکنون با این مشکلات دست و پنجه نرم میکند.
در ادامه این گزارش آمده است، کشورهای آسیا و اقیانوسیه که شامل استرالیا، چین، هند، ژاپن، مغولستان، نیوزیلند، پاکستان، کره جنوبی، تایوان، تایلند و ویتنام هستند، در سال گذشته میلادی ۱۳۶۷.۲ میلیون تن فولاد تولید کردند که ۰.۷ درصد بیشتر شده است.
تولید فولاد کشورهای آمریکای شمالی (شامل کانادا، کوبا، السالوادر، گواتمالا، مکزیک و آمریکا) نیز در سال ۲۰۲۳ در مقایسه با ۲۰۲۲ حدود ۱.۷ درصد کاهش یافته و به ۱۰۹.۶ میلیون تن رسیده است.
تولید فولاد آفریقا که شامل کشورهای الجزایر، مصر، لیبی، مغرب، آفریقای جنوبی و تونس است با افزایش ۵.۷ درصدی به ۲۲ میلیون تن رسیده است.
همچنین تولید فولاد کشورهای مستقل مشترکالمنافع (بلاروس، قزاقستان، مولداوی، ازبکستان)، روسیه و اوکراین در این بازه زمانی با ۴.۵ درصد افزایش به ۸۸.۱ میلیون تن رسیده است.
بر اساس این گزارش، تولید فولاد کشورهای آمریکای جنوبی که شامل آرژانتین، برزیل، شیلی، کلمبیا، اکوادر، پاراگوئه، پرو، اوروگوئه، ونزوئلا هستند، نیز با کاهش ۵.۷ درصدی به ۴۱.۵ میلیون تن تولید داشتهاند.
انجمن جهانی فولاد، یکی از بزرگترین و پویاترین انجمن های صنعتی در جهان است که در همه کشورهای بزرگ تولیدکننده فولاد عضویت دارد.
این انجمن بینالمللی، نماینده تولیدکنندگان فولاد، انجمنهای ملی و منطقهای صنعت فولاد و موسسات تحقیقاتی فولاد است.
در این گزارش، ۷۱ کشور که ۹۸ درصد فولاد کل جهان را تولید میکنند، مورد بررسی قرار گرفتهاند و آمار سالیانه ۴۰ کشور اعلام شده است.
جزئیات تغییر سهمیهبندی بنزین مشخص شد
قرار نیست هیچ تغییر دیگری در میزان سهمیهها و یا قیمت بنزین در سال جاری داشته باشیم.
به گزارش دستاورد صنعت به نقل از روند بازار، جعفر سالارینسب دز یک برنامه تلویزیونی اظهار داشت: کنترل و مدیریت مصرف، بهخصوص برای پرمصرفها، سهمیههای آزاد بنزین در کارتهای هوشمند سوخت از ۱۵۰ لیتر در ماه به ۱۰۰ لیتر در ماه کاهش یافت.
وی افزود: طبق آمارگیری انجام شده، مصرف بنزین اکثر مردم کمتر از ۱۵۰ لیتر در ماه است؛ یعنی ۶۰ لیتر بنزین سهمیهای ۱۵۰۰ تومانی و کمتر از ۱۰۰ لیتر بنزین ۳۰۰۰ تومانی مورد مصرف قرار میگیرد و عده کمی از مردم، بیش از ۱۰۰ لیتر بنزین ۳۰۰۰ تومانی در ماه مصرف میکنند.
سالارینسب تاکید کرد: مردم هیچ نگرانی برای کارت سوخت نداشته باشند، اگر در شرایطی نیاز شد از کارت سوخت جایگاهداران استفاده کنند، در تمامی جایگاههای سوخت، کارت آزاد وجود دارد. قرار نیست هیچ تغییر دیگری در میزان سهمیهها و یا قیمت بنزین در سال جاری داشته باشیم.
قیمت نفت کاهشی شد
قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۲ سنت معادل ۰.۰۳ درصد کاهش به ۷۸ دلار و ۵۴ سنت رسید.
به گزارش دستاورد صنعت به نقل از رویترز، قیمت نفت در اولین ساعات تجارت در روز دوشنبه کاهش یافت. مشکلات اقتصادی همچنان بر دورنمای تقاضای جهانی برای نفت تاثیر میگذارد و از نگرانیهای ژئوپلیتیکی در خاورمیانه و حمله به یک پایانه صادرات سوخت در روسیه پیشی گرفته است.
قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۲ سنت معادل ۰.۰۳ درصد کاهش به ۷۸ دلار و ۵۴ سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم با ۲۰ سنت معادل ۰.۲۷ درصد کاهش ۷۳ دلار و ۲۱ سنت معامله میشود.
اوکراین ادعا میکند یک پایانه صادرات سوخت روسیه را هدف قرار داده است. شرکت تولید کننده نفت نواتک روسیه در روز یکشنبه اعلام کرد مجبور است برخی از فعالیتهای خود در پایانه دریای بالتیک را به خاطر آتش سوزی متوقف کند.
در خاورمیانه جنگ در غزه شدت گرفته و آمریکا یک موشک ضد کشتی دیگر را که آماده شلیک توسط یمن در خلیج عدن بود منهدم کرده است.
حمله به کشتیها توسط یمن در دریای سرخ و خلیج عدن تجارت جهانی را مختل کرده است. بازارهای نفت خام اروپا و آفریقا با کمبود مواجه شده و قیمت قراردادهای یک ماهه نفت برنت نسبت به قراردادهای ۶ ماه گرانتر و اختلاف آنها به یک ۱ دلار و ۹۹ سنت رسیده است، یعنی بالاترین رقم از ماه نوامبر.
آخرین پیشبینی آژانس بینالمللی انرژی، اداره اطلاعات انرژی آمریکا و اوپک در مورد تقاضای نفت در ۲۰۲۴ بین ۱.۲۴ و ۲.۲۵ میلیون بشکه در روز متفاوت است. اما هرسه این سازمانها معتقدند رشد تقاضا در ۲۰۲۵ آهسته خواهد شد.
تعداد چاههای فعال نفت در آمریکا دو حلقه طی یک هفته گذشته کاهش یافته و به ۴۹۷ رسیده است یعنی پایینترین تعداد از اواسط نوامبر.



















